Nu börjas det igen... (Tipsa om föl- och ammajouren!)

pinky

Trådstartare
Har redan uppmärksammat ett par efterlysningar av föl eller ammor på Facebook, och snart börjar väl SMS:en komma också.

De meddelanden jag sett har inget datum, och ett har inte ens information om VAR i landet hästen finns. Ingen av dem finns utlagd på Jourens hemsida heller.

Ber om ursäkt om det redan finns en tråd i ämnet, men jag hittade ingen som låg framme på de första sidorna, och vill minnas att den från förra året var ganska lång och rörig? Ta bort eller nåla om du vill, Moderator, jag ville bara uppmärksamma problemet. :)

Sv: Nu börjas det igen... (Tipsa om föl- och ammajouren!)

Har också börjat få mail och även sms om det. Känner inte direkt några andra uppfödare att skicka vidare till dessutom är jag osäker på sanningshalten i meddelandena. Finns som sagt ingen info om datum, plats, däremot ett telefonnr..

Ett av de medelanden jag nämnde i mitt inlägg har dykt upp hos en annan vän nu, i en lite ennan formulering, där det står att det hände "igår".

Men uppenbarligen har ju stoet varit borta i flera dagar nu... :(

Kan någon svara på en fråga som kanske inte helt hör hemma här men lite iaf.

Mitt sto fick föl i juni 2010. -tillägg: dvs 11månader gammal nu!
Igår(lördag) åkte fölet iväg på sommarbete. Hon har inte diat mycket på senare tid så jag trodde att allt skulle gå bra.
Nyss upptäckte jag att stoet har fyllt på juvren jättemycket!!! Jag mjölkade ur lite och det kommer rikligt med mjölk...

Kan hon vara amma trots att det var ett år sen hon fölade?
Hur går jag tillväga annars? Hon verkar må bra i övrigt men är förstås ledsen över att fölis är borta. Ska jag plocka hem fölis???

Kan någon svara på en fråga som kanske inte helt hör hemma här men lite iaf.

Mitt sto fick föl i juni 2010. -tillägg: dvs 11månader gammal nu!
Igår(lördag) åkte fölet iväg på sommarbete. Hon har inte diat mycket på senare tid så jag trodde att allt skulle gå bra.
Nyss upptäckte jag att stoet har fyllt på juvren jättemycket!!! Jag mjölkade ur lite och det kommer rikligt med mjölk...

Kan hon vara amma trots att det var ett år sen hon fölade?
Hur går jag tillväga annars? Hon verkar må bra i övrigt men är förstås ledsen över att fölis är borta. Ska jag plocka hem fölis???

Föl diar mer än vad man tror, låt henne vara & rör inte juvert då du stimulerar det med dit pillande. Dra bort kraftfodret någon vecka & motionera stoet.
Enda du får göra är att kolla så hon inte blir varm & svullnar upp dvs juverinflammation. Hon kommer ha mjölk i ett par veckor innan hon börjar märkbart sina. Mina ston har haft i upp till 2 månader efter avvänjning.

Liknande trådar

Avel NU börjar efterlysningarna spridas på facebook igen. :crazy: Kan vi inte enas om att det allra bästa är om ALLA föl som söker ammor...
Svar
18
· Visningar
5 303
Senast: LucyShow
·
Avel Det har redan börjat trilla in ammaefterlysningar via SMS och jag måste säja att jag tycker det är komplett vansinnigt! SMSet sprids...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 541
Senast: fotogalen
·
B
Hästmänniskan Ponera följande scenario: Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
39 173
Senast: moholmarabs
·
Avel Detta gäller för avelssidan: Ammor finnes/efterlyses hör INTE hemma här, hur behjärtansvärt det än må vara...
Svar
3
· Visningar
22 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka