Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

• Jag vet inte

Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

Röster: 38 11,3%
  • F!

Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 26 7,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    335
Ang. Fi så tycker jag att dom verkar lite slappa och otydliga när det gäller djurskyddet. Det står som typ övrigt en liten mening om att de vill återinrätta djurskyddsmyndigheten.
Håller med. Vilket är synd för jag tror att väldigt, väldigt många av deras väljare värderar djurskyddsfrågor högt och har lika radikal inställning där som till feminism.

SBK, skulle det stå. :banghead:
Är uppenbarligen lätt korkad för kvällen :o
:D
Valpejlet i Hundsport var intressant. SD fick också frågorna (skickades till alla riksdagspartier plus Fi eftersom de kom in i eu-parlamentet) men valde att skita i att svara. Korkat med tanke på hur många läsare den tidningen har.

Nu har jag inte löst allt men t ex GAPF är väldigt missnöjda med F! hur som sköter kvinnornas väl o ve i frågan om barnagifte, hedersmord och kränkningar ...eller sköter o sköter, dom låtsas inte om som det finns...för dom kan ju bli kallade rasister :o

De svaga har fått det relativt sämre. Inkomstklyftorna har ökat (även tidigare under sossestyre), de rikaste tio procenten har ökat sin inkomst mycket mer än de med lägre inkomst. Och de med allra lägst inkomst (sjuka etc) har inte ökat sin inkomst typ alls under de senaste åren. Jobbskatteavdragen har definitivt ökat klyftan ytterligare.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/klyftor-vaxer-snabbast-isverige_8172016.svd
"Men det finns en grupp som rent faktiskt har fått det sämre under den senare delen 00-talet. Sjuka, arbetslösa och förtidspensionärer har enligt SCB en sämre ekonomi i dag än de hade 2006."

Inte har det hänt så jättemycket för den gruppen under det senaste året?

Helt i linje med de vallöften den sittande regeringen gick till val på förra gången. Arbete ska löna sig. Och följden blir då naturligtvis att det inte ska löna sig att gå i förtidspension, vara arbetslös eller sjukskriven.... Och vi, det svenska folket valde den linjen!

JDet finns garanterat folk som kan gå och tugga tuggummi samtidigt som röstar på SD och det vore superintressant att reda ut vad som får dem att rösta på ett parti som är så enkelspårigt och representeras av så många klappträn.

Är det något att "reda" ut?
Är inte de olika alternativa anledningarna väl kända vid det här laget?

Kan man lista ut hur någon kan rösta på Fi eller Miljöpartiet så borde det inte vara så svårt att ta SD eller de andra partierna heller.

Att man vill representeras av klappträn?
Att man är rasist?
Att man tror att muslimer är onda?
Att man känner sig misslyckad i livet och vill skylla det på andra?
Att man saknar väsentliga begåvningselement?
Att man saknar förståelse för vad som står i principprogrammet?
Att man tycker att EU är kasst?
Att man vill begränsa aborträtten?
Att man vill hylla 1800 talet?
Att man vill sluta att hjälpa människor som inte kan uppvisa bevis på rätt genbank?
Att man vill bekosta en massa transporter av hjälpsökande människor?
Att man tror att det existerar en massinvandring?
Att man tror att det finns en dold konspiration mot SD?
Att man tror att integration är fel?
Att man tycker att svensk kultur nått sin topp och måste bevaras i sin 1800talsstatus?
Att man bär på mycket hat?
Att man vill ha rasister i riksdagen?
Att man tycker att homofobi är en god egenskap hos en politiker?

Listan är lång.

Vafan. SD som gafflar om det svenska djurskyddet bla bla, men när det kommer till en konkret fråga om grisars utevistelse så heter det att de inte vill skärpa djurskyddslagstiftningen eftersom det kan leda till ökad import av kött. :meh: Jag trodde att de värnade om den nationella självbilden av Sverige som ett föregångsland inom djurskydd. (Nä, jag fattar ju att de inte är särskilt smarta. :rofl:)

I övrigt är V och Mp är de enda som är lite radikala i djurpolitiska frågor. Djurens parti har inte imponerat på mig. Jag tycker inte att beskattning av animaliska livsmedel och socker är rätt sak att prioritera för att stärka djurens ställning i samhället.

Att man vill representeras av klappträn?
Att man är rasist?
Att man känner sig misslyckad i livet och vill skylla det på andra?
Att man saknar väsentliga begåvningselement?
Att man saknar förståelse för vad som står i principprogrammet?
Att man tycker att EU är kasst?
Att man vill begränsa aborträtten?
Att man vill hylla 1800 talet?
Att man vill sluta att hjälpa människor som inte kan uppvisa bevis på rätt genbank?
Att man vill bekosta en massa transporter av hjälpsökande människor?
Att man tror att det existerar en massinvandring?
Att man tror att det finns en dold konspiration mot SD?
Att man tror att integration är fel?
Att man tycker att svensk kultur nått sin topp och måste bevaras i sin 1800talsstatus?
Att man bär på mycket hat?
Att man vill ha rasister i riksdagen?
Att man tycker att homofobi är en god egenskap hos en politiker?

Listan är lång.
Jag förutsätter att det är SD du talar om.
Vi har diskuterat det här tidigare, men var i SD;s program hittar du rasistiska uttalanden? eller är det bara vanligt hittepå?
Eller talar du om individer?
Som sossen som snackade om judesvin?
För idioter finns i alla partier

Jag respekterar SD; FI och V(pk) . Föraktar deras åsikter, litar inte på dem pga av deras lik i garderoben men de är legitima partier i en demokrati och ska behandlas därefter.

Gör man det inte så sällar man sig till den företeelse man kritiserar .. ett odemokratiskt beteende

Vi har diskuterat det här tidigare, men var i SD;s program hittar du rasistiska uttalanden?
Men suck. Ok, läs nu det här NOGA:

"Vi tror inte på teorin om att människor föds som blanka blad som kan fyllas med vilket innehåll som helst. Miljön har visserligen en stor betydelse för individens utveckling och samspelar ofta med det biologiska arvet och den fria viljan. Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen. Någon komplett förteckning över vad som ingår i denna mänskliga essens har vi ännu inte och kommer kanske heller aldrig att få. Till hjälp med att skapa en grovkornig bild kan vi dock ta den moderna vetenskapen och den mänskliga historien. Om det till exempel är så att en viss företeelse i olika varianter förekommit i nästan alla mänskliga samhällen i nästan alla tider, så menar vi att det är rimligt att anta den på något sätt är kopplad till den mänskliga essensen. För att nämna några konkreta exempel så menar vi bland annat att de flesta människor är sociala och kollektiva varelser som har ett nedärvt behov av att tillhöra en större gemenskap, att de flesta människor primärt identifierar sig med andra individer som påminner om en själv och att de flesta människor har lättare att visa solidaritet och empati med individer som man upplever är en del av samma gemenskap som man själv tillhör. Av detta drar vi slutsatsen att en stark nationell identitet och ett minimum av språkliga, kulturella och religiösa skillnader har en gynnsam effekt på sammanhållningen, tryggheten och stabiliteten inom ett samhälle." (från http://sverigedemokraterna.se/manniskan/)

Listan är lång.

Du bör vara tydligare när det gäller skillnaden mellan muslimer och jihadister. ISIS är muslimska jihadister och håller i detta nu på med folkmord på yaziderna. Är det något du applåderar att vi importerar fler av?

Annars kan det ju hända att även du får min avatarsymbol målad på dörren en dag.

Tack för du länkar den texten Trani, den påminner mig om varför jag inte ska rösta på SD. För ibland blir jag rätt sugen att göra det ändå som någon slags hämnd när jag ser människor här som tar varje chans de får att deklarera hur misslyckade, svagbegåvade och framför allt hatiska SD-väljare måste vara. Samtidigt som de för diskussioner om huruvida det är teoretiskt möjligt att för SD-väljare att inte vara korkade, eller orerar kring hur Sverigedemokrater inte ens ser ut som vanliga människor som skulle kunna jobba på t.ex en bank. Jag tycker det är ett jäkla hyckleri och egentligen bara en motsvarighet till "Fi e lika me en packe kärringar som inte fått Kuk på flera år och e bittra". Hatet försvinner inte med stavfelen.

Men suck. Ok, läs nu det här NOGA:

"Vi tror inte på teorin om att människor föds som blanka blad som kan fyllas med vilket innehåll som helst. Miljön har visserligen en stor betydelse för individens utveckling och samspelar ofta med det biologiska arvet och den fria viljan. ARV och miljö är väl det som påverkar både människor och djur eller hur?Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser.*. Någon komplett förteckning över vad som ingår i denna mänskliga essens har vi ännu inte och kommer kanske heller aldrig att få. Flummigt, men var står det att en grupp är bättre än en annan grupp?Till hjälp med att skapa en grovkornig bild kan vi dock ta den moderna vetenskapen och den mänskliga historien. Genom att titta på historien så får vi bara bevis för att arv och miljö är det som påverkar oss mestOm det till exempel är så att en viss företeelse i olika varianter förekommit i nästan alla mänskliga samhällen i nästan alla tider, så menar vi att det är rimligt att anta den på något sätt är kopplad till den mänskliga essensen. För att nämna några konkreta exempel så menar vi bland annat att de flesta människor är sociala och kollektiva varelser som har ett nedärvt behov av att tillhöra en större gemenskap, att de flesta människor primärt identifierar sig med andra individer som påminner om en själv och att de flesta människor har lättare att visa solidaritet och empati med individer som man upplever är en del av samma gemenskap som man själv tillhör. Ja här beskriver man ju att människan är sik lik överallt eller?Av detta drar vi slutsatsen att en stark nationell identitet och ett minimum av språkliga, kulturella och religiösa skillnader har en gynnsam effekt på sammanhållningen, tryggheten och stabiliteten inom ett samhälle."Och ser vi återigen i historien så är det ju religion, kultur och ekonomi som varit den tändande gnistan i de flesta konflikter (från http://sverigedemokraterna.se/manniskan/)

Rasism definieras i allmänhet som system av föreställningar, tro och förfaranden som baseras på en världsbild eller ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas raser.
Den biologiska rasismens ideologi innebär en tro att individer i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor eller färdigheter, att drag av personlighet, intellekt, moral och kulturella beteenden ärvs och ofta också att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra.[1] Med denna tro som utgångspunkt kan skillnaderna mellan de mänskliga raser påpekas och användas som utgångspunkt för att rättfärdiga diskriminering
Så var i texten som du citerar passar ovanstående beskrivning av rasism in?
"Vi tror inte på teorin om att människor föds som blanka blad som kan fyllas med vilket innehåll som helst. Miljön har visserligen en stor betydelse för individens utveckling och samspelar ofta med det biologiska arvet och den fria viljan. ARV och miljö är väl det som påverkar både människor och djur eller hur?Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser.*. Någon komplett förteckning över vad som ingår i denna mänskliga essens har vi ännu inte och kommer kanske heller aldrig att få. Flummigt, men var står det att en grupp är bättre än en annan grupp?Till hjälp med att skapa en grovkornig bild kan vi dock ta den moderna vetenskapen och den mänskliga historien. Genom att titta på historien så får vi bara bevis för att arv och miljö är det som påverkar oss mestOm det till exempel är så att en viss företeelse i olika varianter förekommit i nästan alla mänskliga samhällen i nästan alla tider, så menar vi att det är rimligt att anta den på något sätt är kopplad till den mänskliga essensen. För att nämna några konkreta exempel så menar vi bland annat att de flesta människor är sociala och kollektiva varelser som har ett nedärvt behov av att tillhöra en större gemenskap, att de flesta människor primärt identifierar sig med andra individer som påminner om en själv och att de flesta människor har lättare att visa solidaritet och empati med individer som man upplever är en del av samma gemenskap som man själv tillhör. Ja här beskriver man ju att människan är sik lik överallt eller?Av detta drar vi slutsatsen att en stark nationell identitet och ett minimum av språkliga, kulturella och religiösa skillnader har en gynnsam effekt på sammanhållningen, tryggheten och stabiliteten inom ett samhälle."Och ser vi återigen i historien så är det ju religion, kultur och ekonomi som varit den tändande gnistan i de flesta konflikter (från http://sverigedemokraterna.se/manniskan/)"
Att SD är främlingsfientligt är det inget snack om, att en del av deras medlemmar uttalat sig rasistisk förnekar väl ingen, inte ens partiets ledning som sparkat ut medlemmar pga det

Men i partiprogrammet finner man ingen rasistisk text, SD har pyntat bra med pengar för att någon ska skriva en text så nära som möjligt och man har fått valuta för pengarna.
*en självmedvetande persons essens, det som gör någon till just den person som den är och som gör att personen är samma person under olika tidpunkter, trots ytliga förändringar. Detta problemområde innefattar frågor som: Vad är jag? När började jag att vara? och Vad kommer att hända med mig när jag dör?

Vad har det med ras att göra, dessa frågor har människor ställt i alla tider och bland alla jordens folk.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka