Nu behöver jag verkligen tips och ideer !!!

gylle

Trådstartare
Mitt minsta föl:devil: skap (7mån) är på drift här nu snart varenda dag, först började :devil: ungen med att bara resulut spränga grinden när jag plockade in det stora fölet (hon och hennes mamma kvar i hagen), varpå de båda var ute och härjade. Detta löste sig med att strömmen fick vara på även när jag plockade ut den andra.
Sedan började den lilla vesslan att sticka när jag ledde in både henne och mamma samtidigt (alltid bara när vi skall in aldrig på väg ut). Hon är snabb som en vessla tvärvänder och sätter fart så man hamnar bakom henne och till slut måste släppa. Började då skaffa hjälp när vi skulle in så att jag bara hade henne att leda, funkade ett par dagar sedan var det kört igen, problemet då var att mamman inte har tillräcklig respekt för dem så de tappar henne också direkt när ungen försvinner, för försvinner gör hon icke att hon blir kvar utan full fart iväg längst vägen och ner bakom ridhuset och dylikt. Har hon inte lyckats få med sig mamma i försök nummer ett så kommer hon farande och tvärvänder och försöker locka med sig mamma igen och så håller hon på. Hela vår gård ser snart ut som fortnox med avspärningslinor överallt för att om möjligt spärra in henne på ett mindre område och hindra att hon försvinner ut på vägen. Idag kom droppen idag hoppade hon lekande enkelt avspärningslinorna på 140 och försvann iväg längst vägen varpå jag stod kvar på gården med en sjötokig mamma som drog iväg med mig som tur var (trodde jag) så lyckades jag få in henne i hingstens sjukhage (trästaket 160cm högt) men ack det stoppade inte en bestämd mamma vars föl försvunnit, hon bestämmer sig för att stillastående försöka hoppa med resultatet att hon sprängde hela staketet och sedan var det full fart efter ungen. Tog sin lilla tid men till slut lyckades vi få in rymlingarna i stort sett oskadda, men nu börjar det verkligen kännas som om jag behöver något väldiigt smart tips för att komma tillrätta med detta innan det händer något allvarligt.
Jag är stark och brukar klara att hålla de mest jävliga unghästar men detta lilla fanskap är en annan femma, och jag har helt slut på ideer.

Sv: Nu behöver jag verkligen tips och ideer !!!

Ingen annan som drabbats av lika "påhittigt" föl som upptäckt hur starka de egentligen är jämfört med oss ? Och som vill dela med sig av hur de kom till rätta med detta ?

Är det den som har en mamma som inte vill vara uppbunden?
Går det att binda upp fölungen än?
Jag skulle i allafall definitivt vänja av på stört, så har du ju en häst mindre i ekvationen.
Fölungen skulle jag se till att den kan vara uppbunden, vilket brukar ge lite respekt för grimskaftets makt. Led den med kapson, du har mycket bättre kontroll om grimskaftet sittet på nosryggen, än om det sitter under hakan. Led hästen lite ställd mot dig, så att hon inte kan komma i det läget att hon vrider huvudet ifrån dig, för då blir hon ju mycket starkare.

Hej!
Jag är ingen veteran vad gäller avel och fölisar, men mitt stos andra hingstunge var för:devil: rent ut sagt väldigt tidigt. Vid ca 2,5 månads ålder så följde han aldrig nånsin mamma, varken ut eller in, han gick inte att leda (trots att halva stallet var inblandat i övningarna) så jag tröttnade. Jag spände på en tömkörningsgjord på mitt sto och satte fast fölis i en av ringarna. Jag såg till att det skulle vara lätt att få loss fölis om han skulle få panik (panikhake), knäppte i en ring som satt såpass högt att han inte skulle kunna resa sig och fastna, men samtidigt med så långt (transport)grimskaft att han hade möjlighet att röra sig lite fritt framåt, bakåt och åt sidan från mamma.

Dessutom satte jag honom på höger sida för att slippa hans hovar sprattlandes vid mig. Mamma tog det supercoolt och fölis lika så. Första gången "släpades" han några steg innan han insåg att om mamma går så var han också tvungen att gå. Efter en vecka kunde fölis stå uppbunden och ledas i grimskaft som vilken häst som helst och har aldrig ställt till problem. Allt under noggran uppsikt självklart.

lycka till med din vilde ;)

Ahh, kapson är ju en smart idé. Inget som gör någon större skada ju om hon trots allt lyckas ta sig loss, frågan är om det går att hitta en tillräckligt liten (väldigt liten nätt näsa fortfarande).
På en vuxen häst som får sådana idéer slänger man ju på kedja eller träns ett par dagar så är det löst, men känns lite väl drastiskt att ta till kedja på en fölis.
Jo att försöka hålla huvudet emot mig gör jag allt vad jag kan (har bra träning från min första ponny för måååånga år sedan som just körde varianten vänd bort huvudet och försvinn). Dock är denna lilla dam som sagt en vessla ofta stegrar hon sig sekunden innan och så svänger hon lite i luften och vips har man inte koll på huvudet längre.
Och jo det är hon som har en mamma som inte går att binda upp i boxen (i gången går bra), lilldamen är under uppbindningsträning, dock föreligger vissa problem där därför har vi tagit det succesivt, så nej hon går inte att binda upp helt ännu men vi jobbar som sagt på det.

Gjord har jag funderat på dock har denna dam en förkärlek till att stegra sig och dessutom alltid fäkta med sina framben när hon gör det vilket gör att det känns som väldigt stor risk att hon fastnar i grimskaftet (hon är redan nästan 150 hög så inte så lätt att välja en ring högt nog för att hon inte skall nå upp) , och detta tillsammans med att jag inte litar hundra på att hennes mor skulle ta det helt lugnt i en sådan situation gör att det känns farligt att ha henne fastbunden i henne.
Höger sida om mamma har hon varit förvisad till ända sedan hon var liten mkt stor förkärlek till att sprattla med sina långa framben i luften så den vill jag inte ha flåsande i nacken.

Jag tycker att du bör vänja av! Det verkar vara stressigt för mamman nu, det som hänt sitter gärna kvar i minnet... speciellt hos fölis!! Hon blir säkert mer hanterlig efter avvänjning, även om det tar ett tag!

Bia

Har man inte börjat vänja av än så får man nog stå ut ett tag till är jag rädd. Vi har aldrig dessa problem då vi vänjer av tidigare och lär fölen att vara utan sin mamma redan vid tidig ålder. Så kämpa på. Dela sto och föl nu.Det är det enda tips som jag har. Detta är bara ett onödigt stressmoment för ditt sto och föl.

jag har ingen erfarenhet av föl alls mer än det jag läser :angel:

men om du sätter grimma+grimskaft på fölet och fäster grimskaftet i mammans grimma eller i en rid/longer/körgjord på mamman, då kan väl du hålla mamman även om fölet drar?

för visst gör man väl så med t.ex körhästar och deras föl, att man sätter grimma+grimskaft på fölet och fäster i mammans bukgjord på körselen och då är det bara för fölis att hänga på för mamma väger ändå mest och bestämmer..

bara funderingar.. vet inte om det har provats tidigare eller så, men du kankse kan prova? :)

Vi hade ett föl som stod i sjukhage, var tokigt pigg och upptäckte att hon kunde dra.

Satte kedja på under hakan, hon provade bara att dra en gång sen var hon snäll igen och kedjan kunde tas bort.

Jag funderade också på Beastie Babes förslag. Men så tänker jag på att ditt föl är så stort.

Vi gör så med fölen i Tyskland. För att få ut dem i en speciell hage måste vi gå över en väg, vilket innebär att vi inte vill ha dem lösa sprattlande. Då placerar vi ungen på mammans högersida och trär fölungens grimskaft (extra långt) genom mammans grimma. Det innebär att de sitter fast i morsan och det är morsan som får ta smällen när de beter sig illa. Något jag tycker de verkar förstå och respektera på ett helt annat sätt än om jag hänger som en flagga i bara deras grimskaft och kämpar för livet.

Men de här fölen har varit ganska små. Fast det kanske kan vara värt att prova?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 005
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 848
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 812
Senast: Johanna1988
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka