Nu är ögonlysningen avklarad

Ciindy

Trådstartare
Nu är även ögonlysningen avklarad och nu är vi ett steg närmare mot att få ta valpar på våran hane. Helst hade vi ju velat ha ett godkänt jaktprov på han men när avelsrådet letar fler och fler tikar åt han så är han ju antagligen någonting för rasen även utan jaktprov.

Kanske vi har en Ricky jr här om ett år eller två :love:

Sv: Nu är ögonlysningen avklarad

Vi ska göra jaktprov på honom, men dom har hittat flera tikar som passar han bra varav en av tikarna är lite äldre och dom inte vill vänta tills hon blir för gammal men är av sån kvalite att hon ska ha valpar. Eftersom en i avelsrådets bekant eller liknande har varit med vid jakt på våran hund och vet att han funkar bra i skogen tyckte dom att det var ok att han parar den här äldre tiken och vi sattsar på godkännt jaktprov i höst.
Sen vill dom ha han in i avel just för att han är så otroligt coollungn, han kan lägga sig och sova vart som helst och sneglar inte mot raketer eller liknande, vilket tydligen vissa individer i rasen har börjat göra?

Lägger till att hon löper runt midsommar och blir det ingen parning då så väntar vi på godkännt jaktprov, men jag tror tiken är 5-6år och har på det senaste året visat sig duktig, tidigare bott med en äldre gubbe som aldrig visade henne på utställning och jaktprov m.m.

ok, då förstår jag :)

Då får vi hoppas att han går bra på jaktproven i framtiden!

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 469
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 288
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 132
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka