Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

• Jag vet inte

Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

Röster: 38 11,3%
  • F!

Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 26 7,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    335
I en del av yrkena borde Ag dra öronen åt sig och noga granska om det på något sätt påverkar yrkesutövningen negativt.
Delar man inte värdegrund med arbetsgivaren är det problematiskt.

Det har redan hänt. Rikard Jomshof fick inte vara kvar som lärare i Karlskrona kommun.

Det finns säkert fler exempel

Samma sak hände en kommunist för många år sen också i karlskrona. Han var snickare.

Nej, den registreringen har kandidaterna gjort frivilligt. Jag pratar bara om officiella kandidater, inte väljare.

Jag tycker inte att en syrisk fd krigsfånge ska behöva möta en psykolog som så fort stämpelklockan ringer ut, börjar jobba som en ivrig bäver för att syriska krigsfångar ska avvisas vid gränsen och de som är här ska skickas hem oavsett konsekvenser i lidande, tortyr och död. Det funkar inte.
De SD:are som inte är registrerade som företrädare är många gånger mer rabiata i sina åsikter så då kommer du inte åt dem med dessa tveksamheter heller.

Jag citerar dig
"-Delar man inte värdegrund med arbetsgivaren är det problematiskt."
Vad är det då du talar om?

Det är inte den värdegrunden jag menar. Jag avser inte detaljer om man ska höja pensionärsskatter eller inte. Jag avser delar i en värdegrund som kan påverka hur man bemöter olika slags människor. Och visst kan det vara problematiskt med en kommunist som uttalat hatar företagsledare också, i vissa yrken.

Det är inte den värdegrunden jag menar. Jag avser inte detaljer om man ska höja pensionärsskatter eller inte. Jag avser delar i en värdegrund som kan påverka hur man bemöter olika slags människor. Och visst kan det vara problematiskt med en kommunist som uttalat hatar företagsledare också, i vissa yrken.

Av princip vänder jag mig mot att någon ska bli avskedat pga av politisk aktivitet i ett parti som är representerat i den svenska riksdagen.

Undantag finns naturligtvis, ex säkerhetsklassade jobb, men där får naturligtvis SÄK ha ngt att komma med innan någon blir avskedad eller förflyttad.

Att avskeda en lärare pga att denne är förtroendevald i SD är inte korrekt lika lite som avskeda en läare som är förtroendevald i V.
Så länge han eller hon har kunskap o förmåga att sköta sitt jobb.

För, hur skulle vi reagera om exempelvis SD får egen majoritet i en kommun och börjar rensa ut personer ur lärarkåren som inte delar deras "värderingar"

Att reagera då, men inte för att den läraren som var SD-medlem blev avskedad vore ju hyckleri.

fakta kring lärarens avsked.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/sparkad-for-sina-asikter/

Senast ändrad:
Suck
Bevisligen har vi en hel del personer i vårt avlånga land som inte är direkt positiva till demokrati :mad: Nu senast upptäcktes det att alla valsedlar för FP var borttagna från en av staden lokaler för förtidsröstning. Jag blir så förbaskat trött på vissa människor :rage:

Det handlar inte om att politiker ska göra bedömningarna. Det handlar om att professionella arbetsgivare ska göra bedömningarna om personalen kan göra ett bra jobb.

Jag tycker exemplet med psykologen är glasklart - denne kan inte jobba med syriska invandrare, om denne på fritiden gör allt för att hindra syrier vid gränsen och att de ska tvingas åka tillbaka till kriget. Noll trovärdighet.

Jag menade inte att det är ett problem i alla yrken. Men i en hel del av de offentliga yrkena är sortering av människors rättigheter efter etnicitet, födelseort och bakgrund ett ganska avsevärt bekymmer. Så det bör man inte jobba med som en ivrig bäver efter stängningsdags om man vill kunna ha någon som helst trovärdighet i sin yrkesutövning.

Lite tydligare muslimhat från även högsta partiledningen i Sverigedemokraterna.
Muslimer passar inte i Sverige och ska inte släppas in, säger herr Åkesson.

Gjorde precis DN:s valkompass och fick Fi 82% och V 78% (sedan Mp 66%). Det hjälper inte alls i mitt velande mellan Fi och V. :arghh:

Lite tydligare muslimhat från även högsta partiledningen i Sverigedemokraterna.
Muslimer passar inte i Sverige och ska inte släppas in, säger herr Åkesson.

Löst citat från klippet:
"Ingen har bevisat att de flesta muslimer inte är jihadister så därför måste vi räkna med att alla är jihadister och inte släppa in dem i Sverige".

Med samma resonemang, kan vi bestämma att ingen har bevisat att SD:s kandidater i valet inte är rasister, i själva verket finns bevis för att en signifikant del av dem är rasister, och därför måste vi räkna med att alla är rasister och minsann inte släppa in dem i riksdagen.

Sorry, inte förenligt med ett demokratiskt synsätt. Skuld ska bevisas, inte oskuld. Det har vi ju kommit överens om tidigare (med några undantag)

Sorry, inte förenligt med ett demokratiskt synsätt. Skuld ska bevisas, inte oskuld. Det har vi ju kommit överens om tidigare (med några undantag)

Nej, jag vet. SD och Åkesson är inte förenliga med ett demokratiskt synsätt i sin xenofobi och kategorisering av människor. Jag använde bara samma retorik om en annan fråga.

Nej, jag vet. SD och Åkesson är inte förenliga med ett demokratiskt synsätt i sin xenofobi och kategorisering av människor. Jag använde bara samma retorik om en annan fråga.
Men det är ju det jag gör...:D
Hur ska du kunna få ett juridiskt beslut att stänga ute SD från riksdagen om du samtidigt spottar en av de viktigaste juridiska principerna i ansiktet?
Bevisa rasism, bevisa brott då är saken klar
Tvinga någon att bevisa sin oskuld.. vad är det för rättssystem du förespråkar då?:cool:

Men det är ju det jag gör...:D
Hur ska du kunna få ett juridiskt beslut att stänga ute SD från riksdagen om du samtidigt spottar en av de viktigaste juridiska principerna i ansiktet?
Bevisa rasism, bevisa brott då är saken klar
Tvinga någon att bevisa sin oskuld.. vad är det för rättssystem du förespråkar då?:cool:

Men snälla. Jag använde bara Åkessons egen retorik mot honom själv som ett exempel. Jag förespråkar inte det. SD ska ut ur riksdagen genom bristande antal röster och tillräckligt antal motröster. Men vi får nog vänta till 2022 eller nåt innan drömmen blir verklighet.

Och jo, rasismen är bevisad, som jag precis skrev, hos en signifikant del av SD:s kandidater. Men inte alla.

Men snälla. Jag använde bara Åkessons egen retorik mot honom själv som ett exempel. Jag förespråkar inte det. SD ska ut ur riksdagen genom bristande antal röster och tillräckligt antal motröster. Men vi får nog vänta till 2022 eller nåt innan drömmen blir verklighet.

Och jo, rasismen är bevisad, som jag precis skrev, hos en signifikant del av SD:s kandidater. Men inte alla.

Nä jag tror inte att Britta Enqvist (?) från Karlskrona som cirkulerat runt på youtube är rasist. Hon verkar mest inte ha en aning om vad hon gör där eller ens vilket parti hon representerar. :p

Förresten jag måste dela ett gammalt klipp just från Landskrona där jag bor. Det är från 2008 där en antikhandlare/ SD anhängare i ett program försöker visa filmteamet att de gamla i stan inte vill ha invandrarna där.. :angel:

Du menar det ställe där du säger jihadister och Åkesson fundamentalister?
Och .. hittills så har du ju bara konstaterat att texten inte är rasistisk men tanken bakom är det. Någon rasistisk text från valprogrammet har i alla fall jag inte sett.
Alltså är rasismen inte bevisad!

Eller har du någon definition för ordet rasism som inte står i N.E. ?;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka