Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

• Jag vet inte

Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

Röster: 38 11,3%
  • F!

Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 26 7,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    335
Den biologiska rasismens ideologi innebär en tro att individer i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper

Här:
"Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen"

Nedärvd - ja.
Essensen kan vara företeelser - ja.
Unikt för vissa grupper - ja.
Rasism - ja.

Här:
"Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen"

Nedärvd - ja.
Essensen kan vara företeelser - ja.
Unikt för vissa grupper - ja.
Rasism - ja.

Nedärvd = ARV = anlag det har vi alla!
Essensen, ja vad är det egentligen. För många är det just det som gör en människa. Frågeställningen, vem är jag, vad gör jag här och vart är jag på väg. Frågor som ALLA människor ställt sig i alla tider, knappast möjligt att kalla det rasism.
"Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa"
Essens kan knappast sammanknippas med ordet rasism.
Essens är den innersta kärnan eller värdet av något eller någon handling

Däremot kan man för att använda en nät term "surfa" vidare eftersom begreppet ligger i randzonen(just så som jag tidigare beskrivit)
Och komma över på essentialism...och därifrån komma till rent rasterminologiska beskrivningar.
Men som sagt det står där ingenting om, och vi ska ju bara vad som står där, inte vad du eller jag läser ut ur texten.

när jag ser människor här som tar varje chans de får att deklarera hur misslyckade, svagbegåvade och framför allt hatiska SD-väljare måste vara. Samtidigt som de för diskussioner om huruvida det är teoretiskt möjligt att för SD-väljare att inte vara korkade, eller orerar kring hur Sverigedemokrater inte ens ser ut som vanliga människor som skulle kunna jobba på t.ex en bank. .

Jag har läst somliga av dina poster och har bildat mig uppfattningen att de flesta av dina knivar är slipade, att du har ett flexibelt tänk och kan hantera olika infalls- och angreppsvinklar. Hur det ser ut gällande dina personliga erfarenheter har jag ingen uppfattning om men du är iaf påläst och när det uppstår en kunskapslucka har du bevisat att du snabbt och gärna söker information från motpols-källor.

När jag läser texten här ovan ger du intryck av att du verkligen tar den här bunten människor på allvar? Som om om de vore representabla för samhället i stort? Att de på något vis skulle ha kunskap eller erfarenhet att kunna uttala sig när det är så uppenbart hur begränsade de är sett till sin kontaktyta med samhällets olika ytskikt.
Det borde räcka med att studera de väljarbarometrar som presenterats hittills på Bukefalos för att inse att det inte är ett forum för diskussioner gällande lite mer avancerade politiska diskussioner.

Rasism definieras i allmänhet som system av föreställningar, tro och förfaranden som baseras på en världsbild eller ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas raser.
Den biologiska rasismens ideologi innebär en tro att individer i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor eller färdigheter, att drag av personlighet, intellekt, moral och kulturella beteenden ärvs och ofta också att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra.[1] Med denna tro som utgångspunkt kan skillnaderna mellan de mänskliga raser påpekas och användas som utgångspunkt för att rättfärdiga diskriminering
Så var i texten som du citerar passar ovanstående beskrivning av rasism in?
"Vi tror inte på teorin om att människor föds som blanka blad som kan fyllas med vilket innehåll som helst. Miljön har visserligen en stor betydelse för individens utveckling och samspelar ofta med det biologiska arvet och den fria viljan. ARV och miljö är väl det som påverkar både människor och djur eller hur?Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser.*. Någon komplett förteckning över vad som ingår i denna mänskliga essens har vi ännu inte och kommer kanske heller aldrig att få. Flummigt, men var står det att en grupp är bättre än en annan grupp?Till hjälp med att skapa en grovkornig bild kan vi dock ta den moderna vetenskapen och den mänskliga historien. Genom att titta på historien så får vi bara bevis för att arv och miljö är det som påverkar oss mestOm det till exempel är så att en viss företeelse i olika varianter förekommit i nästan alla mänskliga samhällen i nästan alla tider, så menar vi att det är rimligt att anta den på något sätt är kopplad till den mänskliga essensen. För att nämna några konkreta exempel så menar vi bland annat att de flesta människor är sociala och kollektiva varelser som har ett nedärvt behov av att tillhöra en större gemenskap, att de flesta människor primärt identifierar sig med andra individer som påminner om en själv och att de flesta människor har lättare att visa solidaritet och empati med individer som man upplever är en del av samma gemenskap som man själv tillhör. Ja här beskriver man ju att människan är sik lik överallt eller?Av detta drar vi slutsatsen att en stark nationell identitet och ett minimum av språkliga, kulturella och religiösa skillnader har en gynnsam effekt på sammanhållningen, tryggheten och stabiliteten inom ett samhälle."Och ser vi återigen i historien så är det ju religion, kultur och ekonomi som varit den tändande gnistan i de flesta konflikter (från http://sverigedemokraterna.se/manniskan/)"
Att SD är främlingsfientligt är det inget snack om, att en del av deras medlemmar uttalat sig rasistisk förnekar väl ingen, inte ens partiets ledning som sparkat ut medlemmar pga det

Men i partiprogrammet finner man ingen rasistisk text, SD har pyntat bra med pengar för att någon ska skriva en text så nära som möjligt och man har fått valuta för pengarna.
*en självmedvetande persons essens, det som gör någon till just den person som den är och som gör att personen är samma person under olika tidpunkter, trots ytliga förändringar. Detta problemområde innefattar frågor som: Vad är jag? När började jag att vara? och Vad kommer att hända med mig när jag dör?

Vad har det med ras att göra, dessa frågor har människor ställt i alla tider och bland alla jordens folk.
Alltså detta är vad SD tycker är rätt och riktigt! De anser att det är så det bör vara. Olika grupper med olika biologiska egenskaper gör bäst i att hålla sig med de sina => de som inte är med i den egna gruppen ska en inte beblanda sig med => egna gruppen är värd mer än andra => rasism.

Att över huvud taget påstå att människor kan delas in i tydliga, homogena grupper baserat på medfödda egenskaper ÄR rasism.

• Gilla
Reactions: Sol
Alltså detta är vad SD tycker är rätt och riktigt! De anser att det är så det bör vara. Olika grupper med olika biologiska egenskaper gör bäst i att hålla sig med de sina => de som inte är med i den egna gruppen ska en inte beblanda sig med => egna gruppen är värd mer än andra => rasism.

Att över huvud taget påstå att människor kan delas in i tydliga, homogena grupper baserat på medfödda egenskaper ÄR rasism.
Möjligt att de tycker det men de har helt klart inte skrivit det i programmet.
Och det är vad jag argumentera om

Tack för du länkar den texten Trani, den påminner mig om varför jag inte ska rösta på SD. För ibland blir jag rätt sugen att göra det ändå som någon slags hämnd när jag ser människor här som tar varje chans de får att deklarera hur misslyckade, svagbegåvade och framför allt hatiska SD-väljare måste vara. Samtidigt som de för diskussioner om huruvida det är teoretiskt möjligt att för SD-väljare att inte vara korkade, eller orerar kring hur Sverigedemokrater inte ens ser ut som vanliga människor som skulle kunna jobba på t.ex en bank. Jag tycker det är ett jäkla hyckleri och egentligen bara en motsvarighet till "Fi e lika me en packe kärringar som inte fått Kuk på flera år och e bittra". Hatet försvinner inte med stavfelen.

Demokrati är bra. Om du tycker som i min lista ska du självklart rösta SD. Inget annat parti kommer att vara i närheten av att uppfylla det.

Om du frågar dig själv och får svaret, "ja, jag är en ultrakonservativ homofob rasist, med stark främlingsfientlighet och en syn på muslimer som onda." ska du givetvis lägga din röst på SD.

Jag vågar till och med påstå att du ligger så nära partiets kärnvärden och så långt från andra partiers kärnvärden att det är det enda rätta och kommer att så vara i hela ditt liv.

Om du inte alls håller med om det, och ändå röstar på dem, det är där begåvningsfrågan uppstår.

Sedan kan man ju ändå tycka att det är trist att en så avancerad vision ska företrädas av ett gäng klappträn, men det är en lite annan fråga.

Jag har läst somliga av dina poster och har bildat mig uppfattningen att de flesta av dina knivar är slipade, att du har ett flexibelt tänk och kan hantera olika infalls- och angreppsvinklar. Hur det ser ut gällande dina personliga erfarenheter har jag ingen uppfattning om men du är iaf påläst och när det uppstår en kunskapslucka har du bevisat att du snabbt och gärna söker information från motpols-källor.

När jag läser texten här ovan ger du intryck av att du verkligen tar den här bunten människor på allvar? Som om om de vore representabla för samhället i stort? Att de på något vis skulle ha kunskap eller erfarenhet att kunna uttala sig när det är så uppenbart hur begränsade de är sett till sin kontaktyta med samhällets olika ytskikt.
Det borde räcka med att studera de väljarbarometrar som presenterats hittills på Bukefalos för att inse att det inte är ett forum för diskussioner gällande lite mer avancerade politiska diskussioner.

Nej, konspirationsteorierna på Avpixlat är lite för avancerade för att tas på allvar här.

En bunt människor med i huvudsak en god människosyn, en stark feminism och en god bildning deltar i de politiska diskussionerna här.

Demokrati är bra. Om du tycker som i min lista ska du självklart rösta SD. Inget annat parti kommer att vara i närheten av att uppfylla det.

Om du frågar dig själv och får svaret, "ja, jag är en ultrakonservativ homofob rasist, med stark främlingsfientlighet och en syn på muslimer som onda." ska du givetvis lägga din röst på SD.

Jag vågar till och med påstå att du ligger så nära partiets kärnvärden och så långt från andra partiers kärnvärden att det är det enda rätta och kommer att så vara i hela ditt liv.

Om du inte alls håller med om det, och ändå röstar på dem, det är där begåvningsfrågan uppstår.

Sedan kan man ju ändå tycka att det är trist att en så avancerad vision ska företrädas av ett gäng klappträn, men det är en lite annan fråga.
nja jag tror mer listan platsar hos svenskarnas parti, men det är ju min inställning...

... med stark främlingsfientlighet och en syn på muslimer som onda." ska du givetvis lägga din röst på SD.

Nu är du ju där igen :mad:. Sätt inte likhetstecken mellan muslimer och jihadister/islamister är du snäll. Det första har inget att göra med det andra.

Dina inlägg är fulla av lögner och det där bara måste jag bemöta.

Friskolor får inte mer pengar än kommunala skolor. Varje elev har en elevpeng.
Vi har fritt skolval vilket innebär att det står föräldrar fritt att välja den skola som har bäst måluppfyllelse och bäst lärare. Skulle friskolan vara dålig tappar den elever. Precis som kommunala skolor med dåliga resultat tappar elever.

Det många friskolor gör är att bedriva en bättre undervisning på ett mer effektivt sätt. Pengarna är exakt desamma. Men i kommunala skolor går "vinterna" runt i kommunala budgeten och syns inte. Varje rektor använder upp de pengar den har - oavsett om det skulle kunna gåt att göra effektivare eller billigare.

Friskolor kostar inte mer. Det är rent ljug från din sida.

JAG HAR ALDRIG SAGT ATT FRISKOLOR FÅR MER PENGAR! MEN PGA FRISKOLOR BLIR SKOLPENGEN HÖGRE!

Japp t ex skola, vård och omsorg tycker jag absolut att det inte ska finnas något vinstsyfte i.
Idag tappar kommunerna elever i den kommunala skolan till olika friskolor.
Det betyder att varje enskild elev blir dyrare för varje elev den kommunala skolan tappar och då får friskolorna mer pengar och tjänar enorma summor. Så istället för att en elev hade behövt kosta tex 15000kr i månaden kostar de nu istället 35000kr/mån och det är i mina ögon vansinnigt.
De pengarna hade kunnat gå till att anställa fler lärare för att få en högre kvalité på utbildningen istället för att någon tar ut miljonvinster som dem spenderar utomlands....

Om man ska effektivisera allt försvinner massor av arbeten, är det bra? Vi blir ju bara fler och fler människor.
Då behövs ju fler arbeten, inte färre.
Skolpengen blir inte högre eftersom det finns friskolor, den kommunala skolan och friskolan får samma peng, även om det inte finns några friskolor i kommunen så får inte skolan mer pengar, det är snarare så att i de kommuner där det finns bra friskolor får kommunen anstränga sig lite mer och göra den kommunala skolan bättre.
Några enorma summor tjänar knappast friskolorna, en del kanske har trott det men antalet friskolor i konkurs talar sitt tydliga språk, det är inte så enkelt... De skolor som lyckas där emot gör det bra men de har ofta ett väldigt genomtänkt system och täcker upp ett behov som saknas inom den kommunala skolan.

Men jag antar att du tänker rösta för att skolan återigen bli statlig? För det är nog det största problemet för skolan idag, kommunaliseringen, där det kan skilja enormt från kommun till kommun vad man har råd att satsa på skolan, där vore det bättre om det vore lika över hela landet istället.

Utöver det som måste man även höja kunskapskraven på lärarkåren, se till att deras lön höjs och att det finns karriärmöjligheter. Det är sorgligt att träffa en del lärare som helst enkelt har tappat glädjen i att lära sig saker, har man tappat den själv så är det svårt att nå ut till barn och ungdomar som ska hitta glädjen i att lära sig.

VA? Har jag förlorat läsförmågan? Det skrev du ju nu igen för andra gången.

Nej, inte läsförmågan men läsförståelseförmågan verkar vara lite nött i kanten ikväll.

Observera att de andra 19 punkterna i listan inte heller är åsikter som jag står för. Det är där läsförståelseförmågan verkar ha missat det.

JAG HAR ALDRIG SAGT ATT FRISKOLOR FÅR MER PENGAR! MEN PGA FRISKOLOR BLIR SKOLPENGEN HÖGRE!
Du behöver inte skrika. Jag har inga problem att läsa din text. (däremot är versaler betydligt mer svårlästa än gemener)

Nu är det så att varje kommun får lov att anpassa kostymen efter behoven. Om elevkullarna blir mindre får man minska kostymen och det samma gäller om det blir färre elever pga att skolan utsätts för konkurrens.

Jag köper inte att det skulle vara friskolornas fel att en kommunal skola får färre elever. Föräldrar väljer skola. En skola kan tappa massor av elever pga att föräldrar väljer en annan kommunal skola. Det får färre elever - helt oberoende av om det är till en annan kommunal skola eller en friskola.

Ditt resonemang haltar, och du behöver inte skrika för att jag argumenterar emot dig. Detta är ett diskussionsforum.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka