Nu har vi träffat olika raser!

Mammadutt

Trådstartare
Senaste 2½ vecka har jag och sambon vart på semester runt halva sverige och i och med det träffat massa trevliga hundar på campingar osv.

För det första har jag ändrat uppfattning helt ang. labbe, de jag tidigare träffat har vart ouppfostrade odrägliga buffliga monster :angel: men de vi träffat under semestern har vart otroligt fina, väluppfostrade, levndsglada med mycker go i sej.

Har även träffat massor med andra raser som tilltalar oss, staff, schnauzer, golden osv.

Vi kommer snart flytta till en 3:a och sen tidigare har vi (för er som inte vet) en chihuahua och en dvärgpudel samt två katter. Jag och min sambo vill båda i framtiden ha en lite större och mer aktiv hund. Chihuahuan är en soffpotatis och dvärgpudeln likaså. Dom orkar inte riktigt med vad jag tänkt mig. Jag gillar att promenera gärna 2 timmar om dagen. Vill även testa olika bruksgrenar och testa på utställning. Min vavva är krypt (blivande kastrat) och pudeln är fruktansvärd fjantig, funkar ej på utställning nån av dom dvs.

Till er som undrar "varför skaffa en till...." osv, så kan jag säga att mina hundar och katter hinns med, man kan nästan säga att jag lever för dom. Jag är en sån som älskat djur sedan jag vart liten och en dag kommer jag bo på landet med allt vad det innebär.

Vi har råd och vi har tid att ha en till familjeedlem i framtiden. Våran fråga däremot är vad för ras vi ska satsa på. Jag lutar åt golden/labbe nu, sambon drömmer ju fortfarande om en staff, men jag känner att det inte är 100% rätt ras.

Ni får gärna skriva vad ni tycker osv. rekommendera sidor att kika på osv.

/Filiterrorist

fotnot: har haft stora hundar förr (är som sagt uppvuxen med djur) dock var de tre senaste stora hundarna collies, innan det setter och schäfer. Sambon har haft curly coated.

Tycker också att golden är en toppenras, men den HÅRAR!! Har aldrig dammsugit så mycket i hela mitt liv som när vi hade golden, minst två gåner om dagen... :crazy:

Jag går själv i hundköpartankar, men jag är helt inne på en grand danios. :)

haha okej hår är nog inga problem, har ju redan 4 odjur, iof löser inte pudeln nått, men chihuahuan han kan håra ner regält :eek: :D

En fråga nu till ni med labbar: vilken färg är mest poppis, är det någon färg som går dåligt på utställning osv? Färg spelar ingen roll för mig, men man blir nyfiken, inom vissa raser är ju vissa färger rätt impopulära :smirk:

Jag funderade på Labbe innan det till slut blev Boxer för mig och då ville jag absolut ha en BRUN!
Vad som går bäst på utställning har jag inte en aning om men jag gillar de bruna bäst iaf.
/JES

du ska ju såklart ha en dp-labbe! färgen har nog inte så stor betydelse, men den bruna är ganska populär och jag kan tänka mig att det avlas på en del sämre hundar för att få färgen. men naturligtvis finns det bra bruna också :)

en dp-labbe? :confused: :o :D va menar du :angel:
Har kontakt med en uppfödare som väntar valpar där båda föräldrarna är bruna. Verkar vara mkt seriös uppfödare med hundar med bra meriter och fria från sjukdommar :)

Vi skyndar långsamt och tänkte träffa några uppfödare av labbar för att se om det verkligen är något för oss, har ju tidigare som sagt träffat små monster, men de sista vi träffade fick mig på helt andra tankar :p

Får se helt enkelt hur det blir och när det blir :)

dual purpose. de är som ett mellanting av showlabbe (´de där extremt lågställda med stora, tunga huvuden) och jaktlabbe. tippan har koll på vilka kennlar som har vad, men man lär sig ganska snart att se skillnad. här ser du en showlabbe, här är en dual purpose (ta bort http://) och här är en jaktlabbe. den sista är visserligen en tik, men skillnaden är ändå enorm.

uhhh gilla inte jakt-looken :eek: :crazy:

show är det mindre fart i antar jag, en dp låter som bästa matchen för oss :D har du tips på litteratur eller nått man kan läsa om labbar eller de användningsområden dom oftast används till?

Jag vill testa allt möjligt jag, är så himla sugen :D
Och jag ser fram emot att för en gångs skull ha en hund som gillar att skita ner sig och badaoch leva rövare, mina småtroll vägrar gå ut om det inte är fint väder :p

tyvärr inte, jag vill också gärna lära mig mer. men labbar kan användas till i princip allt utom skydd, jag träffade en tjej som hade sin labbe som stående fågelhund :eek: :)

men nu får du föklara....min Vera är ju en jaktlabbe men ser ut som en sån där DP?????
varför? hur vet man att hon är ren jaktlabbe? hon har stamtavla alltså...men iaf.....där tår ju inget om vilken sorts labbe det är.
du får rasbestämma henne..... :D

Ingen av dom Labradoruppfödare jag varit i kontakt med har tillåtit att man väljer färg.

Valpen skall passa familjen och inte färgen.

Brun har ju blivit mer poppis ( fast jag tycker om svarta )

Kan tippsa om en bra kennel "nära" om du är intresserad av DP-labben

jag har noll pejl på det där, skicka ett pm till tippan, hon har som sagt bättre koll. jag är under inlärning :D. min labbe är också ganska grov (men långbent) och i de få papper han har (kvitto, vet bes, vacc) står det jaktlabrador. min gissning är att pappa var show eller dp, men eftersom han inte har någon stamtavla lär jag aldrig få veta.

Linjerna i stamtavlan talar om huruvida din hund är DP, jakt, show eller en blandning. En hund med utställningslinjer blir inte jaktlabbe bara för att den används till jakt eller har exteriör som en sådan.

Fråga någon som är kunnig på labrador vilka linjer som finns bakom din hund. Du kan också själv få en fingervisning genom att titta på vilka titlar och tävlingsresultat som finns i din hunds stam. Utställningstitlar visar på show, medan jaktprov och liknande visar på jakt.

hehe nä det förstår jag, jag var som sagt bara nyfiken på vad som var mest poppis osv, färg kvittar för mig :banana:

Tipsa gärna jag har kontakt med en uppfödare som verkar mkt seriös som har mkt meriter osv på sina hundar, dock bor hon inte i stan, men här uppe :p i krokarna i alla fall :D

/Filiskrutt

Det finns bara jakt bakom henne,men hon ser inte ut som en så´n där smalis. :confused:
Hon ser mer ut som en utställningslabbe med smidigare kropp och smäckrare huvud....o mindre tassar. :D

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 609
Senast: Brie
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 808
Hundavel & Ras Jag och sambon har bestämt oss för att köpa valp i år. Men det är väl ungefär så långt vi kommit i vad vi kunnat bestämma. Vi har...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 682
Senast: Nebraska
·
Övr. Hund Jag och sambon har under en längre tid pratat om att skaffa hund och tanken känns mer och mer realistisk. Men jag känner att jag behöver...
Svar
18
· Visningar
2 028
Senast: Nenyah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama