Med det resonemanget existerar väl knappt rasism över huvud taget? Räcker det verkligen med tillägget att man inte lägger någon värdering i skillnaden för att gå fri från rasism?
Kan man i så fall dra det hur långt som helst? Vägra anställa, vägra släppa in på lokal, vägra vård osv, bara med motiveringen "vi har bara bestämt att vi inte vill ha med dom att göra fast vi tycker inte att dom är sämre på något sätt"?
Är det inte så att rasism har blivit vedertaget som ett lite vidare begrepp? Annars förstår i alla fall inte jag varför det pratas så mycket om rasism i samhället för jag har hittills aldrig hört någon kalla sig själv rasist.
Suck, om jag vägrar släppa in någon på min restaurang pga av att personen är full, inte har ngr pengar så är det inte rasism. Däremot om jag vägrar släppa in honom för att han råkar vara n.. förlåt mörkhyad.
Det är inte rasism att tycka att papperslösa eller obemedlade EU-medborgare inte ska få gratis vård om man anser det av försäkringstekniska och ekonomiska orsaker. Men om man bara nekar Romer då är det rasism. så enkelt är det.
En försäkring finansieras av de anslutnas inbetalningar och ska normalt sett bara gälla dem som betalt premien.
Av etiska skäl så har de flesta västländer trots det under många år tagit emot akuta sjukdoms o olycksfall även om de drabbade varit obemedlade utlänningar. Vilket jag anser helt OK.