Nu ger jag upp, hur hade ni gjort i denna situationen?

Det finns en metod som för mig fungerat bra de senaste 20 åren och då även med hästar som blir riktigt "vilotokiga", (halvblod, fullblod, hingstar i normala fall full tävlingskondis) det är att vi haft en liten sjukhage i hagen där hästkompisarna går.

Observera att vi gjort sjukhagen helt rund utan hörn.
Vi har använt eltråd och ingen avspärrning runt omkring så hästkompisarna kan komma fram och hälsa.

Vi är noga med att mocka och hålla sjukhagen fräsch och inbjudande (eller flytta med jämna mellanrum) samt ta bort ALLT krafftfoder och fodra med fri hö - även i hagen.

Det var precis på det sättet som vi hade gjort pållens sjukhage :crazy:, rund var den visserligen inte eftersom jag var rädd att det skulle uppmuntra honom att traska runt runt runt (han är expert på att göra det när han blir rastlös och då alltid i samma varv, inte bra för kotorna med pålagringar alltså...).

Vi flyttade hagen varje dag så han hade alltid färskt gräs och dessutom hade han hö att äta hela tiden men av nån anledning så tyckte han tydligen inte att det räckte eftersom han bara stannade där ett par dagar innan det var dags för en ny utbrytning. Kraftfoder har han inte fått nåt sen skadan (bara nån dl om dan för att blanda ut det lugnande han får och i början för att blanda finadynen i).

Det känns verkligen som om jag har testat det mesta redan... :crazy:

Udda!

Då får du väl ragga upp en kompis som han får stå med i en liten rasthage.
Bete är också en tanke OM han inte hakar på och drar repor...

Det är just det där OM som bekymrar mig... :crazy: Fast blir det bete så blir det bara han och en kompis som får gå tillsammans, inte en hel hög med hästar, så det blir nog inte mer spring då än vad det hade blivit om vi släpper dem i en rasthage tillsammans...

Jag skulle nog ha gett hästen lugnande första gången den fick gå ut i större hage, men skulle sedan låta den gå med de andra hästarna i en stor beteshage dagtid. Skulle linda den med back on track paddar under, vilket den skulle få gå med ute (eftersom det kan va lite farligt me lindor i hagen, skulle jag troligen sätta paddarna under sådana skydd med kardborre, som fungerar som lindor). Back on Track-paddarna strålar tillbaka värme, vilket ger en självläkande porocess samtidigt som lindorna ger stöd medan hästen är ute. (samtidigt är det ju mindre risk för ytterligare skada när senor mm hålls varma) Paddarna har visat sig ha god effekt på senskador av olika slag. Jag skulle ta av dessa när hästen kom in. Jag skulle låta den gå in på nätterna & stå utan paddar. Men ha den ute så länge som möjligt. Om han får röra på sig på dagarna och beta, så blir han väl förhoppningsvis lugn inne sedan, om man har samma rutiner för honom som för de andra hästarna.(med in & utsläpp osv) MVH /Erica

Hur är hästen normalt på betet? Lugn och går där och äter, eller drar en massa repor?

Jag skulle nog leta upp EN kompis och en LUGN sådan, släppa i en lite mindre hage (inte en som uppmuntrar till fullt ös medvetslös), ge så liten dos vetranquil som fungerar och be en bön till gudarna.

INTE släppa på stort bete med busiga/lekfulla kompisar eller många hästar (d etriggar varann) utan en liten lugn kompis - gärna matvrak - i en lite mindre hage.

Jag haller med Alexandra_W. Slapp ut honom pa bete med den alsta ponnyn du kan hitta. Nagon som ligger still mycket och som mest ater annars. :D

De erfarenheter jag har av senor ar att ju langre tid de far traska omkring i hagen, ju battre blir de nar det lakt. Lat honom laka ut det sjalv pa betet.

Tack för alla svar, tips och råd! :D

Jag bestämde mig för att chansa och släppa honom i en beteshage med sin bästa kompis. Oj en sån lycklig häst jag fick. Normalt sett så skulle han nog ha lekt en del med kompisen men med lugnande i kroppen och massa gräs i hagen så har han mest stått med mulen backen hela helgen. Håller verkligen tummarna för att det fortsätter på samma sätt! Även om han inte har busat runt en enda gång hittills (peppar peppar, ta i trä...) så strålar han riktigt av lycka, och kompisen är också överlycklig, de går inte många meter ifrån varandra.

Försökte först släppa ihop honom med stallets äldsta (och definitivt lugnaste...) häst, men det fungerade inget vidare. Min pålle stod i enda änden av hagen och skrek efter sin kompis och gammelpållan stod i andra änden och skrek efter sin kompis. :crazy: Så de fick få som de ville, tänkte att det blir nog lugnast så...

Det e ju som du själv skriver... har du någe val? Den har ju snart sönder sig mera av att du försöker hålla den lugn!! Tror nog det blir bäst att de får gå på bete. Nog för att de rör sig lite mera men du behöver ju inte gå med den för då rör den sig ju själv... Den blir ju mycket tröttare av att vara ute dygnet runt, nu kan jag tänka mig att den e som en bomb! Det blir nog alla hästar som ska stå i en box. Mina hästar box vilar inte och deras skador har läkt ut bra, (även senskador) Hoppas du vågar släppa ut din häst och att den blir nöjd... Men som jag ser det ,om den inte håller i benet så är det ju bättre att det inte blir bra för att den gick ute och mådde bra i övrigt, än att den står i "fängelse" och mår skit. Om du förstår vad jag menar.
Det är mina tankar hoppas de hjälper.

Jag har inte läst igenom alla svar, så jag vet inte om förslaget har kommit upp, men skulle det inte passa bra om du hade en snäll stallkompis som skulle kunna tänka sig att låta sin häst på med din häst i en typ "ridbanestor" hage på dagarna och så går din häst in på natten och den andra kan gå med de andra eller inne med din? Borde inte din häst bli lugnare när den har sällskap, samtidigt som den inte kan röra sig så mkt i en sån liten hage.

Hur går det för dig och pållen? Har du vågat släppa honom i betshagen eller hur gör du?

Hoppas att det går bättre...jag vet hur jobbigt sånt är! ;)

Jo, jag släppte ut honom tillsammans med bästa kompisen i en hyffsat stor gräshage (mycket mat...) och de höll sig lugna och allt funkade jättefint ända tills det visade sig att kompisen hade en jättehovböld som de vart tvungna att öppna upp och nu måste han stå på boxvila :crazy: Eftersom jag inte vågar släppa ihop min pålle med någon annan häst i det skick han är nu (och han skulle definitivt inte hålla sig stilla om han stod ensam i hagen) så får han nu hålla kompisen sällskap inne. Alltså är vi tillbaka på boxvila igen... :crazy: Det verkar dock (än så länge) funka hyffsat att ha honom inne nu när han har sällskap (kompisen är dock mer än hysterisk av att stå inne :(). Jag ger pållen lugnande då jag skall gå ut och gå men honom så han har (hittills) inte gjort några allvarliga försök att meja ner mig igen... Vet inte hur länge kompisen måste stå inne, beror nog på hur hans hov verkar, veterinären skulle komma tillbaka idag eller imorgon. Lite jobbigt att inte få någon "rutin" på saker och ting, så fort nånting verkar funka (som att ha honom på bete...) så händer det nåt som ställer allt på ända igen... :(

Det är så roligt att höra alla tips från sånna som absolut inte vet hur en galen häst är när den är galen!! :D Jag själv har en häst som är precis som din! :love: Alltså jag bara ber att jag inte ska behöva ställa henne på boxvila! :bow: Att höja staket och göra si eller så det funkar inte om man har hästar som våra! De ser bara en sak och det är kompisarna och gör allt för att komma till dem!! Min kan bli helgalen om någon i stallet tar ut sin häst och hon får stå kvar!! då hoppar hon och sparkar och grejar iboxen.. inte så kul om det skulle ha varit boxvila! Hoppas nu att totton läker och blir bra! Jag skulle ha med hjärta i halsgropen och stora bandageringar släppt hästen på betet!

Lycka till nu!
Min pålla har lyckats göra sig illa igen och nu får vi se vart det slutar och jag hoppas och hoppas att det inte blir boxvila..

vad är det för ras på din pålle?

Colombia Girl :bump:

Skönt med någon som förstår hur det är! :D Det är inte mycket man kan göra då de stora vilda djuren verkligen bestämmer sig för någonting... Speciellt inte om man har en häst som inte är rädd om livet. :smirk:

Min pålle är korsning mellan hbl och arab (fast han tror själv att han är arabhingst! ;)).

Hoppas att din pålla slipper boxvila och att hon snabbt kryar på sig! :D

japp jag knäpper händerna och bara beeer!! :crazy: Min pålla är halvblod och hon har en mamma som är halvblod och en pappa som är fullblod och du kan ju räkna ut vem hon liknar mest hahaha :rofl:

colombia Girl :bump:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 984
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka