Nu ger jag upp - lugnande örter/preparat?

Alexandra_W

Trådstartare
Okej, nu ger jag upp.

Keles nerver går mig på nerverna ;)

Damen är understimulerad, jag vet det. Hon ska sätta sigång imorgon, men damen ska inte ägna sig åt något annat än skritt, skritt och än mer skritt ett bra tag framöver. Så hon lär knappast tycka att det gör någon revolutionerande skillnad.

Damen är understimulerad, och påtalar det tydligt. Hon har ju haft det tufft i år, vilat sen i maj pga operation, mer operation och ännu mer operation (och jag kan ge mig fan på det blir en fjärde..). Hon har därför stått och stått och stått. Skulle satts igång i början på december men istället blev det ju tyvärr minihage i tre veckor (från 6 - 24:e dec) ga att vissa andra fjompar krävde barnvakt. Hon hade ju massvis med uppdämd energi efter det, och visade det tydligt.

Har gått i stoor hage med polarna sen julafton, och jag har stretchat utetiden så långt att de andra två börjar tro jag glömt bort intaget på kvällarna. Trots detta är hon fortfarande otroligt understimulerad och uttråkad. Det är en liten arbetsknarkare, och det går ju att i viss mån piffa upps kritten med sidvärts, halter etc, men ändå för begränsat för fjollfia ska vara nöjd.

Typexempel på det där rastlösa betendet är att hon är som ett plåster så snart jag visar mig inom synhåll, och det mest typiska är som nu vid intag. Hon knallar in, äter en mun kraft, men försöker sen övertyga mig om att 'heeej, vi ska göööra något'. Det är Sveriges största matvrak och lider av avancerad hetsätning i vanliga fall. Hon äter dock fortfarande upp sin mat utan problem, men just det där rastlösa 'gör nåt, gör nåt, gör nåt' som nu till och med avbryter kraftfodret. Lämnar jag stallet lugnar hon sig, men det gör ju inte att hon i grund och botten är mindre rastlös. Hon har visat en del vandringstendenser igen nu med tyvärr.

Så, i väntan på att hon är mer igångsatt och förhoppningsvis sitt vanliga jag, så är jag faktiskt så trött (och ledsen å hennes vägnar) åt att se det där rastlösa att jag tänker prova lugnande örter eller liknande. Men jag behöver tips på vad jag kan ge?

Hon går ute minst 13 h/dygn, oftast mer. Med lekglada kompisar i stor hage.
Fri tillgång på strå inne, ute går de på gräs plus får strå var fjärde timme.
Magnesiumbehovet täckt med råge.

Sv: Nu ger jag upp - lugnande örter/preparat?

Låter jobbigt:smirk: :idea: kanske vill ha en bäbis:D ;)

Såna där hästar brukar jag ge tankejobb av värsta slag. Ttouch övningar, där man bl. annat leder dem i snigelskritt runt bommar, kolla i en bok för bättre beskrivning.
5 minuter två gånger om dagen botar den värsta rastlösa pållen du kan tänka dig.
Annars finns det öretr, Valeriana tex.Men Tteam är bättre.

Låter jobbigt:smirk: :idea: kanske vill ha en bäbis:D ;)

Käften! ;)

Det vill hon alldeles säkert, med tanke på hur tvärlugn och larvigt mysharmonisk hon var under dräktigheten. Stod ju till och med på box i 3 veckor och bara såg salig ut. (normalt vandrar hon som ett stressat monster efter 4 - 5 dagar.. Så inse..3 VECKOR...)

Men,d en lösningen kan hon glömma. (Inte för den skulle funka nu iaf, svårt betäcka i december *s*)

Såna där hästar brukar jag ge tankejobb av värsta slag. Ttouch övningar, där man bl. annat leder dem i snigelskritt runt bommar, kolla i en bok för bättre beskrivning.
5 minuter två gånger om dagen botar den värsta rastlösa pållen du kan tänka dig.
Annars finns det öretr, Valeriana tex.Men Tteam är bättre.

Nu har jaga ldrig provat Ttem och Ttouch (och tänker inte börja heller iofs..), men väl 'tankeövningar'. Oliak bomformationer, rygga i L, kliva över bommar från olika håll (till exempel kliva över bom som ligger paralellt med kroppen), olika höjd (en hög, en låg, två låga, en hög etc). Utan minsta effekt på uttråkning. Har inte provat NU förvisso, men förr..

Valacken däremot han anser sådant där är rejält jobb.

Däremot i skritten te x gör det stor skillnad om man flyttar ett steg hit, ett steg dit och gör olika små saker tätt efter varandra, jmf med att 'bara skritta rakt fram'. Så möjligt att det på något vis är mitt fel att det inte fungerade med 'trailövningar vid hand' som jag kallar det. Men jag är rädd att jag inte nu på stört kommer kunna åtgärda vad jag ju gör för något ifall det är mitt fel.

Du är dock inne på helt rätt spår. Om vi bortser från attd et skulle vara sjukt olämpligt med tanke på hur länge hon vilat, så att te x ta ut henne och bara 'rasta av' henne i trav och galopp skulle inte göra henne mer än marginellt mindre rastlös. Men just för det sitter i knoppen såpass mkt och jag har svårt att göra något åt det så är jag beredd att prova örter eller liknande under en period.

Mycket av 'stallbeteendet' sitter nog också i uppmärksamhetssök. Hon är betydligt mer fokuserad och lugnare om jag bara tar ut henne på gången och borstar. Men det märks även i övrigt att det kryyyper i både kropp och knopp på henne av rastlöshet.

Mycket av 'stallbeteendet' sitter nog också i uppmärksamhetssök. Hon är betydligt mer fokuserad och lugnare om jag bara tar ut henne på gången och borstar.
Kan du inte ge henne uppmärksamheten då?

Att bara umgås uppskattas extremt mycket av min häst, hon pular med mitt hår, slickar nacken och bara njuter. I princip står jag bara där och kliar bakom öronen i en timma =) Och övar (hästen övetandes) snygga hovlyft, sätta på grimman fint och stå stilla och relaxa. En f.d nervknippe som somnar numera i stallgången :D

Kan du inte ge henne uppmärksamheten då?

Att bara umgås uppskattas extremt mycket av min häst, hon pular med mitt hår, slickar nacken och bara njuter. I princip står jag bara där och kliar bakom öronen i en timma =) Och övar (hästen övetandes) snygga hovlyft, sätta på grimman fint och stå stilla och relaxa. En f.d nervknippe som somnar numera i stallgången :D

Jo, men dte hjälper ju så att säga bara för stunden. Jag kan 'pyssla' med henne i en timme, och samma sekund jag ställer in henne i boxen igen så är det rastlösa beteendet tillbaka.

Hon är ju knepig såtillvida att hon inte är stressig i hantering, att hålla på med eller att rida t ex. Hade varit lättare att begripa sig på om hon varit övertaggad och stressig när man t ex red eller ledde och så också. Iofs är hon för väluppfostrad för det kanske, hårt 'trimmad' i att man sköter sig no matter what. Men det är just det hör 'gööööra något, göööra något!'. Och när man gjort något så tycker hon 'göra något meeer'. Dvs samma sekund jag slutar 'göra något' så är hon tillbaka i rastlöshetsbeteendet..

Och jag varken kan ju eller vill ge henne uppmärksamhet 20 h/dygn :crazy:

on du vill priva örter ger du ca 15g Valeriana om dan. Du kan få tag på örter på borgeby kryddgård ( sök i google) jag tror ett kilo kostade ca 120 kr. lucka till

on du vill priva örter ger du ca 15g Valeriana om dan. Du kan få tag på örter på borgeby kryddgård ( sök i google) jag tror ett kilo kostade ca 120 kr. lucka till

förlåt alla felstavningar katten låg i knät och rullade

Jag brukar ge Equicalm (L-Tryptofan, en aminosyra).
Man måste ge minst sju dagar i sträck. Det är det enda jag vet som fungerar bra på hästar.

När min unghäst stod på boxvila gav jag Placid som är ett lugnande örtpreparat, min fick det i flytande form.
Jag vet inte om det gjorde skillnad då jag ju inte vet hur hon hade varit utan det :crazy: men det kändes värt att prova iaf.

*KL*

Jag provade Hilton Herbs Temperamend tinktur. Och två veckor helt utan boxvandrande :clap: Och avspänd och trevlig, lugn dam även när matte stökade runt i stallet.

Dock så senaste dagarna har hon vandrat igen, så vi får se i slutändan.

Tänk hur olika det är, jag brukar lugna min stressherre med långa skrittpass i låg form. Det fungerar bra han sträcker ut, musklar och blir intresserad av omvärlden. Men du kanske inte hinner vara ute så länge med henne, eller?

Tänk hur olika det är, jag brukar lugna min stressherre med långa skrittpass i låg form. Det fungerar bra han sträcker ut, musklar och blir intresserad av omvärlden. Men du kanske inte hinner vara ute så länge med henne, eller?

Hon får inte skrittas så länge, hon är konvalescent. Sen som sagt så har man tidigare iaf kunnat skritta ihjäl sig utan att vandrandet påverkats, hon kräver mer 'jobb' för det ska påverkas. (Största faktorn är dock innetid, även i fullt jobb vandrar hon, om än inte lika hysteriskt).

Hon är övht inte stressad i övrigt, ingen stresshäst så. Men har klara synpunkter på det jär med hur mkt man 'ska' stå inne.

Massage och stretching. Det lär hon ju behöva än mer av fysiologiska skäl nu när hon stått så mycket!!! Samtidigt slappnar hon ju av lite mentalt också och blir lite mer hanterbar. Ge henne en omgång massage före varje träningspass i början och lite stretching efter.

Annars har jag hört att bananer gör hästar lugnare men utan att de förlorar i prestationsförmåga. Har aldrig fått det bekräftat, men det är ju ofarligt att prova...

Massage och stretching. Det lär hon ju behöva än mer av fysiologiska skäl nu när hon stått så mycket!!!

hon får massage regelbundet, och stretchas före och efter varje 'pass' (vad det än är, konvalscentskritt vid hand eller 'riktig ridning'). Just nu masseras hon inte av mig dock, då hon är beröringskänslig så det förslår (kollad för 2 v sen av equiatrikern och fin i musklerna, ingen ömhet etc, så det är inte pga det. Men eftersom hon så tydligt säger 'låt bli' så slipper hon)

Samtidigt slappnar hon ju av lite mentalt också och blir lite mer hanterbar.

Hon är fullt hanterbar, inga problem alls att hantera och lika cool som vanligt i de lägena, står lös på stallgången etc. Så snart hon får uppmärksamhet är hon en ängel. Och inte upprörd/uppjagad/svårhanterlig någonstans, utan problemet är att hon vandrar när hon står inne, och det nu är extra adderat av uppmärksamhetssökande och understimulering. (Det var som sagt 2 ljuvliga veckor där hon helt lät bli att vandra, det har aldrig hänt förr. Vandrat igen senaste nätterna, dock inte hysteriskt utan på 'normalnivå')

Annars har jag hört att bananer gör hästar lugnare men utan att de förlorar i prestationsförmåga. Har aldrig fått det bekräftat, men det är ju ofarligt att prova...

Det är pga magnesiumet i bananerna. Magnesiumbrist kan ge stressade hästar. Damens magnesiumbehov är som sagt täckt med råge.

Då verkar det helt klart som om hon behöver saker att fundera på! Det är nog hjärnan som är understimulerad, för rätta mig om jag har fel men är det inte en arabtjej? De har ju allmänt mer behov av hjärngympa än andra raser.

Leka med en boll med henne? Gömma morötter på tvären i ett bildäck i ett rep i luften så att det hänger fritt, stängsellabyrint med ett äpple i "målet". Ställ ut annorlunda saker i hagen (inga farliga men sådant som måste undersökas) t.ex. plaststol med upponervänd hink på, en fågelskrämma osv. fantasi! Kanske låna in ett par får i hagen?

Lite större sly och en gran i hagen kan få tiden att gå lite också.

Lycka till!

Då verkar det helt klart som om hon behöver saker att fundera på! Det är nog hjärnan som är understimulerad, för rätta mig om jag har fel men är det inte en arabtjej? De har ju allmänt mer behov av hjärngympa än andra raser.

Arabdam ja. Och behöver aktivera både knopp och kropp, det ena (oavsett vilket) är inte tillräckligt. Problemet är ju att jag inte kan aktivera henne på den nivå där hon är nöjd just nu, iom konvalescensen. Och då blir vandrandet värre.

Leka med en boll med henne? Gömma morötter på tvären i ett bildäck i ett rep i luften så att det hänger fritt, stängsellabyrint med ett äpple i "målet". Ställ ut annorlunda saker i hagen (inga farliga men sådant som måste undersökas) t.ex. plaststol med upponervänd hink på, en fågelskrämma osv. fantasi! Kanske låna in ett par får i hagen?

*skrattar lite* Byn är överbefolkad av får, hon är tämligen ointresserad av luddbollarna, kanske skulle tycka de var intressanta en stund om de var i hennes hage, men sen min förra unghäst försökte ha ihjäl ett förrymt lamm av grannen så ser han högst skeptisk ut om man nämner något om växelbete. Sen tror jag att fåret skulle vara roligt i nån dag och sen inte.

Bollar struntar hon helt i, det enda som är intressant är godisbollar, de är halvintressanta tills hon fått ut godiset ur dem. Dock går det inte ha godisboll i boxen, då gräver hon upp bädden, och de rullar dåligt i snön ute.

För cool för att bry sig om 'nya saker' i hagen, hon går fram, kollar och jaha. (de andra mer mer nerv, dvs valacken och fullblodet däremot har väldigt mkt att fundera på väldigt mkt längre tid i sådana lägen).

Lite större sly och en gran i hagen kan få tiden att gå lite också.

Går i stor kuperad hage med träd, både sly (lönn, asp, rönn, hägg och diverse oidentifierat), fruktträd (äpple, plommon, körsbär). Andra hagen har gran med, men hon är likadan om hon går där. Likadan om hon går på gräs eller ej (nu är det snö överallt men de betade ju fram till nyår, ingen skillnad). Grenar etc i boxen skiter hon helt i.

Jag har som sagt känns det som provat 'allt', både i form av 'stimuli' i boxen etc, samt diverse tankenötter vid hand.

Igår fick hon börja skritta uppsuttet, samt att jag ökade till dubbel dos Temperamend. Nästan ovandrat imorse. Kom hem från jobbet vid 23,30 (de kom in 21) och liiite vandrat men inte mycket. Köpte lite andra örter åt henne med (torkade) så får vi se. Om inte annat gillar hon örter...

Ja det låter lite som att vi har samma häst du o jag :rofl:

Nu är ju förvissa din väluppfostrad o lätthanterlig, men har du provat att gå ett steg längre. Tex ha pålle på lång longerlina, lära henne att komma, stanna o backa när du ber henne? Sånt blir min lilla stumpa trött av i varje fall. Sen att leka lite med handdukar över huvudet, brandövningar osv funkar oxå bra. Nu är ju min stumpa en nervig unghäst o inte alls så lätthanterad i alla situationer, men det är ju ändå värt ett försök.
Sen förra pållen tycket det var roligt att få lite kolrötter upphängda i boxen. Han tyckte även att det var roligt med upphängda borstar, hinkar med äpplen o morötter (och vatten så att de är svåra att få tag på).
Jag masserar o kör mycket tillvänjningsövningar med allt som är "farligt" oxå. Tex min tycker det är livsfarligt med alla spray-ljud.

Hoppas du hittar lite övningar som funkar!
/Anna

Nu är ju förvissa din väluppfostrad o lätthanterlig, men har du provat att gå ett steg längre. Tex ha pålle på lång longerlina, lära henne att komma, stanna o backa när du ber henne? Sånt blir min lilla stumpa trött av i varje fall. Sen att leka lite med handdukar över huvudet, brandövningar osv funkar oxå bra. Nu är ju min stumpa en nervig unghäst o inte alls så lätthanterad i alla situationer, men det är ju ändå värt ett försök.

Damen kan det där, och inga som helst problem, tycks inte göra någon skillnad för 'huvudet' heller. (Jag har inte förutom som väldigt liten sett den damen 'trött i huvudet', på gott och ont. Jämngamla fullblodet kan man få att nästan trilla ihop av trötthet genom 'huvudsysselsättning', ganska fascinerande att ha två jämngamla att jmf med).

Samma sak vid uppsutten skritt t ex, om jag flyttar runt (skänkelvikningar, flytta bakdel, flytta framdel, öka/sänka tempot, mkt halter etc) så 'för stunden' märks det ju skillnad, hon tycker det är betydligt roligare när det 'händer' saker (jmf med att 'bara' skritta rakt fram), men jag märker ingen som helst skillnad i ev trötthet/i huvudet/etc efteråt.

Men, nu är ÅB inom 'räckhåll', och visst det kan bli en behandling till och konvalescens, men troligare är att hon endera får sättas igång, eller så får hon slippa allt vad boxar och tråkigt heter och galoppera på Trapalandas gröna ängar...

Hon får förresten sen några dagar en örtblandning för ston från hilton med.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 548
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 606
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar