Nu har smällandet börjat!

fjolltroll

Trådstartare
Ja, Nu har dom börjat smälla av sina jävla smällare här hemma. Jag har en hund som blir så himla stirrig av smällare så det här lär bli en låååång kväll. Det värsta är ju att hon stressar upp dom andra hundarna med sitt springande runt i huset. Om man nu ska hålla på och smälla massa skit måste man hålla på hela kvällen med det då. Räcker det inte om man skjuter av skiten vid tolvslaget så kan det väl räcka sen.

Sv: Nu har smällandet börjat!

Jag håller med dig!! Min hund är skottsäker... vi bor mitt ute på ett skjutfält! Så "krigs-ljud" bryr han sig inte om! Men blir HELT crazy när det kommer till raketer och smällare! Konstigt!
Men vi bor ju i mitt ute i ingenstans men håller med om att man kan hålla sig till tolvslaget!

Vi har varit ute och beundrat det vackra skådespelet. (eller ja, jag har beundrat och hundarna har ägnat sig åt att äta snö och rulla sig.

här har dom också börjat smälla, även om vi bor i skogen så är det nära till byn...
tacksam för att jag har en hund som inte bryr sig om smällare och raketer. Men får väl gå ut och ta in hästarna snart....

Här smäller det för fullt. Tack o lov så bryr sej inte min hund, men jag fattar inte vad folk tänker med när dom skjuter raketer och smällare mitt inne bland en massa hyreshus.. från balkongerna dessutom. :crazy:

Jag kan passa på att lägga in en fråga här istället för att skapa en ny tråd, så jag snor den här litegrann.

Vår hund är verkligen jättestressad. Vad finns det egentligen att göra? Vi försöker låtsas som om det regnar (så gott det går, min mamma har väldigt svårt för det). Jag sitter här och knappar, någon ligger vid TV:n, vi lagar lite mat, vi har på musik precis som vanligt osv. Vi ignorerar henne när hon springer omkring i huset, vi reagerar inte när det smäller, tittar inte på henne, pratar inte med henne mer än vanligt. Nu springer hon omkring i hela huset, ibland sätter hon sig ner en minut eller två och då darrar hon väldigt mycket. Hon har också börjat flämta rejält, ibland får hon nästan ingen luft. Hon har kräkts två gånger.
Är det bara att fortsätta att "inte bry sig om henne"? Jag vet inte riktigt vad vi ska göra av vårt nervvrak till hund just nu..

Vi bor långt ute på landet och i bästa fall kan man på avstånd höra grannarnas fyrverkeri.

Men inte ens när jag bodde i Stockholm så upplevde jag några problem med raketer och smällare. Har faktiskt aldrig haft en hund som varit rädd för detta. Otaliga är de hundar som passerat revy i mitt liv.

Förstår att det måste vara jobbigt att ha en hund som far illa av det.

Här smäller det litegrann än så länge... Lilltjejen var jätte cool förra nyåret och det verkar hålla i sig. Hon sitter i soffan och tittar ut för att se vad det är för något som låter. Morris tycker att det är halvjobbigt nu när det smäller lite då och då. När det börjar smälla som värst så kommer han förmodligen ligga och skaka men so far so good.

Usch det låter oroligt med din stackars hund. Låter nästan som om hunden ska få en hjärtattack när som helst. Flämtar, spyr och darrar. Ni skulle verkligen haft lite hjälp av lugnade medel till hunden. Dra ner persienner och höj musiken. Klappa hunden men inte oroande såsom lugn det går över. Utan lite hurtigt. Försök få hunden att leka eller kanske äta ett ben om den tycker om det. Försök få den på andra tankar helt enkelt.
Vet själv. Hade en hund som var skotträdd. Vi fick göra så varje år. Fast vi hade en hund till samtidigt som var skottsäker. Jobbigt som tusan. Lycka till!
Såg att en hund har dött nu pga nyårsraketer.
Hjälper ju inte dig precis. Men man ska nog inte helt nonchalera hundarna om det blir så som du beskrivit.
Är hunden gammal också så är det nog farligt.
Grannens hund fick en hjärtattack för 2 år nyårsnätter sedan. Klarade inte av raktererna från deras granne.

Jag vet, det skulle kännas tryggare ifall vi haft något lugnande medel, speciellt med tanke på att klockan bara är halv åtta än så länge. Saken är bara den att hon inte alls betedde sig såhär förra året, utan klarade då nyårsnatten med glans. Därför var vi inte riktigt beredda på det här..

Nu är det i alla fall lite bättre, jag satte mig här och hade musiken på lite högre volym än vanligt. Efter ett jäkla massa springande, darrande och flämtande tryckte hon in sig under datorbordet och nu ligger hon utsträckt med huvudet på min fot. (Fast jag kan erkänna att när jag läste om hjärtattackerna så rörde jag lite på henne, bara för att försäkra mig om att allt stod okej till). Det verkar mycket lugnare nu faktiskt, hon reagerar inte överdrivet mycket på raketerna. Hon kan börja darra en stund ifall det är någon som tjuter ordentligt, men annars verkar hon okej.
Däremot började hon skaka och flämta ordentligt igen när min mamma kom in och pjokade för mycket med henne för en stund sen, så nu har jag faktiskt bett de andra att hålla sig härifrån.

Vi får se hur länge det här håller i sig, men jag ska tänka på det du skrev. Hon blev lite lugnare när jag kliade henne när hon ryckte till för senaste raketen, men det gör jag bara ifall hon blir plötsligt rädd. Sedan slutar jag efter en stund. Det fungerade bra, som sagt.

Nej, nu flög hon upp igen! Peppar peppar ta i trä, alltså. Suck.. Det är verkligen jobbigt att se henne såhär.

cherie skrev:
Jag kan passa på att lägga in en fråga här istället för att skapa en ny tråd, så jag snor den här litegrann.

Vår hund är verkligen jättestressad. Vad finns det egentligen att göra? Vi försöker låtsas som om det regnar (så gott det går, min mamma har väldigt svårt för det). Jag sitter här och knappar, någon ligger vid TV:n, vi lagar lite mat, vi har på musik precis som vanligt osv. Vi ignorerar henne när hon springer omkring i huset, vi reagerar inte när det smäller, tittar inte på henne, pratar inte med henne mer än vanligt. Nu springer hon omkring i hela huset, ibland sätter hon sig ner en minut eller två och då darrar hon väldigt mycket. Hon har också börjat flämta rejält, ibland får hon nästan ingen luft. Hon har kräkts två gånger.
Är det bara att fortsätta att "inte bry sig om henne"? Jag vet inte riktigt vad vi ska göra av vårt nervvrak till hund just nu..

Våran hund är exakt likadan!! Nu i år äter hon lugnande, men jo visst, det har inte hjälpt ett dugg nu när grannen börjat smälla. Mot raktet ljuden längre bort har det hjälpt, men inte nu. Våran hund har dock inte börjat spy ännu. Vi har pratat med veterinären och dom sa att om hunden hyperventilerar och är jätte stressad kan hundens organ stanna, men dom brukar hoppa igång igen.

Jag hade provat lugnande till påsk. Annars vet jag inte vad man kan göra.

Jadzia skrev:
Vi har varit ute och beundrat det vackra skådespelet. (eller ja, jag har beundrat och hundarna har ägnat sig åt att äta snö och rulla sig.

Jag är riktigt avundsjuk på dig;) Så hade jag också viljat kunna göra, men om jag nämner ut för min hund dör hon nog:crazy:

_moa_ skrev:
Vi har pratat med veterinären och dom sa att om hunden hyperventilerar och är jätte stressad kan hundens organ stanna, men dom brukar hoppa igång igen.

Okej, det där lät ruggigt läskigt. Usch, nu blir jag lite skärrad här. :crazy:

gaaah apropå dom där *censur* smällarna..

Har precis vart ute med hunden och hann knappt komma ut innan två ungar 10-12 års åldern börjar kasta smällare mot hunden :mad:
En smällare small ca 1 meter från Mulle, och nu börjar jag verkligen fundera på om han inte är döv eller nåt, för han reagerade inte ens

Skällde ut dom lite, men lyssnade dom? nee inte det minsta, dom fortsatte kasta efter oss, och deras föräldrar stog bara å glodde *suck*
Ibland funderar jag på om en del föräldrar inte lär sina ungar nåt vett alls.
Undra vad dom hade gjort om dom hade träffat hunden :crazy: :confused:

Nu verkar Mulle inte ha tatt nån skada, som tur är.. han ligger och snarkar och det smäller som satan utanför.

Va bara tvungen att skriva av mej lite.

//J som är aningen irriterad just nu

Mulles_matte skrev:

Har precis vart ute med hunden och hann knappt komma ut innan två ungar 10-12 års åldern börjar kasta smällare mot hunden :mad:
En smällare small ca 1 meter från Mulle, och nu börjar jag verkligen fundera på om han inte är döv eller nåt, för han reagerade inte ens

Skällde ut dom lite, men lyssnade dom? nee inte det minsta, dom fortsatte kasta efter oss, och deras föräldrar stog bara å glodde *suck*

Nu verkar Mulle inte ha tatt nån skada, som tur är.. han ligger och snarkar och det smäller som satan utanför.

Hade någon gjort så mot min hund hade jag nog fan anmält dom för djurplågeri och jäklar vilken utskällning ungarna och föräldrarna hade fått. Blir jag väl arg så kan jag skälla som ett lejon.

Cherie: Det var inte meningen att göra dig skärrad. Jag tror inte att det är så vanligt. Är din hund gammal? Min är 6 år så jag misstänker att hon löper större risk än en yngre.

_moa_ skrev:
Hade någon gjort så mot min hund hade jag nog fan anmält dom för djurplågeri och jäklar vilken utskällning ungarna och föräldrarna hade fått. Blir jag väl arg så kan jag skälla som ett lejon.

Utskällning fick dom så det hette duga, men sen om dom förstog vad jag sa är ju en annan femma. Dom muttrade bara nåt på nåt annat språk, å sen fortsatte dom likadant igen. :crazy:

va precis ute sista vändan nu... så började några skjuta raketer alldeles ovanför. vet inte hur jag ska tolka min hunds beteende.. hon började vifta på svansen, kollade på ljusen, blev väldigt frammåt och lite gnällig. hon reagerade på samma sätt som hon brukar göra när det är jobb på gång! helt klart stressad iaf, så vi gick in igen. inne är det inga problem och inte så länge det bara smäller när vi är ute heller, som tur är:smirk:

Mulles_matte skrev:

vilka idioter!! föräldrarna alltså...

Vår schäfer var vakttränad och antagligen skott-tränad med då, han betedde sig likadant när det blev fyrverkeri.

Viftade lite på svansen, var väääldigt uppmärksam och skällde gärna lite mot knallarna/ljusen om de kom nära. Men inne var han inte alls lika "påverkad". Vet inte om jag vill påstå att han var rädd, men han verkade inte tycka om det, fast han viftade på svansen...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 757
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 226
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka