Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

• Jag vet inte

Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

Röster: 38 11,3%
  • F!

Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 26 7,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    335
En grej jag funderat på med SD-s väljare: med tanke på hur många av deras förtroendevalda som plockats fram och orsakat rubriker, blivit petade osv - tror verkligen väljarna att de är undantag? Tror väljarna att partiets alla andra förtroendevalda har mer humana, mindre illrasistiska åsikter? Tror Jimmie Åkesson det ens själv? Tror de att alla de sympatisörer som yttrar sina groteska åsikter på Avpixlat är undantag, alla andra SD-väljare är som folk är mest?

Varför funderar man ens på att sälla sig till en valmanskår som är så djupt rasistisk? Varför vill man dela deras åsikter?

Jag tror inte att många av deras väljare har ställt sig de frågorna du ställer här ovan, @mandalaki.
Tyvärr.

I Karlstad har de varit invalda i två mandatperioder. Vad har de åstadkommit? INGENTING. De har inte segt ett pip på sammanträden och har aldrig kommit med ett enda eget förslag.

Nä, lägg en röst på ett parti som kan och vill påverka – inte på några nötter som bara sitter där och får arvode för den tiden.

@Blueberry Nej, så är det väl. Frågan är bara vilken buske de stuckit huvudet i för att undgå omedelbara klassiker som det där klippet.

Apropå arvode så läste jag att Jimmie Åkesson drar in sammanlagt 100 000 i månaden på att vara riksdagsman och partiledare. Det gör lite ont i mig att det ska gå att göra sådan karriär på den ideologi han företräder.

En grej jag funderat på med SD-s väljare: med tanke på hur många av deras förtroendevalda som plockats fram och orsakat rubriker, blivit petade osv - tror verkligen väljarna att de är undantag? Tror väljarna att partiets alla andra förtroendevalda har mer humana, mindre illrasistiska åsikter? Tror Jimmie Åkesson det ens själv? Tror de att alla de sympatisörer som yttrar sina groteska åsikter på Avpixlat är undantag, alla andra SD-väljare är som folk är mest?

Varför funderar man ens på att sälla sig till en valmanskår som är så djupt rasistisk? Varför vill man dela deras åsikter?

Läser på SD valsedel till riksdagen. Det är ju vanliga människor här i landet som jobbar med alla möjliga yrken och dom betalar skatt precis som du. Tex ser jag yrken som socialpedagog, lärare, vårdare, högskoleingenjör, assistent, civilekonom, optiker, bonde, vårdbiträde, lastbilschaufför, dansare, lokförare, byggnadsarbetare, småföretagare, hamnarbetare, fritidspersonal, nämndeman, it-konsult, florist, universitetslärare, undersköterska, busschauför, mfl.

I Karlstad har de varit invalda i två mandatperioder. Vad har de åstadkommit? INGENTING. De har inte segt ett pip på sammanträden och har aldrig kommit med ett enda eget förslag.

Vad gjorde MP sina första år?

Jag minns säkert fel men någonstans minner jag mig om liknande skriverier, själv fick jag nästan i början vara tyst med att jag röstade på dem- hur kunde jag vara så jävla dum att rösta på ett parti som ville ha-minns inte exakt- 16 kr liter eller 20 kr litern bensin.

Sedan har jag i alla år tyckt det vara märkligt att kristdemokraterna egentligen så omärkt fått föra sin, för mig, knepiga politik.
Nu kommer ett annat parti med knepig politik och helt plötsligt är det helt acceptabelt med mobbning. Alf Svennson gullades det med- jämför man bemötandet J.Å har fått och får så , jag tycker många uppför sig illa- varför ska inte han behandlas ungefär som andra partiledare?. Faktiskt.

Vad gjorde MP sina första år?

Jag minns säkert fel men någonstans minner jag mig om liknande skriverier, själv fick jag nästan i början vara tyst med att jag röstade på dem- hur kunde jag vara så jävla dum att rösta på ett parti som ville ha-minns inte exakt- 16 kr liter eller 20 kr litern bensin.

Sedan har jag i alla år tyckt det vara märkligt att kristdemokraterna egentligen så omärkt fått föra sin, för mig, knepiga politik.
Nu kommer ett annat parti med knepig politik och helt plötsligt är det helt acceptabelt med mobbning. Alf Svennson gullades det med- jämför man bemötandet J.Å har fått och får så , jag tycker många uppför sig illa- varför ska inte han behandlas ungefär som andra partiledare?. Faktiskt.

Därför att han står för ett parti som är rasistiskt, homofobiskt, xenofobiskt som typ är emot allt vi vill att Sverige ska stå för i världen? SD är inte ett parti bland andra. Då gör man allt för att hålla dem borta från inflytande, det är inte mobbning. Det är självbevarelsedrift och deras förbannade plikt mot sina väljare!

Nu menar inte jag att de inte ska eller kan motarbetas politiskt- det är det andra jag menar, det vanliga bemötandet- det är för mig 2 helt skilda saker.
Nu kan jag minnas fel- men har det inte funnits tillfällen-bild- då andra partiledare demonstrativt vänt J.Å. ryggen och låtsats att han inte funnits? För mig är det mobbing.

Nu menar inte jag att de inte ska eller kan motarbetas politiskt- det är det andra jag menar, det vanliga bemötandet- det är för mig 2 helt skilda saker.
Nu kan jag minnas fel- men har det inte funnits tillfällen-bild- då andra partiledare demonstrativt vänt J.Å. ryggen och låtsats att han inte funnits? För mig är det mobbing.

Jo - och den delen - tycker jag också är både barnslig och tramsig. Däremot finns det anledningar att inte alltid ta debatten på SDs villkor, utan vänligt men bestämt avböja eftersom hela frågeställningen är skevad och imbecill.

Läser på SD valsedel till riksdagen. Det är ju vanliga människor här i landet som jobbar med alla möjliga yrken och dom betalar skatt precis som du. Tex ser jag yrken som socialpedagog, lärare, vårdare, högskoleingenjör, assistent, civilekonom, optiker, bonde, vårdbiträde, lastbilschaufför, dansare, lokförare, byggnadsarbetare, småföretagare, hamnarbetare, fritidspersonal, nämndeman, it-konsult, florist, universitetslärare, undersköterska, busschauför, mfl.
I en del av yrkena borde Ag dra öronen åt sig och noga granska om det på något sätt påverkar yrkesutövningen negativt.
Delar man inte värdegrund med arbetsgivaren är det problematiskt.

Jo - och den delen - tycker jag också är både barnslig och tramsig. Däremot finns det anledningar att inte alltid ta debatten på SDs villkor, utan vänligt men bestämt avböja eftersom hela frågeställningen är skevad och imbecill.

problemet uppstår ju när sd sitter på en vågmästarroll.

då kan regeringsgruppen tvingas välja mellan att gå sd till mötes eller förlora en för dem själva viktig omröstning

I en del av yrkena borde Ag dra öronen åt sig och noga granska om det på något sätt påverkar yrkesutövningen negativt.
Delar man inte värdegrund med arbetsgivaren är det problematiskt.
hm luktar det inte åsiktsregistrering nu ?
byt ut sd mot v och se sedan hur facken skulle reagera,,,

problemet uppstår ju när sd sitter på en vågmästarroll.

då kan regeringsgruppen tvingas välja mellan att gå sd till mötes eller förlora en för dem själva viktig omröstning
Då väljer de alla gånger av alla att förlora, de snackar inte med SD. Däremot kan ju Sd få samma indirekta makt som föregående period, när de kan välja vem de vill stödja. Kan mycket väl gälla i de flesta frågor. Undantaget är migrationsfrågor där de näver bäver får minsta lilla tummetott till inflytande.

hm luktar det inte åsiktsregistrering nu ?
byt ut sd mot v och se sedan hur facken skulle reagera,,,

Nej, den registreringen har kandidaterna gjort frivilligt. Jag pratar bara om officiella kandidater, inte väljare.

Jag tycker inte att en syrisk fd krigsfånge ska behöva möta en psykolog som så fort stämpelklockan ringer ut, börjar jobba som en ivrig bäver för att syriska krigsfångar ska avvisas vid gränsen och de som är här ska skickas hem oavsett konsekvenser i lidande, tortyr och död. Det funkar inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka