Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

• Jag vet inte

Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

Röster: 38 11,3%
  • F!

Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 26 7,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    335
Bra tanke. Men den prövas hårt när man kommer till Sverigedemokraterna ;)

Typiskt dig att komma och blanda in dem och förstöra hela mitt kloka resonemang! :rage: :D

Skämt åsido så tror jag att man inte ska göra det så enkelt för sig med deras väljare heller men vad jag vet så har jag faktiskt ingen nära bekant som röstar på dem. Jag kan komma på en person i min utvidgade umgängeskrets som jag TROR kommer rösta på dem men det finns(tyvärr) säkert fler. :(

Typiskt dig att komma och blanda in dem och förstöra hela mitt kloka resonemang! :rage: :D

Skämt åsido så tror jag att man inte ska göra det så enkelt för sig med deras väljare heller men vad jag vet så har jag faktiskt ingen nära bekant som röstar på dem. Jag kan komma på en person i min utvidgade umgängeskrets som jag TROR kommer rösta på dem men det finns(tyvärr) säkert fler. :(

Men man får allt vara bra korkad för att rösta på dem ...

Men man får allt vara bra korkad för att rösta på dem ...

Jag vet inte om jag skulle vilja använda ordet korkad - jo, det vill jag men jag vet däremot inte om det vore helt korrekt. Det finns garanterat folk som kan gå och tugga tuggummi samtidigt som röstar på SD och det vore superintressant att reda ut vad som får dem att rösta på ett parti som är så enkelspårigt och representeras av så många klappträn.

Jag kommer rösta på V eller S.
De som röstar på alliansen har jag lika mycket respekt för som de som röstar på SD.
Att ta från de fattiga och ge till de rika är rent av vidervärdigt.

Du skriver att alliansen tar från de fattiga och ger till de rika; jag måste ha missat något, men pengarna som jag tjänar ihop är väl ändå mer mina än dina?

Ehh det är ju det dem gör med alla skattesänkningar, det är inte de rika som får det sämre, de är de svaga som får det sämre.
De rika har det fortfarande bra.

Hemska tanke, att rika har det bra. Vad tror du folk jobbar för? För att det är så jävla skoj att jobba 40 timmar i veckan? Eller för att ha råd med saker och ting? Kunna unna sig saker och ting?

Alla har inte samma förutsättningar och alla kan inte vara höginkomsttagare.
Men de som är lågavlönade, sjuka eller arbetslösa tycker jag ändå ska ha rätt till ett drägligt liv.
Det har många INTE idag och det suger.

Vad är ett drägligt liv? Hur mycket pengar tycker du behövs varje månad för det? Hur mycket skatt tycker du vi ska betala? Vi betalar redan inkomstskatt och moms på allt vi köper. Sen finns det ju även arbetsgivaravgift, fastighetsskatt mm.

Jag har ingenstans skrivit att ingen ska få tjäna mer än någon annan.
Det jag säger är att vi inte ska montera ned välfärden. Två faktiskt helt skilda saker.
Du kan ha en jävligt bra lön och ha ett bra välfärdssamhälle.

Hur kan jag ha en bra lön om allt går till skatt? Redan idag är det ju så att ju mer du tjänar, desto mer bidrar du till välfärden.

Högre skatt behövs inte, däremot skulle vi inte må dåligt att att effektivisera olika myndigheter och omfördela pengarna som blir över. Just därför tycker jag att privata företag behövs och får ta ut vinst. Om de kan göra något bättre än staten, varför inte? Då kanske staten får en spark i baken och slutar göra allt så jäkla krångligt med 300 papper.

Senast ändrad:

Jag undrar vilka människorna är som röstar på dem. I min bekantskapskrets vet jag en enda (som dessutom är aktiv), det är en släkting som jag knappt känner. Alla jag känner säger i princip samma sak: de vet ingen som röstar på SD.

Jag undrar vilka människorna är som röstar på dem. I min bekantskapskrets vet jag en enda (som dessutom är aktiv), det är en släkting som jag knappt känner. Alla jag känner säger i princip samma sak: de vet ingen som röstar på SD.

Egenföretagare, vita män, 30-49 år. Typ såna som jag.

Eller inte, för sedan finns det andra parametrar där jag inte alls stämmer in på väljarprofilen.

Jag vet inte om jag skulle vilja använda ordet korkad - jo, det vill jag men jag vet däremot inte om det vore helt korrekt. Det finns garanterat folk som kan gå och tugga tuggummi samtidigt som röstar på SD och det vore superintressant att reda ut vad som får dem att rösta på ett parti som är så enkelspårigt och representeras av så många klappträn.

Klappträn :rofl: (Järnrör menar du nog ;))

Alltså jag vet inte. De bygger sin så kallade politik på en främlingsfientlig ideologi, de erkänner inte människors lika värde. Vilken intervjuare som helst kan mosa dem bara genom att ställa frågor utifrån deras ideologi (som *edit* Soran Ismail gjorde med Svenskarnas parti i SvD, t ex).

Jag kan inte tycka att någon som är speciellt smart borde köpa det. Och sedan, som du säger, alla klappträn som representerar dem. Om inget annat avskräckte borde de göra det.

Senast ändrad:
Skattesmitning är för mig bredare än så. Det är all form av undanhållande av skatt som inte är i lagens intentioner att vara tillåten.

De täpps till så fort man kan. Flera förslag som stoppar företag att flytta skatt i syfte att undanhålla är under beredning och införande.
Gummiparagrafer är diktatorers våta drömmar. Regler ska vara tydliga och klart avgränsande. Om jag kör 90 på en 90väg så ska jag inte åka dit för fortkörning bara för att jag kan köra 110...

Gummiparagrafer är diktatorers våta drömmar. Regler ska vara tydliga och klart avgränsande. Om jag kör 90 på en 90väg så ska jag inte åka dit för fortkörning bara för att jag kan köra 110...

Därför måste man hela tiden trimma lagstiftningen, men det är också trevligt med medborgare och företag som respekterar lagstiftningens intentioner.

Jag undrar vilka människorna är som röstar på dem. I min bekantskapskrets vet jag en enda (som dessutom är aktiv), det är en släkting som jag knappt känner.
Jag vet ett några stycken faktiskt, sambos till gamla klasskamrater. De bor samtliga i en lite lantligare förort till Stockholm, jobbar som lastbilschaufförer (en eller två) eller har egna rörelser av något slag och är i 30-års åldern. En av dem hamnade jag i en diskussion med på FB och hans starkaste och mest återkommande argument mot Feministiskt initiativ var att "Fi e lika me en packe kärringar som inte fått Kuk på flera år och e bittra !" (direktcitat). Detta i en diskussion som egentligen handlade om SD, men av någon anledning satt han och orerade över F! istället.

Nej, det där är lite intressant! Den person jag misstänker kommer rösta på dem uttryckte invandrarfientliga åsikter så att jag röt i och sa att jag inte ville höra skiten. I övrigt tillhör hen kategorin "inte skarpaste kniven i lådan".

Anledningen till att jag tycker att det ändå borde finnas fler personer jag känner som kommer att rösta på SD är att det verkar orimligt att de skulle kunna få så pass många röster när knappt någon verkar vilja kännas vid dem. :confused:

Nej vi vet nästan inga som erkänner att de röstar på SD. Jag tror många helt enkelt talar tyst om det.

Vad romantiskt, en rad lyckliga omständigheter och innovation har byggt välfärden säger du. Till viss del är det förstås lyckliga omständigheter - att Sverige inte haft några större krig på senare år har lett till välstånd tex. Istället har vi tjänat på det genom vapenexport osv, innovation som du kallar det.

Men du har kanske glömt att fattiga från början inte ens hade rösträtt, medan välbärgade hade flera röster, än mindre existerade det något välfärdssamhälle. Arbetare krävde allmän och lika rösträtt och omfördelning av resurser, hade de inte krävt det hade de inte fått det. Många rika ville absolut inte ge upp sina privilegier. De konservativa gav så småningom efter för krav om rösträtt och sociala reformer av rädsla för revolution.

Så att beskriva den allmänna välfärden som något som inte har med arbetare att göra är ett förminskande av de politiska rörelser som drev på förändringen till en bredare svensk välfärd för alla. Lite som att säga att det var de styrande männen som fixade kvinnlig rösträtt pga en rad lyckliga omständigheter och innovation, när det i själva verket drevs på av människor utifrån, och till stor del kvinnorna som inte hade den rätten.

De stora förändringarna i samhället, demokrati och välfärd, har drivits av en folklig opinion och deras krav på rättigheter.

De lyckliga omständigheterna var bla en hög läskunnighet (tacka kyrkan för det) en bra statistik vad det gällde befolkningen ( återigen tacka kyrkan för det) En urgammal tradition av privat ägande även på låg nivå, till skillnad från våra grannländer så hade vi en stor självägande befolkning . Till detta stora naturresurser som passade som hand i handske i Europas behov.
Urbaniseringen försörjde industrin med läskunniga som kunde instrueras att sköta komplicerade maskiner.
Allt detta gav den ekonomiska plattform som folkrörelserna byggde på. Kapitalet insåg tidigt att var kontraproduktivt att piska tillbaka arbetarna till lydnad, det var billigare och effektivare att betala ngt högre löner och hålla produktionen igång. Den läxan var inlärd mot slutet av trettiotalet.
Till detta hade vi en stor utvandring under slutet av 1800 och början på 1900, där många kom åter med innovationer och kapital.

Att demokratiprocessen var nödvändig för att så stora delar av folket skulle komma i åtnjutande av den nya utvecklingen är klart. För det är ju med den kunskapen vi surfar på välståndsvågen. Men utan den råa kapitalismen som initial motor hade detta aldrig kommit igång

Därför måste man hela tiden trimma lagstiftningen, men det är också trevligt med medborgare och företag som respekterar lagstiftningens intentioner.
Absolut, men det gör man inte med gummiparagrafer utan med en klar tydbar lagstiftning som ger klara spelregler.
Trevligt, som förnöjelse med tankeläsning, men att bygga ekonomisk verksamhet på den njae....

vi har ju tidigare fått klart för oss att det ofta är småföretagare som röstar på SD och hur dumma de är....men är det någon som inser hur viktiga Sveriges småföretagare är för den svenska välfärden?

Och vad menar du med det? Att korkade, rasistiska egenföretagare förtjänar extra respekt bara för att de betalar sin skatt?

Som sagt, smartness är inte vad som främst verka utmärka deras väljare. :crazy:
När jag frågade om alla kvinnor med åsikter bara "behöver få lite Kuk" och om det i sådana fall gällde även kvinnorna som kämpat för rösträtt till exempel fick jag bara svaret "Lilla gumman dom e ju bittra kärringar !!". Kändes lätt oklart vilka exakt han syftade på där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka