Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

• Jag vet inte

Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

Röster: 38 11,3%
  • F!

Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 26 7,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    335
Jag egoist? Jag tycker det är helt förkastligt att man inte ska hjälpa de utsatta som inte kan hjälpa sig själva.
Det är ju skitlöjligt att få några hundralappar mer i månaden till familjer som inte ens märker att de fått någon hundring mer när det gör en gigantisk skillnad för någon annan.
Det kan inte vara annat än egoistiskt.
Jag betalar ca 1/3av min inkomst till att brukas gemensamt, 1/3 är mina egenavgifter och resten får jag göra med vad jag vill. bostad, kläder sparande etc etc

Jag har förtjänat dels rätten att spendera mina egna pengar samt rätten att kräva att mina skattepengar spenderas efter kontroll så att reglerna följs.

Om du är sur för det, börja tjäna egna pengar...så får du i alla fall bestämma över 1/3 av dem ;)

Jag betalar ca 1/3av min inkomst till att brukas gemensamt, 1/3 är mina egenavgifter och resten får jag göra med vad jag vill. bostad, kläder sparande etc etc

Jag har förtjänat dels rätten att spendera mina egna pengar samt rätten att kräva att mina skattepengar spenderas efter kontroll så att reglerna följs.

Om du är sur för det, börja tjäna egna pengar...så får du i alla fall bestämma över 1/3 av dem ;)

Hur ska man tjäna egna pengar när man allt som oftast får stora mängder smärtstillande och sitter fast i en droppställning och diverse maskiner?

Hur ska man tjäna egna pengar när man allt som oftast får stora mängder smärtstillande och sitter fast i en droppställning och diverse maskiner?

Det är svårt i det läget. Därför finns skyddsnät i form av fri sjukvård och ekonomiskt stöd för överlevnad. En välfärd som skapas av dem som arbetar, satsar på företagande och försörjer sig själva. De som du önskar olycka. Som delar av vänstern aktivt motarbetar.

Det är svårt i det läget. Därför finns skyddsnät i form av fri sjukvård och ekonomiskt stöd för överlevnad. En välfärd som skapas av dem som arbetar, satsar på företagande och försörjer sig själva. De som du önskar olycka. Som delar av vänstern aktivt motarbetar.

Nej jag önskar olycka till dem som inte vill dela med sig av sin välfärd till utsatta som inte kan ta hand om sig själva.
Det är en jävla skillnad!

Jag tycker att vi ska hjälpa de sjuka och svaga @pulkaskurk. Men en viss kontroll måste vi ha då vår budget är begränsad. Det finns inte pengar i överflöd och vi måste ha råd imorgon också. Och med skola, äldrevård och annat nödvändigt.

Även om den kortsiktiga lösningen att ta från rika och ge till fattiga är effektiv tror jag vi måste bygga för en längre sikt, där fler arbetar och där fler bolag betalar skatter. För det är de pengarna som gör skillnad, inte tusenlappen en medelinkomsttagare betalar.

Och rika betalar mer! De betalar 58% på sin inkomst tex. Hm-familjen betalar enorma summor i skatt så att dra alla rika över en kam är inte heller schysst.

Nej jag önskar olycka till dem som inte vill dela med sig av sin välfärd till utsatta som inte kan ta hand om sig själva.
Dela = 50/50 eller hur?
Alltså hälften kvar till mig när skatter o egenavgifter är betalda :)

Idag får jag behålla 30%
330000/år
Om jag bara behöver dela så får jag 500000 istället....det ställer jag naturligtvis upp på ;)

Men vi delar ju med oss, hur mycket måste jag dela med mig innan jag förtjänar lycka? jag arbetar, tjänar pengar, betalar skatt och belastar just nu inte samhället med varken skolgång eller sjukdom.

Fast då är det ju ett extremt fåtal du avser, de värsta skattesmitarna och bidragsbedragarna. Resten betalar gärna skatt för att alla ska omfattas av fri sjukvård och få ekonomiskt stöd för att överleva och till enkel bostad.

