Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

• Jag vet inte

Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

Röster: 38 11,3%
  • F!

Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 26 7,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    335
@No1; några inlägg från Avpixlat tagna bara från en random sida:

"Somalisk invandring är en pest oavsett vilken kontinentet de väljer att invandra till."

"Så, inga mer pengar till al-kebab alltså? USA har mycket att lära av Sveriges "humana" terrorpolitik.
Hoppas de ruttnar i fängelset. "

"..och i det helgalna landet Sverige står partiordföranden för landets största "oppositionsparti"(?) och citerar sinnessjuka islamisters guru mohammed på..hör och häpna..Sveriges Nationaldag!!
Visst faan blir man imponerad ? Den sista idioten är absolut inte född ännu..."

"Du kanske ska dra ifrån det minskade barnafödandet bland svenskar i den siffran också. Men du sprider ju påhitt här så är icke förvånad. Varför vill du ha denna enorma brottslighet, denna otrygghet? Och ditt snack om att snälla svenska män våldtar. Ditt äckliga svin. Du vet alltså inte om att Sverige var kanske historiens tryggaste land INNAN invandringen sköt fart? Annars rekommenderar jag dig att kolla varenda siffra som finns. Av de som BRÅ vill gå ut med. Men du försvarar väl det också, att man mörkar för att skydda barbarer och därigenom indirekt påstå att alla män i Sverige ingår bland brottslingarna. Hört talas om ÖVERREPRESENTATION? Har du läst en enda rad ur Koranen? Kan du någonting? Vågar du tala ett ord av sanning?"

Jag tycker nog med min ödmjuka erfarenhet av Bukefalos att nivån är lite mer avancerad på Bukefalos, när det gäller nivå på kunskaper och jag tycker nog att det är lite trevligare ton också. Men vad är det du tycker saknas för att ha en avancerad politisk diskussion?

Tron på myter?
Accepterande av konspirationsteorierna som florerar inom SD?
Avsaknad av att vilja att veta något om hur verkligheten förhåller sig?

Jag förstår inte riktigt; förklara gärna.

Skolpengen blir inte högre eftersom det finns friskolor, den kommunala skolan och friskolan får samma peng, även om det inte finns några friskolor i kommunen så får inte skolan mer pengar, det är snarare så att i de kommuner där det finns bra friskolor får kommunen anstränga sig lite mer och göra den kommunala skolan bättre.
Några enorma summor tjänar knappast friskolorna, en del kanske har trott det men antalet friskolor i konkurs talar sitt tydliga språk, det är inte så enkelt... De skolor som lyckas där emot gör det bra men de har ofta ett väldigt genomtänkt system och täcker upp ett behov som saknas inom den kommunala skolan.

Det är svårt att göra ett bättre jobb med mindre pengar.

Att friskolor kan kursa och bara försvinna är också ett problem. Vad händer med eleverna när skolan kursar? Finns det ens en skola kvar i närheten? Friskolor kan rädda skoltillgången i glesbygd, men den kan också vara ett hot mot den för hur långt ska vi skeppa ungarna när områdets sista (fri)skola har kursat? Vem är det som får lösa det problemet? Jo, kommunen. På ett eller annat sätt. Dagens system funkar inte. Och några enorma summor tjänar faktiskt en del på friskolor. Även sådana bakom friskolor som till slut kursat.

@No1; några inlägg från Avpixlat tagna bara från en random sida:

"Somalisk invandring är en pest oavsett vilken kontinentet de väljer att invandra till."

"Så, inga mer pengar till al-kebab alltså? USA har mycket att lära av Sveriges "humana" terrorpolitik.
Hoppas de ruttnar i fängelset. "

"..och i det helgalna landet Sverige står partiordföranden för landets största "oppositionsparti"(?) och citerar sinnessjuka islamisters guru mohammed på..hör och häpna..Sveriges Nationaldag!!
Visst faan blir man imponerad ? Den sista idioten är absolut inte född ännu..."

"Du kanske ska dra ifrån det minskade barnafödandet bland svenskar i den siffran också. Men du sprider ju påhitt här så är icke förvånad. Varför vill du ha denna enorma brottslighet, denna otrygghet? Och ditt snack om att snälla svenska män våldtar. Ditt äckliga svin. Du vet alltså inte om att Sverige var kanske historiens tryggaste land INNAN invandringen sköt fart? Annars rekommenderar jag dig att kolla varenda siffra som finns. Av de som BRÅ vill gå ut med. Men du försvarar väl det också, att man mörkar för att skydda barbarer och därigenom indirekt påstå att alla män i Sverige ingår bland brottslingarna. Hört talas om ÖVERREPRESENTATION? Har du läst en enda rad ur Koranen? Kan du någonting? Vågar du tala ett ord av sanning?"

Jag tycker nog med min ödmjuka erfarenhet av Bukefalos att nivån är lite mer avancerad på Bukefalos, när det gäller nivå på kunskaper och jag tycker nog att det är lite trevligare ton också. Men vad är det du tycker saknas för att ha en avancerad politisk diskussion?

Tron på myter?
Accepterande av konspirationsteorierna som florerar inom SD?
Avsaknad av att vilja att veta något om hur verkligheten förhåller sig?

Jag förstår inte riktigt; förklara gärna.

Det är ingen konst att hitta rasistiska uttalande på nätet, men faan så mycket svårare att hitta dem i SD;s partiprogram, men det är väl därför du väljer nätet för att bekräfta din ståndpunkt

suck, då tar vi det igen, var står det ngt om rasism? och nu menar jag inte det du tolkar som rasism!
var står det att man ska dela upp efter rastillhörighet?
Igen då; det är rasistiskt även om det inte står något uttryckligt om "ras" och "rastillhörighet".

Indelning i grupper och olika värdering (grupperna ska hållas separata) efter föreställningar om biologiska skillnader = RASISM

"
Igen då; det är rasistiskt även om det inte står något uttryckligt om "ras" och "rastillhörighet"."
Äntligen verkar det vara någon som inser fakta!
Det står ingenting som kan anföras som rasism.

Att det existerar olika grupper, olika vädringar bland människor är väl också det sant.
Att det existerar biologiska skillnader som är nedärvda kan nog de flesta hålla med om. Asiater och indianer har väl oftare svårare att bryta ner alkohol än de som sedan generationer bott i Västeuropa, som exempel. Sedan har du ju rent optiska nedärvda skillnader också! Men för att dessa påståenden ska bli rasism måste det dit en värderande faktor.

Och var i deras manifest står det att lintotten från Sverige är intelligentare och bättre än den krullhårige från Gambia?

Så fakta kvarstår, det står ingenting om rasism. det går inte att sätta fingret på rasistiska uttalanden i deras partiprogram men deras politik är klart främlingsfientlig, vilket jag hävdat hela tiden.

"
Igen då; det är rasistiskt även om det inte står något uttryckligt om "ras" och "rastillhörighet"."

Att det existerar olika grupper, olika vädringar bland människor är väl också det sant.
Att det existerar biologiska skillnader som är nedärvda kan nog de flesta hålla med om. Asiater och indianer har väl oftare svårare att bryta ner alkohol än de som sedan generationer bott i Västeuropa, som exempel. Sedan har du ju rent optiska nedärvda skillnader också! Men för att dessa påståenden ska bli rasism måste det dit en värderande faktor.

Och var i deras manifest står det att lintotten från Sverige är intelligentare och bättre än den krullhårige från Gambia?

Så fakta kvarstår, det står ingenting om rasism. det går inte att sätta fingret på rasistiska uttalanden i deras partiprogram men deras politik är klart främlingsfientlig, vilket jag hävdat hela tiden.

Nej, det räcker att man anför det som politisk utgångspunkt, vilket SD gör. Principprogrammet är rasistiskt.

Igen då; det är rasistiskt även om det inte står något uttryckligt om "ras" och "rastillhörighet".

Indelning i grupper och olika värdering (grupperna ska hållas separata) efter föreställningar om biologiska skillnader = RASISM
Om vi nu ska prata nationalism och rasism.
Säkert har någon redan läknat till detta men jag tycker det förtjänar att upprepas.
http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-betalar-mer-till-samhallet-an-de-far-tillbaka/

/tanten (C)

Om vi nu ska prata nationalism och rasism.
Säkert har någon redan läknat till detta men jag tycker det förtjänar att upprepas.
http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-betalar-mer-till-samhallet-an-de-far-tillbaka/

/tanten (C)

I Sverige ligger vi väl på i stort + - 0. Beroende på stora kostnader för vissa typer av invandring. Nu är den absoluta majoriteten fortfarande hemvändande svenskar, invandring från de skandinaviska länderna och studenter. Själv har jag jobbat och varit skriven utomlands alltså är jag enligt statistiken invandrare..
Det är därför jag hela tiden hävdat att Sverige behöver invandring. Men att vi i Europa gemensamt ska bära bördan av asylinvandringen.

Oorkar inte läsa hela tråden men gjorde SVTs test och stämde väldigt bra med var jag har tänkt att jag ligger. (Förutom kanske PP, men eftersom det är mest ett enfrågeparti har man väl inte så stor koll på vart de ställer sig i resten. Dessutom så gick jag emot deras viktigaste fråga så känns inte så aktuellt.)

1. Centerpartiet 62%
2. Piratpartiet
3. Folkpartiet
4. Moderaterna
5. Miljöpartiet
6. Socialdemokraterna
7. Kristdemokraterna
8. Feministiskt Initiativ (Där det väl är mer vänstervridningen än själva feminismen som gör att de hamnar lågt...)
9. Vänsterpartiet
10. Sverigedemokraterna 40%

Blir nog Centern, samma som i EU-valet.

Skulle vara trevligt om du citerade stycket som är rasistiskt...men det är väl som vanligt att hoppas på för mycket ;)
Nu har ju @Trani redan gjort det i denna tråd, jag har skrivit var du hittar det ett tiotal gånger. Om du helt enkelt är så in i bombens inkompetent i att hitta SDs principprogram om Människan, vet jag inte hur jag ska göra.

"

Med det resonemanget existerar väl knappt rasism över huvud taget? Räcker det verkligen med tillägget att man inte lägger någon värdering i skillnaden för att gå fri från rasism?

Kan man i så fall dra det hur långt som helst? Vägra anställa, vägra släppa in på lokal, vägra vård osv, bara med motiveringen "vi har bara bestämt att vi inte vill ha med dom att göra fast vi tycker inte att dom är sämre på något sätt"?

Är det inte så att rasism har blivit vedertaget som ett lite vidare begrepp? Annars förstår i alla fall inte jag varför det pratas så mycket om rasism i samhället för jag har hittills aldrig hört någon kalla sig själv rasist.

Med det resonemanget existerar väl knappt rasism över huvud taget? Räcker det verkligen med tillägget att man inte lägger någon värdering i skillnaden för att gå fri från rasism?

Kan man i så fall dra det hur långt som helst? Vägra anställa, vägra släppa in på lokal, vägra vård osv, bara med motiveringen "vi har bara bestämt att vi inte vill ha med dom att göra fast vi tycker inte att dom är sämre på något sätt"?

Är det inte så att rasism har blivit vedertaget som ett lite vidare begrepp? Annars förstår i alla fall inte jag varför det pratas så mycket om rasism i samhället för jag har hittills aldrig hört någon kalla sig själv rasist.

Det är bara de som vill bedriva politik med rasistiska utgångspunkter utan att behöva kalla sig rasister som driver den snäva definitionen.

Nu har ju @Trani redan gjort det i denna tråd, jag har skrivit var du hittar det ett tiotal gånger. Om du helt enkelt är så in i bombens inkompetent i att hitta SDs principprogram om Människan, vet jag inte hur jag ska göra.

Låt landsbygdsbo tycka vad han vill om SD och rasism. Var och en får göra sin värdering om vad som är rasism och inte. Det finns vissa människor som aldrig någonsin ändrar åsikt om något över huvud taget. Det är uppenbart för de allra flesta här inne vad som är rasism och det räcker för mig.

Tack för förklaringen! Jag har onekligen undrat. :up:
ja det är väl bara att öppna en bok som handlar om Svensk historia. Utan yttre influenser hade vi aldrig stått där vi står idag.
Kunskapen att blåsa glas, hantera malm, etc etc allt detta tack vare invandring.

Men det ändrar inte det faktumet att EU:s hantering av flyktingar måste skötas och finansieras av hela EU.
Eftersom vi har öppna gränser inom EU så kommer de asylsökande att söka sig dit där de erhåller bäst villkor.
Helt naturligt och förståeligt, problemet blir då att kostnaden tenderar att bli för hög och problemen som följer, dvs integrationsproblem i de samhällen dit de kommer blir allt märkbarare. Men en större risk för främlingsfientlighet och segregation som följd. Vi ser dessa redan idag

Jag citerar vad Trani skrivit:" -det är rasistiskt även om det inte står något uttryckligt om "ras" och "rastillhörighet".
Så det är fler som verkar inse det jag säger.
Principprogrammet innehåller ingen rasistisk text! Skulle det göra det så skulle det bryta mot deras officielle "nolltolerans"
Vad texten däremot är, det att den är främlingsfientlig och intolerant. skriven så att den ska appellera till både rasistiska element och enbart främlingsfientliga väljare.

Om du är så inkompetent att du inte förstår det så kan jag inte hjälpa det!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka