Nu brinner det i knutarna...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Prettan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 152
P

Prettan

Har ett sto (e. Miami Springs - Whip It Quick) jag funderat på att betäcka i 4 säsonger nu, men aldrig känt mig riktigt färdig till det... Haft otroligt svårt med hingstval, då jag ärligen inte kan särskilt mycket om avel och alltid tvekat om jag verkligen hittat rätt kandidat. Men nu är det dags - hon börjar bli till åren och jag FÅR INTE missa chansen! Vore toktacksam för seriösa råd o tips då brunsten väntas nu i början på veckan.....!!!! Detta är inte världens vackraste sto exteriört, I know, men med en makalös ridbarhet både på marken o över hinder. . Inte tävlad mer än 1,20 hopp och Lätta klasser dressyr men kapaciteten är det inget fel på. Jag vill ha en hoppinriktad avkomma som rör sig trevligt och med bättre överlinje än mor sin;), gärna runt 165. Kan tillägga att mitt sto står rätt högt i blod så hingsten bör kanske inte vara känd för att lämna svårt / hett temperament;) JÄTTETACK för goda råd o förslag!

Sv: Nu brinner det i knutarna...

Ja, men det fölet ser jag fram emot! Himla trevligt, ridbart och kapabelt sto.. Bifogar enligt ö.k. bilder på stoet (som står i samma stall som min häst).
prettan3.jpg

prettan2.jpg

prettan.jpg

/U

Jag tycker att hon ser rätt okej ut, förutom att halsen är väldigt grovt ansatt. Jag skulle leta hingst med mycket bra halsansättning/framparti. Och då kommer jag genast att tänka på användningsrådet på Empire !

Vi har ett Empire föl som ser bra ut och jag vet att Elle12 har ett superföl efter Empire.

Empire verkar dessutom väldigt vettig i skallen !

Ja halsen är ett problem.. Har hört många prata om Empire men inte sett varken honom eller avkommor själv, någon som har bild på avkommor?

Jag är förresten begränsad till att betäcka med hingst med levande föl-avgift och inte 45 eller 90 dagar - vågar inte chansa med ett oprövat sto. Detta kanske gör det hela lite klurigare?

Så klart hade Empire 90 dagar... Lite förtjust i Fetcher pga hans stam men rädd att det kanske blir både för kortlinjerat och framtungt i kombination med mitt sto? Och pappa Feliciano -kan det vara något för mig eller riskerar vi att behålla stoets svagheter där också?

Hmm, svårt det där. Feliciano är ju en kanonhingst på många sätt. Och om hon står högt i blod egentligen (jag kan inte ett smack om hennes stam!) så behöver ju det lite framtunga inte nedärvas...men jag vetefasen. Hellre Fille än Fetcher tror jag nog i så fall. Å andra sidan så är det antingen fryst eller att åka till Filles station som gäller.

Det är ju många som står på 90 dygn...

Stoet är ett rent engelskt fullblod, och står i Skåne.
De hingstar jag kommer att tänka på är tidigare nämnda Feliciano, Fetcher och Hip Hop (funderar på vad man kan ränka med att de nedärver för olikheter). Jag är helt inne på att någon av dessa hade kunnat göra ett ganska bra jobb som pappa..
Lambourghini har jag för mig har levande föl, det är ju en tjusig och lovande hingst som lämnat ¨fina avkommor, men en del verkar små, och i dags datum vet vi inte storleken på hästarna bakom TS häst, och det känns lite halvriskabelt. Inte jättekul att få en 155:a om man önskar en 165:a. Har bara sett många små men ack så vackra avkommor till honom på annons.
Niveau är jag rädd för att det är för mycket krut i. Verkar ju trevlig o positiv och det är ju TS sto också..Ska bli intressant att följa den hingsten. http://www.niveau.se/ En annan sak jag funderar på där är hans brett ansatta hals..
Lucky Point tror jag nog hade kunnat vara en mycket intressant kandidat..
Puh.. det finns ju en del..Det finns så många fler än de jag skrivit upp ju..
U

Ochså finns Nobel , han verkar ju ge supertrevliga avkommor..
På Flyinge finns det.. nog bara Jaguar Mail och Qalle att välja mellan. Jag tror mer på JM än på Q, tror faktiskt att JM hade kunnat bli ganska trevlig..Sedan vet jag nog inte fler där som jag skulle känna vad något som passade damen i fråga.
U

Jag skulle ta den av trion Feliciano och hans söner med bäst halsansättning. Nej, jag skulle nog ta själva Fille.

Eller Lambourghini.

Niveau går bort, inte med den halsansättningen. Men vilken spännande hingst...

Lucky Point, ja, kanske men man vet ju inte om Pilotblodet slår igenom där.

JM också väldigt högt i blod, behövs mer blod på märren ?

Det behövs inte mer fullblod i märren.. svårt att åstakomma på en 100%:are ;). Det är alltså inte så att stoet är dumt på något sätt i världen, men hon har bloxtsnabba reaktioner och vill absolut helst jobba energiskt hela tiden. Känner inte om hon blir trött etc.
Nu har jag bara känt henne några månader, så jag kan inte svara för hur hon var i sin ungdom. Men det är krut i damen, men som sagt inte på något sätt så att hon inte är behaglig att ha att göra med. Lugn och tålmodig i stallgången. Det finns inte mycket mer negativt att skriva, mer än om just halsansättningen. ;)
När det gäller temperament och ridbarget så känns det faktiskt som om JM skulle vara "lättare och coolare" än Qalle fast JM ligger betydligt mycket högre i färskt fullblod. Svårt att säga när vi inte har så många JM avkommor att bedömma i Sverige. Sedan känner iallafall jag till hingstarna i Q´s stam mer än de i JMs, och de i Q har ju rykte om att vara rörliga OCH med mycket huvud.
Hmm, svårt detta, nu när stoet brunstar vilken sekund som helst..
U

Av de ni föreslagit så hade jag helt klart valt Lucky Point.

Med tanke på hennes hals hade jag valt bort allt från Feliciano inkl han själv.

Varför inte Ludwigs Champ? Supertyp, mkt gång och mkt hopp. Riktigt bra typ och hals!

Caganchos avkommor visade sig vara skitbra på årets 3-årstest. Av de jag såg mkt bra typ och mkt hopp!

Carresini L är av bra typ och med mkt intressant stam.

Lasandos lämnar mkt bra typ och mycket hopp.

Vet inte hur betalningsmöjligheterna ser ut på dessa, men det kan gå att förhandla också!

Hej och tack för alla intressanta svar! Jag är verkligen förtjust i Caressini utifrån de enda bild jag sett på honom och hans stam låter ju fantastisk. Men hur är det med fertilitet på TAI jämfört med AI, jag är dålig på det där men är inte chanserna större om man kan åka direkt t hingsten? Det är väl egentligen det enda som får mig att tveka inför C, förutom att jag ej sett honom röra sig. Finns nåt klipp på honom, nån som vet? Eller nån som sett honom in action??

Och Ludwig är ju en ren fröjd för ögat... står dock på 90 dagar, kanske en hingst jag vågar mig på när jag vet hur fertil damen verkar vara. Nästa år kanske;)

Jo men Ludvigs Champion och Cagancho har vi diskuterat, men de föll just på betalningssättet. Men om det går att diskutera så tror jag helt klart att TS inte är helt ovillig att överväda de 2 ;). I min lilla värld så är det inte förhandlingsbart om när och vad man betalar, men jag tror det är dags att tänka om. Kan pojkvännen pruta i en vanlig klädesaffär på felfri vara så borde jag också kunna lära mig ;)
U

Jag såg Caressini L både på bruks förra året och på hingstvisning iår. Och han hade *VERKLIGEN* utvecklats positivt ! Snygg och rejäl och fina klipp i sprången (från att ha sett lite tung ut som fyraåring). Bra galopp, men jag minns inte hur han rör sig i övrigt.

Stoet är ett rent engelskt fullblod, och står i Skåne.
De hingstar jag kommer att tänka på är tidigare nämnda Feliciano, Fetcher och Hip Hop (funderar på vad man kan ränka med att de nedärver för olikheter). Jag är helt inne på att någon av dessa hade kunnat göra ett ganska bra jobb som pappa..

Jag skulle absolut inte ta Feliciano (och kanske inte heller hans söner) till ett sto där det är viktigt att förbättra halsansättningen. Det är ju hans svagaste punkt!

Jag kan inte tänka mig annat än att de flesta hingsthållare som själva äger sina hingstar är förhandlingsbara om när man betalar avgiften. I alla fall om man har ett någorlunda intressant sto att betäcka med.
Kostnaden lär säkert bli högre, men om t ex Empire är ett solklart 1:ahandsval, kanske inte en eller två tusenlappar spelar så stor roll i slutändan?

Nej det är helt sant. Jag hade gärna betalat en liten extrapeng för att få "rätt" hingst -särskilt när man väntat så länge (för länge? - det är ju bl a pga att hon ej haft föl tidigare som jag inte vågar ge mig på dealen med 90 dagarsavgift..). Ska faktiskt ta och slänga mig på telefon till några av hingstägarna t ett par av dem ni tipsat om - kommer just från stallet och jag kan säga att vi borde nog lasta ikväll....

Liknande trådar

• Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 661
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 562
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31