Men vad bra. Då är det ju oerhört få personer på din hatlista trots allt. Det är nästan så att du kan skriva ett personligt brev till var och en av dem och be om pengar direkt, som kompensation liksom. Du får det ju att framstå som att det är typ alla som röstar på Alliansen. :)

Det behöver man ju inte?! FK har gjort fel bedömningar ibland ja. Men generellt tycker jag att det verkar godkännas sjukskrivningar som kanske inte borde godkännas.

Jag tycker att vi ska hjälpa de sjuka och svaga @pulkaskurk. Men en viss kontroll måste vi ha då vår budget är begränsad. Det finns inte pengar i överflöd och vi måste ha råd imorgon också. Och med skola, äldrevård och annat nödvändigt.

Även om den kortsiktiga lösningen att ta från rika och ge till fattiga är effektiv tror jag vi måste bygga för en längre sikt, där fler arbetar och där fler bolag betalar skatter. För det är de pengarna som gör skillnad, inte tusenlappen en medelinkomsttagare betalar.

Och rika betalar mer! De betalar 58% på sin inkomst tex. Hm-familjen betalar enorma summor i skatt så att dra alla rika över en kam är inte heller schysst.

Men på riktigt, behöver du 200kr mer i plånboken varje månad?
Skulle du inte ha det lika bra utan dem pengarna? Skulle det inte vara bättre att dem hamnade hos tex sjuka så de kan ha råd att köpa julmust till julaftonen istället för att alltid endast ha råd med den absolut nödvändigaste och aldrig kunna unna sig minsta lilla bara för att de råkat bli sjuka?
Tror du man blir friskare av att ha ständig oro för att ekonomin ska gå runt och du ska kunna plocka ut dina mediciner och helst kunna äta något också.
Eller alla äldre som får äta kass mat och ibland inte får mer än 1 kopp kaffe om dagen, har de tur får de en skvätt mjölk i också om de har råd.

Eller som skolan, är det så jäkla smart med friskolor? Som får betalt och går med miljonvinster? Om man tog bort vinsterna hade du kunnat ha 3 lärare i klassrummet istället för 1 för samma pengar.
Jag tycker att det är helsjukt.

Det handlar om småpengar för de flesta men för andra betyder det massor.

Det behöver man ju inte?! FK har gjort fel bedömningar ibland ja. Men generellt tycker jag att det verkar godkännas sjukskrivningar som kanske inte borde godkännas.

Ibland? Så du tycker att det ändå är tusentals personer med bla cancer och andra svåra sjukdomar är ett fåtal felbedömningar? :eek:

Sen håller jag med om att det finns en del tveksamma fall om det borde godkännas, jag har själv ett par i min närhet tyvärr.
Det förstör ju för dem som behöver hjälpen. Men å andra sidan vet vi inte alltid hela historien bakom heller.
Det kanske finns anledningar som vi inte har en aning om som inte syns på utsidan.

Det är de som riskerat mycket och arbetat ännu mer som idag kontrollerar majoriteten av alla tillgångar i Sverige. De själva eller generationer före dem.

En rad lyckliga omständigheter tillsammans med mycket innovativt människor har lett fram till vår värlfärd. Att drömma sig bort och hävda att det är den svenska arbetarklassen som byggt den är naivt. Svenska arbetare är inte bättre än polska eller ryska.

Men vad bra. Då är det ju oerhört få personer på din hatlista trots allt. Det är nästan så att du kan skriva ett personligt brev till var och en av dem och be om pengar direkt, som kompensation liksom. Du får det ju att framstå som att det är typ alla som röstar på Alliansen. :)

Nej tyvärr alldeles för många. Eftersom man inte vill hjälpa tex sjuka om man röstar på M.
Att påstå att M är måna om sjuka och gamla är ju helknäppt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka