Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

• Jag vet inte

Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

Röster: 38 11,3%
  • F!

Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 26 7,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    335
Nu googlade jag lite. Det är inte ens praxis utan faktum är att det du påstår aldrig har prövats rättsligt. En justitiekansler har gjort en enskild tolkning och uttalande. Syftet med lagen är som sagt att i första hand skydda utsatta minoriteter. Men den är neutralt formulerad så vi får väl se när och om det blir skarpt läge. Min uppfattning är att det är rätt svårt överlag idag att bli dömd för hets mot folkgrupp. Det ska vara rejält grova grejer.

Vad jag förstår (inte helt säker) så har det inte prövats i domstol eftersom anmälningar om HMF gällande svenskar går till prövning hos JK som gör bedömningen att lagen inte avser svenskar och därmed går aldrig anmälningarna till åtal.

Således prövas inte uttalanden som "Ursvenskar är de mest tråkiga, enfaldiga, elaka och korkade människor som jag har träffat" i domstol medan de med största sannolikhet hade lett till en fällande dom om uttalandet hade handlat om t.ex somalier.

Senast ändrad:
Vad jag förstår (inte helt säker) så har det inte prövats i domstol eftersom anmälningar om HMF gällande svenskar går till prövning hos JK som gör bedömningen att lagen inte avser svenskar och därmed går aldrig anmälningarna till åtal.

Således prövas inte uttalanden som "Ursvenskar är de mest tråkiga, enfaldiga, elaka och korkade människor som jag har träffat" i domstol medan de med största sannolikhet hade lett till en fällande dom om uttalandet hade handlat om t.ex somalier.
Jag förstår nu att du pratar om det specifika fallet Katarina Mazettis krönika i Icakuriren. Prova att läsa media som t ex inte beskriver henne som "rabiat Sverigehatare" så kanske du får en mer nyanserad bild av världen.

Jag pallar inte diskutera sånt som rassemedia snedvrider och försöker blåsa upp.

Jag förstår nu att du pratar om det specifika fallet Katarina Mazettis krönika i Icakuriren. Prova att läsa media som t ex inte beskriver henne som "rabiat Sverigehatare" så kanske du får en mer nyanserad bild av världen.

Jag pallar inte diskutera sånt som rassemedia snedvrider och försöker blåsa upp.

Det enda jag har läst om det är från Justitiekanslerns webbsida som wikipedia länkar till. Där står det att det gäller en insändare i tidningen Mitt i Södermalm. Kan inte minnas att jag läst att Katarina Mazettis är en "rabiat Sverigehatare" någonstans eller ens koppla henne till insändaren. Har du inget mer att komma med än spekulativa (felaktiga) antaganden om varifrån jag får min världsbild så kanske vi är klara här.

Knuffar upp tråden.... Här har partierna svarat på frågor gällande sexbrott mot barn http://sopigstraffskala.se (scrolla ner) dock har dom inte frågat SD... Vilket jag tycker är lite illa även om jag inte sympatiserar med dom för fem öre.

Återigen så påminns jag om varför jag är folkpartist. Det enda partiet som i den utfrågningen ser problemet med att domstolarna dömer på den nedre delen av straffskalan.

Jag har absolut ingen aning. Inte sossarna i alla fall.
Men sen då?
Jag betalar gärna mer skatt, men vill då att det går till vård och skola i första hand.
Jag är för privatisering, men under kontrollerade och reglerade former.
Jag vill att sjukskrivna och arbetslösa ska ut i arbete om möjlighet finns och att man anstränger sig för att fixa möjligheter.
Jag vill att det byggs mer hyresrätter, vilket här i Stockholm nog betyder nån form av hjälp.
Jag har ingenting emot rot och rut.
Jag vill inte ha en kommunal skola om det betyder att kommunen kan spara in på den och på lärarna.
Jag vill ha en bättre uppföljning av djurskyddsärenden och mindre byråkrati samt hårdare straff.

FP eller C kanske?

Klockan 14 har SvP valmöte i Karlstad.
När som helst börjar kyrkklockorna ringa, och det är fler poliser i Karlstad just nu än någonsin tidigare. Jag hoppas på en riktigt smart motaktion och att SvP får så lite uppmärksamhet som möjligt.

Det känns verkligen hemskt :(

Ja men problemet med MP som jag ser det är att man då riskerar att rösta så att V och Jonas Sjöstedt får ett inflytande över svensk politik. Det är något jag har med i vågskålen.

Jag med. Jag skulle vilja ha ett MP som balanserar FP+C lite åt vänster och åt miljösatsningshållet, inte ett MP som balanserar vänstern lite, lite högerut.

Däremot kan en röst på MP i detta val faktiskt vara nyckeln till att Sjöstedt får fortsätta skrika om att företag gör vinster, vid sidan av makten. Kan S+MP regera utan V, vore det mycket bättre än en Sjöstedt/Andersson på ministerpost.

:eek: Absolut inte MP! :yuck:
Om man kastar ut stolthet och partitänkande och ser vad Sverige behöver, en stabil regering med klar majoritet. Då skulle faktiskt en koalition mellan SaP och M kunna fungera.
Då får småpartierna käbbla bäst de vill, vågmästarroller är inte aktuella och Sd därmed ställda offside ;)

Problemet med det är väl att MP;s anhängare sveper över hela skalan, om man lyfter miljöaspekten.

Om MP och C ska ingå i regering med FP så måste de äta lite antihistaminer mot ordet "kärnkraft" också och formulera om sina krav teknikneutralt, så att vi ingenjörer kan hitta de lösningar mänskligheten behöver enligt politikerna. Fast det är ju inte lätt att sälja in till de icke insatta väljarna.

Drömmen är långt borta dock. Får vara nöjd med nåt halvbra. Eller missnöjd med nåt halvkass. Eller gravt missnöjd med nåt helkass. Som opinionen ser ut nu.

Mer skatt, djurskydd, hyresrätter, privatiseringar, rut o rot, satsningar på skolan. Med de meningar du styltade upp stämde MP väldans bra. Du måste ha glömt någon mening du missade att stylta upp, som ger den reaktionen på MP.

Ja, men MP vill också avveckla Förbifart Stockholm och har massa andra tokiga idéer som jag absolut inte vill stödja.

Om MP och C ska ingå i regering med FP så måste de äta lite antihistaminer mot ordet "kärnkraft" också och formulera om sina krav teknikneutralt, så att vi ingenjörer kan hitta de lösningar mänskligheten behöver enligt politikerna. Fast det är ju inte lätt att sälja in till de icke insatta väljarna.

Drömmen är långt borta dock. Får vara nöjd med nåt halvbra. Eller missnöjd med nåt halvkass. Eller gravt missnöjd med nåt helkass. Som opinionen ser ut nu.

Nu flörtar Fridolin öppet med C och vill ha med dem i regeringen (tidningen Land i fredags). Och Löfven flörtar med FP (förra veckan) och tycker att de ska vara med att regera med S.

Det drar ihop sig. Det är ensamt i vänsterburen för Fridolin, som egentligen är en typisk mittenman, och det andas en jobbig statlig konfiskation i näringslivsinriktade Löfvens vänstersida. Nya allianser eftersöks.

Och Sjöstedt blev plötsligt rädd att bli utan inflytande och lättar på sitt ultimatum.

Det kan bli intressant att se vad som händer när väljarna sagt sitt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka