Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

• Jag vet inte

Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

Röster: 38 11,3%
  • F!

Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 26 7,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    335
Berätta gärna hur Ericsson och Scania lyckats frångå LAS också!

Och när alliansen bestämde vilka mediciner som inte skulle subventioneras, eftersom du väljer att skylla på dem. Vilken är anledningen till att de läkemedel du och din mor behöver inte täcks av subventionen? Det kan bero på flera saker, att TLV beslutat att det inte ska subventioneras är bara en av dem.

Alla kan inte arbeta, skrämmande ofta tvingas människor som inte är i arbetsfört skick att arbeta.
Så att det alltid anpassas efter individen är rent bullshit. Det fungerar ibland, men alldeles för ofta fungerar inte systemet som det ska. Att leva på aktivitetsstödet som för en av mina närmaste är under 5000kr/mån undrar jag hur man gör?

Ericsson och Scania är exempel på såna företag.

Grattis för dig, det finns vissa cellgifter som inte går på subventioneringen. Tex en av de sorter jag behöver.
Sen finns det en drös till mediciner som är svindyra som inte går på subventioneringen.
Tex en av de mediciner min mor behöver varannan vecka, de kostar 15000kr per gång så 30000kr i månaden måste betalas ur egen ficka.
Hur många tror du har råd med det som är sjuka? När man får aktivitetsstödet på mindre än 5000kr/mån...

Är det ett schysst sätt att behandla sina medmänniskor som är mycket sjukare än de flesta andra?

Jag tycker det är allra högsta grad av svineri!

Så trevligt att du inser att du FÅR ett bidrag på 5000 :- i månaden. Vem tror du står för dessa pengar? Någon annan får avstå för att du ska kunna uppbära det. Men passar det inte så...

Vad det gäller medicin så bör väl din mor erhålla de mediciner som accepteras av den svenska sjukvården. Medicin och behandlingar som den svenska sjukvården dvs landstingen inte anser vara beprövade och med bevisad effekt, ja dessa får man finansiera själv, ingår därför inte i högkostnadsskyddet.

Eftersom resurserna är begränsade vore det i mina ögon kvalificerat svineri att ge bidrag till icke auktoriserade mediciner o behandlingar för att det i förlängningen skulle försvåra finansiering av auktoriserade mediciner o behandlingar till andra pga brist på resurser.

De sorter av cellgifter du vill ha är inte auktoriserade, landstinget erbjuder andra. passar de inte får du väl välja det du vill ha, på egen bekostnad.

Dessutom kan landstingen välja att subventionera läkemedel som inte täcks av statens subventioner så beroende på var man bor så kan man vara lika arg på de partier som styr där i så fall.

Sjuka har inte fått det bättre. Sjuka blir utförsäkrade och ska sälja allt de äger och har för att sen om de har tur få gå på socialbidrag för att de är sjuka längre än x antalet dagar.
Precis som att man kan välja hur länge man ska vara sjuk. Helt jävla idiotiskt och helt jävla oförlåtligt.
Alla som inte är jätteunga då men fortfarande arbetsföra? Många av våra stora företag har gjort sig av med anställda över 34 år pga de har för hög lön och de vill anställa yngre billigare arbetskraft. Schysst.

Självklart ska folk få ha pengar och egendom men inte till vilket pris som helst.
Inte till priset av folket med sämre förutsättningar får sämre avtal som tex jobbskatteavdraget innebär. För någonting stryker på foten när man måste betala mindre.
Dessutom är det inte priser och löner som styr hur många jobb det finns. I sånt fall borde det finnas helt galet mycket arbeten i afrika och asien där det är skitbilligt att anställa och där finns inga arbeten heller.
Så det är då fan inte en lösning för arbeten, det är bara en lösning för att företagare ska kunna tjäna mera och arbetaren får sämre avtal.
Som anställd är det svårt att få 100% tillsvidareanställningar inom många branscher idag, väldigt ofta är det 50% och sen får man resten på timmar om man har tur. Ingen trygghet alls, man ska sitta som på nålar för att titta på mobilen får jag komma och arbeta idag?
Vilket i sin tur resulterar i att de inte får ta tex ett huslån för att kunna bo billigt utan de ska bo i svindyra lägenheter för att de inte har något annat val annat än gatan då.
Vem var den politiken för? Jo för de rika, inte för de med sämre förutsättningar.

Inte till priset av att jättesjuka trots stentuffa behandlingar och att ska tvingas arbeta för att överleva och slippa sälja allt de äger och har.
Sjuka ska inte behöva ta livet av sig för att de blivit sjuka och inte kan arbeta för att de inte får pengar från FK.
Vilket händer ganska ofta idag, och det borde ju du veta som har koll på statistiken.

Vidervärdig människosyn. Jag slänger mig inte med floskler, jag vet precis hur det är.
Det är äckligt hur ni behandlar era medmänniskor och jag hoppas faktiskt att alla ni som monterat ned vårt samhälle hamnar i eländet och inser att skyddet som ni tror är så bra faktiskt är borta.
När ni måste sälja ert älskade hem som dessutom är billigare att bo i än en lägenhet, när ni inte har råd att hämta ut livsviktiga mediciner för att det inte är någon subventionering på dem. När ni står där med arslet bart då är det rätt åt er faktiskt.

Mycket trist människosyn att önska andra olycka.

Bidrag är till för att överleva på, inte konsumera experimentella läkemedel för. Sjukvård står landstinget för till alla. Är man inte nöjd med vad som erbjuds får man klaga eller finansiera själv.

Jag blir ledsen när jag läser ditt ilskna inlägg som visar på en mycket stor oförståelse hur ett rättvist samhälle bör fungera och hur resurser bör fördelas. Och sedan den människosynen, att de som riskerar sina hem, hus och kapital för att skapa välstånd, välfärd och jobb ska bespottas, motarbetas och önskas allsköns olycka.

Usch och fy säger jag bara.

Bidrag är till för att överleva på, inte konsumera experimentella läkemedel för. Sjukvård står landstinget för till alla. Är man inte nöjd med vad som erbjuds får man klaga eller finansiera själv.

Jag blir ledsen när jag läser ditt ilskna inlägg som visar på en mycket stor oförståelse hur ett rättvist samhälle bör fungera och hur resurser bör fördelas. Och sedan den människosynen, att de som riskerar sina hem, hus och kapital för att skapa välstånd, välfärd och jobb ska bespottas, motarbetas och önskas allsköns olycka.

ett lite mer diplomatiskt sett att utrycka vad jag anser i frågan... ;)

@pulkaskurk Vad tror du händer om ingen får tjäna mer än någon annan? Tror du folk kommer fortsätta att utbilda sig? Vad är meningen om de ändå (efter skatt och allt) tjänar lika mycket som någon som kanske endast avslutat gymnasiet?

Hur kul är det att jobba och tjäna lika mycket som någon som inte jobbar? Det måste finnas någon morot för att jobba, det måste löna sig. Om ingen jobbar kommer det inte finnas några pengar till bidrag.

Missade det kanske viktigaste, förståelse för hur resurser skapas som sedan kan fördelas.

Jag är en av de som är otroligt tacksam för att jag blivit utförsäkrad. Jag har fått mkt stöd av både FK och AF. Jag har fått testa att studera (konst), jag har gått 24 veckors trädgårdsrehabilitering och nyligen arbetstränat lite.

Jag har fått tillbaka mitt SGI och har även rätt till lönebaserad A-kassa pga detta. Det finns en massa olika möjligheter under rehab via AF, om jag minns rätt är det 7 eller 8 år vi har möjlighet att få stöd den vägen (med bidrag).

Det viktigaste att komma ihåg är att bara för att jag utförsäkrats och går på rehabavdelningen på AF betyder det INTE att jag helt plötsligt är frisk och arbetsför.

Jag har enbart positiva erfarenheter och har bemötts med allra största respekt. Tex nu när jag inte mår så bra, har AF pausat min arbetsträning (deras initiativ, inget jag bad om).

När de bedömer och kartlägger arbetsförmåga tar de hänsyn till dygnets alla 24 timmar. Även om jag kanske klarar 25% arbete vägs resten av dygnet in, det är lika viktigt att resten fungerar.

Jag gick heltidssjukskriven i 9 år (!!!) med inget stöd utanför sjukvården pga "för lite resurser".

Jag är medveten att det ekonomiskt kan vara otroligt jobbigt för många, och det är väldigt sorgligt.

Vad jag vill med detta inlägg är att visa att det finns iaf en som är väldigt nöjd med förändringarna när det kommer till sjuka.

Jag hittade intressant statistik. Älskar intressant statistik :D

Så röstar olika väljargrupper:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sifo-valjargrupper_8919568.svd

Ju längre från storstan vi kommer desto högre siffror får SD. Och jag tyckte att det var väldigt intressant att se hur olika det var utifrån olika sysselsättning.
Det lyfter ju upp en gammal sanning, den att man röstar så som det gynnar en själv bäst.

kortsiktigt.

Den arbetslöse röstar rött eftersom han /hon tror att villkoren för en själv förbättras med en röd ledning, inte för att man tror att den röda ledningen skapar fler arbetsplatser i produktionen, för en sådan politik skulle ju gynna företagande och därigenom även företagare = rika

Den politik som gynnar företagande försämrar ofta villkoren för de arbetslösa men skapar fler jobb = färre arbetslösa.

Sedan får ju var och en tänka efter och bilda sig en uppfattning vad som är bäst för Sverige...på sikt.

Att sedan SD får fler röster på landsbygden, ja det delar man väl med SaP med.

Kan det bero på att man attraherar samma målgrupper?

Jag hittade intressant statistik. Älskar intressant statistik :D

Så röstar olika väljargrupper:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sifo-valjargrupper_8919568.svd

Ju längre från storstan vi kommer desto högre siffror får SD. Och jag tyckte att det var väldigt intressant att se hur olika det var utifrån olika sysselsättning.
Ja, enligt statistiken är det tydligen män i åldern 30-49år, egenföretagare som bor på landsbygden i södra Sverige, som i högst grad röstar på SD.

Intressant länk!

Tre saker: genomgående feministiskt perspektiv, tydlig antirasism - och Gudrun.

Sedan en del andra saker, som jag tack vare Fi fick vara med och rösta in en rom i EU-parlamentet. Det gjorde mig faktiskt stolt över Sverige.

Gudrun är en anledning till att jag inte skulle rösta på Fi, jag tycker hon verkar lite tokig :angel:

Gudrun är en anledning till att jag inte skulle rösta på Fi, jag tycker hon verkar lite tokig :angel:

Nu är jag inte något fan av Gudrun (eller någon annan partiledare/politiker), men rent allmänt föredrar jag nog att politikerna har sin tokighet väl synlig på utsidan - jag blir mer misstänksam om någon av dem skulle råka verka lite för normal. Vad döljer de då!? :nailbiting:
;)

Jag håller med. Det skulle vara Carl Bildt som matchar henne i så fall. Men lyskraften säger inte så mycket om deras åsikter.

Ja, det är nog sant. Även om hans lyskraft är mindre nu än för några år sedan, numera får han ju kritik också. Det fick han inte innan, men då hade han defintivt stark personlig utstrålning som politiker.

Gustav Fridolin är väl också ett sådant ämne. Och kanske Birgitta Ohlsson och Margot Wallström.

Vad det gäller medicin så bör väl din mor erhålla de mediciner som accepteras av den svenska sjukvården. Medicin och behandlingar som den svenska sjukvården dvs landstingen inte anser vara beprövade och med bevisad effekt, ja dessa får man finansiera själv, ingår därför inte i högkostnadsskyddet.

Det där är faktiskt godtyckligt och inget som du skriver "accepteras av den svenska sjukvården" alls.
Beror helt på i vilket landsting du befinner dig i, det är nämligen landstinget själv som bestämmer. I Sörmland får man t.e.x inte fotvård om man "bara" har psoriasis. Det får man i Halland. I Sörmland får man inte biologiska läkemedel. Det får man i Halland. Krona eller klave?

Ja, det är nog sant. Även om hans lyskraft är mindre nu än för några år sedan, numera får han ju kritik också. Det fick han inte innan, men då hade han defintivt stark personlig utstrålning som politiker.

Jag tycker att Carl Bildt alltid fått kritik precis som Gudrun Schyman. Färgstarka personer får ofta det. Antingen gillar man dem eller så retar man sig på dem. Man är sällan oberörd.

Jag tycker att Carl Bildt alltid fått kritik precis som Gudrun Schyman. Färgstarka personer får ofta det. Antingen gillar man dem eller så retar man sig på dem. Man är sällan oberörd.

Ja, han har ju fått kritik för att vara arrogant i alla år. Men numera tycker jag han även verkar få kritik för politiska uttalanden han gör, även om jag inte kommer på något exempel på rak arm. "Förr" var han mer den där statsmannen som hela Sverige beundrade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka