Nu behöver jag ert råd....!!

R

Rigoletto

Jag har ett problem...eller det är inte jag som har problem egentligen.
Nu till saken:

Min sambos mamma är en sån där j*vla människa som skaffar sej hundar, tröttnar, och åker och avlivar dom. Hur smidigt som helst...

Bara under ett år nu som jag har känt henne har hon haft tre hundar, två av dom är avlivade, en har hon gett bort.
Nu har hon nyligen köpt två hundar till, två schäfrar, en tik o hennes valp. Hon har haft dom i två veckor och är redan trött på valpen, hon vill inte ha den kvar.

Nu har hon naturligtvis frågat om inte jag kan ta valpen för en liten summa pengar.Jag letar med ljus och lykta efter hund, och det vet hon (tyvärr)

Nu till problemet. Valpen är renrasig MEN inte registrerad.
Jag har alltid sagt att jag vill INTE ha en blandras eller en oreggad hund. Jag är dessutom inte alls förtjust i schäfrar, men man kommer ju att tycka om sin hund vare sej vad det är för ras iofs.

Jag tycker jättemycket om denna lilla valp, men vill egentligen inte ha en oreggad schäfer, MEN jag kan inte heller tillåta att dom åker o avlivar en helt frisk underbar liten valp på tio veckor!
Samtidigt vet jag att om jag skulle ta denna valpen så dröjer det inte länge innan "svärmor" tröttnat på mamman, avlivar den, det dröjer kanske några månader och sen har hon en ny hund.

Är det någon som kan hjälpa mej vad jag ska göra?!?:crazy: :confused:

Sv: Nu behöver jag ert råd....!!

Skjut svärmor :angel:

Allvarligt talat så är det nog dags att ta ett seriöst samtal med henne, så kan hon inte hålla på. Du ska inte ta en hund för att du tycker synd om den, du ska ha en hund som du vill ha, även om jag förstår din tanke.

Ta kontakt med någon organisation som omplacerar hundar så att de kan lämnas dit i stället.

//E

Nu är det ju så med att min svärmor är Sveriges störstaw besserwisser, så allt jag säger är fel, allt jag anser om ex. hunduppfostran eller hundraser eller djur i allmänhet är fel. Så ett samtal med henne är som o hälla vatten på en gås.

Jag tror att hon hellre avlivar än omplacerar, lite som att kan inte jag ha ska ingen anna ha heller...har jag fått för mej.

Nu har jag lovat (i ett svagt tillfälle tillsammans med valpen) att vara hundvakt för den måste vara i från sin mamma, vilket förstås gör att jag fäster mej mer o mer vid valpen...MEN det är ju en oreggad schäfer o jag vill inte ha varken oreggat eller schäfer egentligen ju...

Vad göra med sådana människor?

Ang. valpen. Hör med polisen om dom tar oreggade hundar. Jag vet att polisen i många län har svårt att hitta bra hundar. Varför inte höra om dom är intresserade av valpen.

Han säger inte så mycket, vilket stör mej, för hade det vart min mamma hade jag bett henne fara o flyga för länge sen.
Sen är han väl uppväxt med det oxå, att det kommer o går hundar hela tiden, så han kanske tycker det är mer "normalt" än vad jag tycker:confused:

Tror du inte att dom vill ha hundar med dokumenterat bra stam o meriter?

Men jag ska ha det som ett alternativ!

Usch.. Sånt här är inte kul.
Har själv en svärmor som kan vara lite nedlåtande, men det handlar mer om "husliga" och "kvinnliga" saker. Och en sambo som inte är alltför duktig på att prata med sin mamma. Men om hon hade hållt på med något sådant som jag verkligen tyckt var fel hade jag först och främst pratat med henne, allvarligt och rakt på sak. Hade det inte fungerat hade jag fått sambon att inse att det är FEL och att han skulle prata med henne. Och om det ändå inte fungerat antingen fått mina egna föräldrar att prata med henne eller någon som hon lyssnar på, kanske en veterinär eller liknande.

Ja min svärmor är ju bara bättre än mej i allt som har med djur att göra (tror hon)

Ex. tycker hon att man ska slå djuren så mycket som möjligt (kanske inte riktigt så, men hon är definitivt FÖR en mycket hård uppfostring.Kanske därför alla hennes hundar har varit så rädda som hon säger?)

När jag föreslagit hundraser svarar hon enligt följande:

* Bullmastiff - ABSOLUT INTE, det är en kamhund med stark kamplust

*Dalmatiner - verkligen inte, har aldrig träffat en enda vettig dalmatiner

*New Founland - de attackerar o biter ihjäl sina ägare !!!!!!!!!

* Rottweiler - föds bara upp rädda rottisar nu för tiden

* Golden Retriever - föds bara aggresiva nu för tiden

VAD jag än säger ang. hund/häst/katt är inget bra...:(

Ja nog är hon en Besserwisser alltid. Hur fan har hon hittat en vettig hund överhuvudtaget övergår mitt förstånd. Vilken :devil: attityd.

Dessa JÄVLA svärmorsor säger jag bara... Min grabbs mamma är helt sjuk i huvudet när det gäller djur.. I sommras när jag bodde hos dem så hade jag hittat 4 nyfödda kattungar i en plastpåse som nån lämmnat för att dö.. Tog hem dem och matade dem med mjölkersättning varannan timme, skulle lämmna dem till ett katthem.. Men sen efter 9 dagar så har hon dränkt kattunhgarna för att de mjauade och hon kunde inte sova då.....

För något år sen skaffade hon sig en papillon valp, som hon satte att ha ute dygnet runt med inga promenader ingen kärlek m.m så tillslut avlivade de valpen.....

Kan du inte på något sett kontakta dom som sålde valpen till henne? om dom har något vett i skallen köper dom väl tillbaka valpen...

lie skrev:
Dessa JÄVLA svärmorsor säger jag bara... Min grabbs mamma är helt sjuk i huvudet när det gäller djur.. I sommras när jag bodde hos dem så hade jag hittat 4 nyfödda kattungar i en plastpåse som nån lämmnat för att dö.. Tog hem dem och matade dem med mjölkersättning varannan timme, skulle lämmna dem till ett katthem.. Men sen efter 9 dagar så har hon dränkt kattunhgarna för att de mjauade och hon kunde inte sova då.....

För något år sen skaffade hon sig en papillon valp, som hon satte att ha ute dygnet runt med inga promenader ingen kärlek m.m så tillslut avlivade de valpen.....

Trådskaparen och Lie: Det är så vidrigt att man mår illa. Speciellt det där med valpen skär i hjärtat. Jag skulle anmäla till polisen. Även om dekanske inte gör något så kan det avskräcka svärmödrarna.

köp valpen och omplacera den tiken oxå , köp den med och omplacera , om hon frågar avrt dne är säger du bara sålde den ..
be din killla snacka med morsan :smirk:

Hmm..sjuk svärmor asså! *avskyr sånna människor*

asså jag vet inte riktigt vad jag ska säga faktikst,jag försår att du ine vill ha en oreggad schäfer...

men du kan juh göra så här: ta reda på valpens föräldrar (mamman vet du redan) men vem pappan är,kolla sedan på skk's hunddata och kolla ifall pappan e reggad(och mamman för den delen) men ta iaf reda på om mamma/pappa är röntgade! (du kan ringa till skk också) om nu mamma/pappa är röntgade och fria från fel kan du faktikst regga valpen;)
Lycka till:)

Nä, hon måste regga hela kullen och vissa raser kräver MH-test. Och det är dessutom inte ofta SKK tillåter efterreggande, man ska ha en bra orsak.

//E

Rigoletto skrev:
*New Founland - de attackerar o biter ihjäl sina ägare !!!!!!!!!

:rofl: :rofl: :D

Förlåt att jag skrattar då det här inte är ett kul ämne, men herregud, jag avgudar denna ras bland annat för att man skulle kunna lyfta dem i öronen (om man var stark) utan att de skulle göra ett dugg (inte för att jag brukar göra det :crazy: ).
Visst att det finns oroliga och nervösa individer även inom denna ras -men det där var faktiskt en klar överdrift av svärmor.

Du kan ju hälsa henne från mig att hon kanske ska lära sig lite om de raser hon pratar om innan hon gör det, och att hon är välkommen hit och klappa blodtörstande Njuffetik (om hon vågar :devil: ) :smirk: :D .
Jag kan säja att det som gör att dessa hundar dregglar och ser mordlystna ut är dels naturen, de drägglar konstant av sig självt, och i Avatarhundens fall -morötter.

Avatarens ena dotter är faktiskt fjaskig av sig, vilket vissa hundar inom vissa raser visar med aggresivitet.
Men inte här, hon kan bli rädd om man tex är ute och går och det cyklar någon bakom och förbi som hon inte ser först -hon reagerar genom att säja "boff" och stå en stund, blir hon rädd för något som inte försvinner så backar hon och skulle någon tränga henne tror jag att hon skulle pressa sig förbi och springa bort innan hon bet.
Retningströskeln är ganska hög om man så säjer.

Dom som hon köpte hundarna av är av den lite mindre seriösa sorten så att säga...

Tiken är två år och har redan haft två kullar, valparna togs i från mamman vid sju veckors ålder.

Mamman är reg. med fin stam, men jag vet ej om hon e röntgad.
Pappan är inte reg. och jag vet inte om han har nån stam alls.

Dessutom är pappan bara 1,5 år vilket betyder att han var under 1 år när valparna blev till :(

Det var ju för nått år sedan en kvinna som blev ihjälbiten av sina Njuffar, skulle tro att hon fått det därifrån.

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 821
Senast: Tiffany
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 862
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 519
Senast: Farao
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar