Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

RIA

Trådstartare
Jag har ju haft en tråd innan om min dotters vikt. Hon är rätt så stor för sin ålder och skenar rakt upp på sin viktkurva. Idag tog den ytterligare ett språng och hon ligger lååångt upp. Hon följer inte den kurva hon hade från början och lägger sig inte på någon ny utan det är upp hela tiden.

Vi var på bvc idag och vägde. Nu vid 11 månader så väger hon 13405 gram och bvctanten sa det att går hon upp i denna takt hela tiden så ökar risken för diabetes väldigt mycket.

Hon är kinkig med maten och äter inte vad som helst, men är det något hon gillar så äter hon tills hon blir mätt, men det är från dag till dag den maten duger.

Hon äter fortfarande 2-3 nattmål med ersättning varje natt. har testat att byta till välling men den vägrar hon att dricka.
Jag vet inte hur jag ska få henne att sluta äta på natten. Hon skriker tills hon får mat och mitt mammahjärta kan inte lyssna på det så klart jag ger henne sin ersättning.

Hur slutade ni med nattmaten?
Är tacksam för alla tips jag får.

Sen vill jag fråga, om ditt barn vid 11 månader hade kunnat bli mätt på 1 kokt ägg och en fiskpinne? För det är ungefär så stora hennes middagar blir...
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Har du provat erbjuda vatten i nappflaskan nattetid ?

Ellas kurva ser också minst sagt stegrande ut, har nu på sista viktkontrollen planat ut dock.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Min son blir 10 månader nästa vecka, han väger ca 11 kg. Han äter ungefär en halv barnmatsburk till lunch. Han skulle lätt bli mätt på ett ägg och en fiskpinne.
Jag slutade med att ge mat på natten för ca en månad sen(ammade). Jag gjorde så när jag försökte sluta att jag alltid provade med att söva om honom, innan jag erbjöd mat, gick det inte efter ca en timme så fick han mat. Efter ett tag så bestämde jag en tid när han skulle få mat, typ 04.00, innan det så fick han inget. Han skrek aldrig men hade väldigt svårt att somna, sov ibland väldigt oroligt. När jag väl slutade så åt han typ ingenting och han verkar inte sakna det!

Hur sover ni? E. somnar i sin säng men när han vaknar har vi alltid lyft över honom till våran säng. Tycker det är lättare att få honom att somna om där, när man kan ha en hand på honom eller hålla lite i handen.

Hade bvc tanten några tips på vad du kan göra för att undvika diabetes?
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Min kille är nästan 14 månader nu och äter som en häst! Han skulle nog vilja ha lite potatis och kanske ärtor och sås till en fiskpinne och ett ägg!

jag tror inte du behöver oroa dig för diabetes för att hon går upp i vikt när hon är så liten.

För att sluta med nattmålet behövde W äta gröt till frukost, frukt till mellis, lunch, mellis igen, middag och sen välling! Alltså 6 mål om dagen i mat! Vad säger hon om du ger vatten på natten?
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Våran Rasmus är ju oxå en tungviktare.. Men våran BVC tant har aldrig sagt något om diabetes. Iofs så har han hittat en kurva han följer sen ca 6 månader tillbaka och bara gått upp 1 kg men ändå så är han en stor pojke! Vid 10,5 månad vägde han 13,2 kg. Och nej, han skulle inte bli mätt på ett ägg och en fiskpinne. Han äter en stor burk mat och fruktbitar till middag.

Vi slutade nattamma när han var 8 månader. Han bara åt och åt och vägrade somna om ordentligt. Så vi slutade bara rakt av (han ammades bara nattetid då). Sambon tog Rasmus i några nätter och jag sov på soffan. Vi hade en flaska välling redo om det skulle krisa. Han drack ur nån flaska med välling första och ev andra natten (kommer inte riktigt ihåg) men eftersom han inte var hungrig på natten, bara myssjuk så slutade han äta på nån natt bara. Inga protester var det heller eftersom jag inte fanns i närheten så då fanns det inget alternativ. Men vi hade ställt in oss på en jäkla fajt.. Men jag kan tänka mig att det är svårare med ersättning.

Men kan ni inte ta o spä ut ersättningen mer och mer så att hon till sist dricker i stort sett bara vatten?!
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Just det tänkte jag också på, spä ut ersättningen. 3 flaskor är ju rätt så mycket. Och om hon äter bra på dagen behöver du ju inte oroa dig för att hon inte får tillräckligt med näring.

Kan du inte gå till en annan bm för en "second opinion"?
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Just det tänkte jag också på, spä ut ersättningen. 3 flaskor är ju rätt så mycket. Och om hon äter bra på dagen behöver du ju inte oroa dig för att hon inte får tillräckligt med näring.

Kan du inte gå till en annan bm för en "second opinion"?

Man kan blanda välling och ersättning!Det gjorde vi två gånger sedan ville hon hellre ha vällin i stället för ersättning...:p
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Hon kommer troligtvis springa av sig det när hon blir rörligare. Min äldsta son vägde 3110 g då han föddes vid 12 månader vägde han 13100g. Han åt som en häst men slutade helt med välling redan vid denna tiden.

Han har inte varit mullig sedan han kunde gå ordentligt.

Har andra barn som ätit 2-3 nattamål långt upp i treårsåldern men även där har babyhullet försvunnit långt innan dess.


Gira
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Från 9 månader har jag endast nattammat, bara snuttande egentligen. Han kunde vakna 3-4 gånger per natt och vilja snutta.

Men nu när han var nästan 11 månader och jag ändå skulle på personalresa med jobbet och vara borta 2 nätter, bestämde vi att det fick vara stopp.

Pappan tog honom några nätter före jag skulle åka, hade nappflaska med vatten redo och erbjöd varje gång han vaknade.

Första natten vaknade han 3-4 gånger och drack ur hela flaskan (150ml), somnade om mellan oss i sängen varje gång.

Andra natten vaknade han 2 gånger.

Tredje natten (första natten jag var borta) sov han från 20-05, drack lite vatten och somnade om hos pappan och sov till 07.

Nu ca 2 veckor efteråt sover han ibland 20-07 i ett sträck, ibland vaknar han en gång och kommer då över till oss. Han frågar inte efter vatten längre, inte efter bröstet heller. Så för oss gick det väldigt smärtfritt.:bow:

Men han äter också 6 mål om dagen (frukostgröt, lunch, mellis, middag, kvällsgröt och välling). Han är ingen storätare dock, blir mätt på en halv burk + frukt till middag/lunch). Men han väger bara 9,6 kg nu vid 11 månader, han har alltid varit slank.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

KL
Vi gjorde som så att så mycket mat som möjligt på dagen, och sen ingen mat på natten. Vi tog bort nattmaten vid 6 månader, det tog en natt som maken tog.
Många barn äter ju på natten av vana eller mys, inte för att de är hungriga.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Har du provat erbjuda vatten i nappflaskan nattetid ?

Ellas kurva ser också minst sagt stegrande ut, har nu på sista viktkontrollen planat ut dock.


ja, vatten blir erbjudet men det duger inte...
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Min son blir 10 månader nästa vecka, han väger ca 11 kg. Han äter ungefär en halv barnmatsburk till lunch. Han skulle lätt bli mätt på ett ägg och en fiskpinne.
Jag slutade med att ge mat på natten för ca en månad sen(ammade). Jag gjorde så när jag försökte sluta att jag alltid provade med att söva om honom, innan jag erbjöd mat, gick det inte efter ca en timme så fick han mat. Efter ett tag så bestämde jag en tid när han skulle få mat, typ 04.00, innan det så fick han inget. Han skrek aldrig men hade väldigt svårt att somna, sov ibland väldigt oroligt. När jag väl slutade så åt han typ ingenting och han verkar inte sakna det!

Hur sover ni? E. somnar i sin säng men när han vaknar har vi alltid lyft över honom till våran säng. Tycker det är lättare att få honom att somna om där, när man kan ha en hand på honom eller hålla lite i handen.

Hade bvc tanten några tips på vad du kan göra för att undvika diabetes?

skönt att höra att någon mer blir mätt på ett kokt ägg och en fiskpinne.
hon äter inte burkmat (vägrar) men den gången jag faktiskt fick i henne en burk så åt hon 3/4 av den. det var lasagne och det dög bara den gången.

Isabelle somnar med oss i soffan framför tvn numera, då tar det inte alls lång tid och sen läggs hon i sin säng. vaknar hon på natten och är orolig så får hon flytta över till oss. det är ca 1½ månad sen hon började sova i sin säng, innan var det mellan oss.

tipset var väl att hålla blodsockret i schack. få i henne lite hela tiden under dagen. frukost vid 8, lunch vid 12, mellanmål med nån banan, middag med oss och sen kvällsmat på kvällen och så kunde hon få en vällingflaska till sängdags. få henne att sluta äta nattmat och få henne att äta mer på dagen.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Min kille är nästan 14 månader nu och äter som en häst! Han skulle nog vilja ha lite potatis och kanske ärtor och sås till en fiskpinne och ett ägg!

jag tror inte du behöver oroa dig för diabetes för att hon går upp i vikt när hon är så liten.

För att sluta med nattmålet behövde W äta gröt till frukost, frukt till mellis, lunch, mellis igen, middag och sen välling! Alltså 6 mål om dagen i mat! Vad säger hon om du ger vatten på natten?

jag önskar jag kunde lägga till potatis men hon äter inte det.

hon vill inte ha vatten på natten tyvärr. hon skriker tills det kommer mat.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Våran Rasmus är ju oxå en tungviktare.. Men våran BVC tant har aldrig sagt något om diabetes. Iofs så har han hittat en kurva han följer sen ca 6 månader tillbaka och bara gått upp 1 kg men ändå så är han en stor pojke! Vid 10,5 månad vägde han 13,2 kg. Och nej, han skulle inte bli mätt på ett ägg och en fiskpinne. Han äter en stor burk mat och fruktbitar till middag.

Vi slutade nattamma när han var 8 månader. Han bara åt och åt och vägrade somna om ordentligt. Så vi slutade bara rakt av (han ammades bara nattetid då). Sambon tog Rasmus i några nätter och jag sov på soffan. Vi hade en flaska välling redo om det skulle krisa. Han drack ur nån flaska med välling första och ev andra natten (kommer inte riktigt ihåg) men eftersom han inte var hungrig på natten, bara myssjuk så slutade han äta på nån natt bara. Inga protester var det heller eftersom jag inte fanns i närheten så då fanns det inget alternativ. Men vi hade ställt in oss på en jäkla fajt.. Men jag kan tänka mig att det är svårare med ersättning.

Men kan ni inte ta o spä ut ersättningen mer och mer så att hon till sist dricker i stort sett bara vatten?!

så gör vi för tillfället. ett mål spär vi ut. istället för 7 mått välling så blir det bara 3. är det mindre dricker hon inte och skriker tills maten är "normal" igen. hon kan dricka upp till en halv flaska då men den duger inte för henne.
resterande mål, om hon nu äter 1 eller 2 mål till per natt får hon normal mängd välling i. då sover hon också bäst.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Just det tänkte jag också på, spä ut ersättningen. 3 flaskor är ju rätt så mycket. Och om hon äter bra på dagen behöver du ju inte oroa dig för att hon inte får tillräckligt med näring.

Kan du inte gå till en annan bm för en "second opinion"?

detta var en second opinion. när tösen var 9 månader så var det vikarie på bvc och hon sa samma sak då, inte något om diabetes men att hon inte kan fortsätta gå upp så här i vikt.

min bvctant hoppas vikten planar ut på en kurva så fort hon slutat med nattmaten.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Man kan blanda välling och ersättning!Det gjorde vi två gånger sedan ville hon hellre ha vällin i stället för ersättning...:p

kanske skulle testa det. vi blandade ersättning med grötpulver för att göra egen välling åt henne eftersom vällingen inte dög och gröten gillade hon inte heller så vi testade detta ett tag.

säger inget om hon får en flaska välling till sängdags sen.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Nu tänkte jag testa inatt och se hur det går med att först ge vatten, vänta ut gnället och se om det räcker. jag sitter uppe halva natten så får min man ta över framåt morgonkvisten. hade varit skönt om rutinerna kunde ändras lite innan han ska iväg på en 2 veckors jobbperiod för då blir jag själv med avvänjningen och det orkar jag nog inte.
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Hon äter fortfarande 2-3 nattmål med ersättning varje natt. har testat att byta till välling men den vägrar hon att dricka.

Jag vet inte hur jag ska få henne att sluta äta på natten. Hon skriker tills hon får mat och mitt mammahjärta kan inte lyssna på det så klart jag ger henne sin ersättning.

2-3 nattmål med ersättning är för mycket. Hennes nattsömn blir dessutom störd. Jag resonerar som så att barnet erbjuds välling (som mättar betydligt mer), vill hon inte ha så behöver hon inte äta men det är det som erbjuds. När hon blir nog hungrig så kommer hon att äta och då kommer hon att kunna sova längre nätter vilket kommer att gynna henne.


Hur slutade ni med nattmaten?
Är tacksam för alla tips jag får.

Jag fyllde våra maximalt innan läggdags. Just före 1-års åldern övergick vi till välling eftersom ersättningen inte mättade nog mycket. Vi hade samma problem (med skrik och missnöje) men det gick över väldigt snabbt och sedan dess älskar de välling.
Vi har aldrig haft mer än ett nattmål förutom under amningsperioden (7,5 mån) då det kunde hända ibland. Jag tycker dock att det är viktigt att barnen ska få äta om de är hungriga MEN de ska få rätt sorts mat.

Lycka till!
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Min morbror vägde 16 kilo när han var ett år. Nu är han en fullt frisk, normalviktig 65-åring.

Jag tycker inte du ska oroa dig för hennes vikt förrän hon är framåt 3 år gammal. Men däremot så måste nog mamma-hjärtat bli lite mer ett stenhjärta vad det gäller ersättning på natten! Bort med det!
 
Sv: Nu blir viktökningen diabetes enligt bvc.

Jag tror inte att hon behover inte ata pa natterna alls, utan att att det ar ren vana. Ater man mycket blir man van vid det, och ar man van att fa en viss mat sa blir man sjalvklart arg om det erbjuds ngt annat (typ vatten).
Mina fick ocksa ersattning nattetid lange... dels av ren lathet fran min och makens sida for vi gjorde vad som helst for att fa sova :o och dels for att vi trodde att de behovde det eftersom de var/ar sa sma. Men de behover det inte, de ar 20 manader (idag!) och vager inte ens 10kg vardera an. Och om de inte behover mat pa natten, sa gor inte din dotter det heller :)

Vi hade ocksa problem att fa in tillrackligt med mat dagtid, trots att de inte ar petiga med maten sa at de helt enkelt inte tillrackligt var gang. Sa de ater lite men ofta istallet. Ersattning kl 06 (eller nar de vaknar), frukost kl 08, mellanmal kl 10, lunch kl 13, mellanmal kl 15, middag kl 17.30 och valling kl 19. For andra kan det saklart funka battre med bara tre mal om dagen men da maste de ju ATA ordentligt under de malen, det gor inte mina och darfor har vi sa manga mal.
De gillar inte heller potatis sa vi ger pasta eller ris och fortsatter att prova med potatis regelbundet. Grot var en favorit ett tag men nu gar det inte alls langre sa vi ger flingor och mjolk eller yoghurt.

Det AR svart att sluta med nattmaten. Du maste vanja henne vid att ata mer under dagtid (vilket kan ta tid) och sen ar det bara att ta striden. Du och maken far hjalpas at, dela in natten (eller dygnet) i skift och sta ut. Hon kommer fatta snabbt vad som galler!
 

Liknande trådar

Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
38 955
Senast: Brandgul
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 489
Senast: Ajda
·
Småbarn Var på bvc idag och vägde min tös som blir 9 månader imorgon. Bvctanten tyckte hon väger för mycket. Hon klättrar upp på en ny...
2 3
Svar
48
· Visningar
13 395
Senast: Japanesen
·
Småbarn Ja, nu har ju jag alltid tyckt att Elina gott kan få göra det mesta tills hon inte vill längre - men nu har jag ändå börjat vägra...
2
Svar
23
· Visningar
4 411
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp