Ja, jag har också tänkt på (den heliga) anknytningen som något som används för att binda Modern till Barnen. Och jag tycker att jag då och då stöter på anknytningsfunderingar i olika sammanhang (bekanta, massmedia o dyl) där det där med anknytning framstår som extremt känsligt. Det känns som gjort för att ge mig dåligt samvete. Säkert skedde det när barnen var små att jag i något för deras framtida anknytningsmönster avgörande ögonblick, tittade åt fel håll. Eller kanske var jag förkyld och orkeslös. Och vips!, de små är skadade för livet. Ungefär de känslorna har jag kring det när jag kommer i kontakt med det.
Å andra sidan, om nu min egen anknytning är så alltigenom trygg som detta givetvis mycket triviala test vill göra gällande, så visar det att föräldrar (mammor) varken behöver vara perfekta eller ständigt närvarande för att åstadkomma det. Jag togs omhand av först barnflicka sedan barnomsorgen från några månaders ålder, båda mina föräldrar var mer eller mindre gifta med jobbet. Ändå ägnar jag inte en sekunds oro om året över huruvida min partner älskar mig.