Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

• Jag vet inte

Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

Röster: 38 11,3%
  • F!

Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 26 7,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    335
@pulkaskurk Vad tror du händer om ingen får tjäna mer än någon annan? Tror du folk kommer fortsätta att utbilda sig? Vad är meningen om de ändå (efter skatt och allt) tjänar lika mycket som någon som kanske endast avslutat gymnasiet?

Hur kul är det att jobba och tjäna lika mycket som någon som inte jobbar? Det måste finnas någon morot för att jobba, det måste löna sig. Om ingen jobbar kommer det inte finnas några pengar till bidrag.

Jag har ingenstans skrivit att ingen ska få tjäna mer än någon annan.
Det jag säger är att vi inte ska montera ned välfärden. Två faktiskt helt skilda saker.
Du kan ha en jävligt bra lön och ha ett bra välfärdssamhälle. Pengarna räcker till både och om man inte blir girig.

Jag är en av de som är otroligt tacksam för att jag blivit utförsäkrad. Jag har fått mkt stöd av både FK och AF. Jag har fått testa att studera (konst), jag har gått 24 veckors trädgårdsrehabilitering och nyligen arbetstränat lite.

Jag har fått tillbaka mitt SGI och har även rätt till lönebaserad A-kassa pga detta. Det finns en massa olika möjligheter under rehab via AF, om jag minns rätt är det 7 eller 8 år vi har möjlighet att få stöd den vägen (med bidrag).

Det viktigaste att komma ihåg är att bara för att jag utförsäkrats och går på rehabavdelningen på AF betyder det INTE att jag helt plötsligt är frisk och arbetsför.

Jag har enbart positiva erfarenheter och har bemötts med allra största respekt. Tex nu när jag inte mår så bra, har AF pausat min arbetsträning (deras initiativ, inget jag bad om).

När de bedömer och kartlägger arbetsförmåga tar de hänsyn till dygnets alla 24 timmar. Även om jag kanske klarar 25% arbete vägs resten av dygnet in, det är lika viktigt att resten fungerar.

Jag gick heltidssjukskriven i 9 år (!!!) med inget stöd utanför sjukvården pga "för lite resurser".

Jag är medveten att det ekonomiskt kan vara otroligt jobbigt för många, och det är väldigt sorgligt.

Vad jag vill med detta inlägg är att visa att det finns iaf en som är väldigt nöjd med förändringarna när det kommer till sjuka.

Varför röstar du då på V (för visst var det så?) om du tycker att du har fått det mycket bättre nu?

Det där är faktiskt godtyckligt och inget som du skriver "accepteras av den svenska sjukvården" alls.
Beror helt på i vilket landsting du befinner dig i, det är nämligen landstinget själv som bestämmer. I Sörmland får man t.e.x inte fotvård om man "bara" har psoriasis. Det får man i Halland. I Sörmland får man inte biologiska läkemedel. Det får man i Halland. Krona eller klave?
Hm..skrev jag inte ngt om "de svenska landstingen"?
Att myndighetsbeslut sedan kan verka godtyckliga är en annan sak.
Men det är rätt o riktigt att den myndighet som håller i plånboken också tar besluten.

Vet du vad. Du är så jävla puckad att jag blir förbannad.
Jag får 0kr i inkomst och är förpassad till att ha ett gott nätverk och snäll familj som vill ta hand om mig.
Det är fan pissdåligt.

Det är någon annan som får ett aktivitetsstöd på mindre än 5000kr/mån som ska täcka alla kostnader.
Hur i helvete ska man kunna betala hyra, mat, försäkringar, sjukvård osv med mindre än 5000kr varje månad?
För att man jobbat livet ur sig för att betala en jävla massa skatt och sen inte få mer än skit tillbaka?
Tror du på riktigt att någon vill bli sjuk? Är du så jävla puckad att du tror att någon vill ha en sjukdom som gör att brosket ruttnar så du inte får något ansikte kvar, så hela näsan och kindben osv försvinner?
Tror du på fullaste jävla allvar att någon vill ha det så!??!?! Förstår du inte vilken smärta det innebär? Förstår du hur i helvetes jävla jobbigt det är?
VARFÖR ska dessa människor vara glada att de inte ens får sjukersättning så de kan överleva på egen hand?
Det är så jävla puckat att det inte går att bli annat än förbannad.

Allting ingår inte i högkostnadsskyddet! Mediciner som läkare skriver ut ingår inte alltid, de kan ha bevisad effekt och anses vara nödvändiga men man får ändå betala det själv.
Så jävla naivt att tro att det erbjuds till alla gratis för så är inte fallet! Du är helt jävla ute och cyklar!

Aktivitetsstöd får man ju inte för att man är sjuk. Dessutom har man väl rätt till bostadsbidrag eller bostadstillägg då? Annars får man hjälp av soc.

Jag har varit sjukskriven länge och fick aktivitetsersättning + bostadstillägg och det blev mer pengar än när jag studerade. När jag väntat på FK beslut har soc gått in. I det helvete jag befann mig har FK varit en trygghet. Vården har agerat åt helvete men FK och soc har jag enbart positiva saker att säga om. Jag vet att det inte är så för alla, men misstag och fel kommer tyvärr begås oavsett regering.

Aktivitetsstöd får man ju inte för att man är sjuk. Dessutom har man väl rätt till bostadsbidrag eller bostadstillägg då? Annars får man hjälp av soc.

Jag har varit sjukskriven länge och fick aktivitetsersättning + bostadstillägg och det blev mer pengar än när jag studerade. När jag väntat på FK beslut har soc gått in. I det helvete jag befann mig har FK varit en trygghet. Vården har agerat åt helvete men FK och soc har jag enbart positiva saker att säga om. Jag vet att det inte är så för alla, men misstag och fel kommer tyvärr begås oavsett regering.

Aktivitetsstöd/aktivitetsersättning jaja orka märka ord.
FK i det här fallet (och många andra) helt hopplösa att ha att göra med, men de är å andra sidan ökända för att vara puckade i den kommunen.
Personligen tycker jag inte att man ska gå till soc för att man är sjuk, är man sjuk ska man ha sjukersättning tills man blir frisk och är man för sjuk för att kunna arbeta igen ska man bli sjukpensionär.
Man ska vara frisk för att orka vara sjuk och det är åt helvete att systemet inte fungerar för de som behöver det.

FK i det här fallet (och många andra) helt hopplösa att ha att göra med, men de är å andra sidan ökända för att vara puckade i den kommunen.
Personligen tycker jag inte att man ska gå till soc för att man är sjuk, är man sjuk ska man ha sjukersättning tills man blir frisk och är man för sjuk för att kunna arbeta igen ska man bli sjukpensionär.
Man ska vara frisk för att orka vara sjuk och det är åt helvete att systemet inte fungerar för de som behöver det.

Men handlar det om aktivitetsersättning (jag märker inte ord, det är en helt annan sak) så har man rätt till bostadstillägg. Det täcker upp till 5000:- i bostadskostnad.

Sjuka ska inte arbeta! Är du så sjuk så ska man ha hjälp. PUNKT.

Det är egoister som du som satt medmänniskor i den sitsen och det är vidrigt.
Vi har för övrigt inte världens bästa sjukvård längre, det var flera år sen vi hade det.

Tydligen är alla som inte håller med dig "puckon"
Sjukpenning får du om utbetalaren anser dig vara sjuk, utbetalaren av pengarna.
Och en förtida pensionering ska ju naturligtvis utredas, många kan ju platsa hos AF och ska alltså länkas dit.
Passar inte det utan m man ansöker om sjukskrivning istället så är det återigen försäkringskassan som avgör om de ska öppna plånboken,
Det är bara att gilla läget eller fixa egen försörjning.

Du frågade ju Varför röstar du då på V (för visst var det så?) om du tycker att du har fått det mycket bättre nu?

Det var inte mig du frågade, men jag gav en möjlig förklaring: att man kan rösta på Vänstern även om man tycker man fått det bättre med Alliansen eftersom det inte är ens egna ekonomiska situation som styr när man röstar.

Jag har själv fått mer i plånboken med Alliansen men det påverkar inte hur jag röstar. Jag tycker att jag - och många andra med jobbskatteavdrag - inte behövde mer än vi redan har.

Du frågade ju Varför röstar du då på V (för visst var det så?) om du tycker att du har fått det mycket bättre nu?

Det var inte mig du frågade, men jag gav en möjlig förklaring: att man kan rösta på Vänstern även om man tycker man fått det bättre med Alliansen eftersom det inte är ens egna ekonomiska situation som styr när man röstar.

Jag har själv fått mer i plånboken med Alliansen men det påverkar inte hur jag röstar. Jag tycker att jag - och många andra med jobbskatteavdrag - inte behövde mer än vi redan har.

Men det måste det väl vara? Om man tycker att man har fått det bättre med Alliansen så bör man väl rösta på dem? Eller har jag missat något :p

Men det måste det väl vara? Om man tycker att man har fått det bättre med Alliansen så bör man väl rösta på dem? Eller har jag missat något :p

Ja, du har nog missat att man inte låter sin personliga situation styra röstandet. Man kanske vill rösta på någon som man tycker gör det bättre för alla.

Fast jag vet inte om det är så Mammadutt resonerar, det jag skrev utgår från hur jag själv tänker.

Sjuka ska inte arbeta! Är du så sjuk så ska man ha hjälp. PUNKT.

Det är egoister som du som satt medmänniskor i den sitsen och det är vidrigt.
Vi har för övrigt inte världens bästa sjukvård längre, det var flera år sen vi hade det.

Det finns 2 sätt att enkelt jämföra sjukvård i olika länder.
1 Spädbarnsdödligheten
2 Antalet fall av sjukhussjuka per 1000 patienter på sjukhus.

I båda dessa fall ligger Sverige på top 5 listan av de länder med lägst % tal.

Konstigt att den som kräver pengar av andra utan prestationer ska snacka om egoism.

Varför? Samhället består av miljontals andra medmänniskor som är precis lika viktiga och lika mycket värda som jag.

Jag röstar på vad jag tror ger ett bra samhälle och rättvisa. Inte på hur mycket pengar jag själv får. Det är för mig helt fel sätt att rösta på, att basera valet på pur egoism.

Vad fan ska vi med ett samhälle till om vi ska fixa allt på egen hand?
Problemet är ju att det finns tusentals SJUKA människor i detta land som inte får hjälp, trots läkarintyg på läkarintyg, många behöver man ju bara titta på för att se att de är jätte sjuka.
Ändå får de ingen hjälp. Det är INTE okej! Bara för att en jävla FK ska leta fusk in i absurdum.
Jag gillar inte heller fusk och folk som får bidrag utan att ha rätt till det. Men hellre att några fuskare slinker igenom och att de sjuka får hjälp än tvärt om.

Det är det där fixandet på egen hand som bygger upp samhället.
Den empati i både ord och dåd som samhället kan erbjuda hjälpbehövande fungerar inte utan att den "fixande" delen av folket sliter ihop till skatten.
Jag anser det vara både rätt och riktigt att man reviderar och det ofta vart skattepengarna går.
Den som fuskar med bidragen skulle helt enkelt ställas utanför systemet. Om jag fuskar med EUbidragen blir jag av med årets bidrag + att jag riskerar att inte få flera. BRA!!

Konstigt att den som kräver pengar av andra utan prestationer ska snacka om egoism.

Jag egoist? Jag tycker det är helt förkastligt att man inte ska hjälpa de utsatta som inte kan hjälpa sig själva.
Det är ju skitlöjligt att få några hundralappar mer i månaden till familjer som inte ens märker att de fått någon hundring mer när det gör en gigantisk skillnad för någon annan.
Det kan inte vara annat än egoistiskt.

Varför? Samhället består av miljontals andra medmänniskor som är precis lika viktiga och lika mycket värda som jag.

Jag röstar på vad jag tror ger ett bra samhälle och rättvisa. Inte på hur mycket pengar jag själv får. Det är för mig helt fel sätt att rösta på, att basera valet på pur egoism.

Ok då tänker vi olika. När jag röstar tänker jag på vad jag vill t.ex. om jag studerar, är ny i arbetslivet, sjukskriven, föräldraledig etc, vilket parti ger mig mesta möjliga? Sen betyder miljön väldigt mycket för mig och jag tycker att folk ska ha det bra, sedan finns det oenigheter om hur man tar sig dit.

Ja, du har nog missat att man inte låter sin personliga situation styra röstandet. Man kanske vill rösta på någon som man tycker gör det bättre för alla.

Fast jag vet inte om det är så Mammadutt resonerar, det jag skrev utgår från hur jag själv tänker.

Men alla resonerar väl olika :) Varför ska jag inte ta hänsyn till min personliga situation? Det är självklart för mig.

Ok då tänker vi olika. När jag röstar tänker jag på vad jag vill t.ex. om jag studerar, är ny i arbetslivet, sjukskriven, föräldraledig etc, vilket parti ger mig mesta möjliga? Sen betyder miljön väldigt mycket för mig och jag tycker att folk ska ha det bra, sedan finns det oenigheter om hur man tar sig dit.

Jag tycker att ditt sätt att rösta på är egoistiskt och konstigt. Fast det är bara min åsikt.

Mer, hur vill jag att samhället fungerar för alla oss som finns här. Inte fokuserat på mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka