Nr 8 om våra fina 06:or

Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Det är ett Cardento-sto plus Irländskt fullblod tror jag.

Men hur ska man avla ft-häst om inte mot hoppning?
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Väljer man inte en multitalang? Har för mig att stall Pooh använde Nobel ganska ofta. Jag kan inget om uppfödning men en hoppare utan bra dressyr kommer man inte långt med. Vi har en sån har vi i stallet. Felfria i tvåstjärnih terräng men sist i dressyren.:crazy:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

knapplån

En bild från igår.
71.jpg
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Väljer man inte en multitalang? Har för mig att stall Pooh använde Nobel ganska ofta. Jag kan inget om uppfödning men en hoppare utan bra dressyr kommer man inte långt med. Vi har en sån har vi i stallet. Felfria i tvåstjärnih terräng men sist i dressyren.:crazy:

Ok men min ickemultitalang-avlade fullblod-hoppblod´s häst har felfria 3-stjärnig terräng, bland dom 5 bästa efter dressyren nästan alltid... hur gick det till ??
Min andra hopphäst-avlade mörkgrå med absolut noll gång HAR faktiskt lyckats med att både vinna och komma högt efter dressyren när han inte är jättespänd ;)

Ljusgrå hopphästavlad så det förslår.. har gjort en start i debutant 7:a efter dressyren, har verkligen inga planer på att komma sist med honom någonstans ;)

Poohs Nobelavkommor är inte så gamla än, och dom jag sett rids av Chrille Forsberg = väldigt duktig i dressyrmomentet

Jag tror inte det handlar om det utan hur man som ryttare kan utbilda sina hopphästar i dressyren .. dom flesta rider ju på hoppblod.. rent hoppblod. Internationellt rider ju väldigt många på löpblod.. så långt ifrån multitalang-avel som man bara kan komma..

Jag har aldrig sett Er häst mer än på hoppbanan och vet inte varför hon jämt var sist i dressyren.. dock känns det lite overkill att skriva att det enbart beror på att det är en hopphäst ?
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Det finns väl många hopphästar som går bra i dressyren också så det menade jag inte, men de flesta som kommet långt i fälttävlan är ju bra i dressyren. Är man efter där så är det inte så kul...
Vår är en tokig irländare utan gång och med huvudet rätt upp trots att hon går dressyrlektioner nästan varje vecka.
Tror däremot att Rivica hade blivit bra i fälttävlan med bra gång och fin galopp som dessutom hoppar rätt ok. Hon är bara dressyrstammad.
Hingsten som Nova har valt kanske har jättebra gång. Har ju inte sett den mer än på bild.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Nääääe faktiskt inte.. du har kanske inte sett Ingrid Klimkes ponnytravare, hon lyckas ligga först jämt ändå :D Avspändhet och lydighet premieras samt bra form och lösgjordhet, så det funkar bra utan gångarter även om det är trevligt att ha.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ja, eller min räka..Med rätt pilot tror jag hon blivit en någorlunda käck ft häst "trots" sin dressyrstam..
( Men måste bara få berömma Theres Olssons fyraåriga irländare, jises vilken gång:D )

Det är säkert inte lätt det här med avel..Hade själv gärna lagt multi eller hoppstammat på min men vissa säger no, no..;) ( ska ju iof inte betäcka nu men vill gärna längre fram..)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Kan du förklara lite mer hur stil fälttävlan går till. Är inte lätt att hänga med när de inför nytt. Vad innebär 7,7? Klarar du något kval med det?
Kunde inte se filmen i mobilen. Får göra det på jobbet i morgon.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Kvalgränsen är 7.0 men för mig var det inget kval för att han är 6 år och då ska vi kvala i 100 klass till Breeders. Det enda jag kunde kvala till var att jag kan räkna det som kval till stilhäst 100
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Roade mig med att titta på stamen på Wega och ser då att hon är efter Irco Mena. Vi kanske har en framtida fälttävlanshäst i vår åring. ;) Hon är ju efter King Louie så de blir ju släkt. Lite lär hon ju också bli. :D
Man kan ju alltid hoppas på det bästa. Annars får hon bli en gummiboll på hoppbanan för nån dressyrhäst tror jag inte hon blir.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Jaha jag trodde du betäckte din gamling med en dressyrhingst :D Eller har du en till åring?
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Fantastiskt fin häst!!
Tycker inte den ser speciellt tittig ut snarare ganska hinderklok :love:. Den hoppar lite stort på vissa hinder men antar att det har med rutinen att göra.

kl
Två dagar med härliga uteritter i detta underbara väder...
Vi har en hel del fina skogsrundor här omkring och idag blev det lite konditionsarbete.
Ååå vad allt går lätt i solsken...:banana:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Det är gamlingens avkomma. Ville ha en hoppare. Hon är efter Napoleon och har hört att han ger hoppare i andra led. Hoppas det stämmer. Valde att få lite fullblod i för att lätta upp lite. Larry tipsade om hingsten.:)
Betäckte om i höstas med dressyrblod men hon var tom på 90 dagars kollen. Nu gör vi inga fler försök.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Klart jag avlar för fälttävlan och naturligtvis har jag kollat så hingsten har gång! Han har både skritt o trav men en fullkomligt to die for galopp konstant i uppförsbacke!!:love:

Men jag tänker alltid ett steg till, dvs visst har jag tänkt att behålla fölet men OM om inträffar så vill jag ha en poppis-hingst så jag KAN sälja fölet om jag måste. Stoet e cardento har själv en mycket bra trav o galopp o jag räknar med att det bör bli en himla käck fälttävlans häst eller i annat fall en mycket bra hopphäst!

Att avla med rent dressyrblod tror jag inte på för fälttävlan, däremot som du nämnde, en multitalang är ju aldrig fel heller. Först å främst måste man iaf ha koll på sin stostam.

Men sen har ju fio en stor poäng för utan en ryttare som DRESSYR rider så blir det ingen fälttävlans häst som plockar poäng.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL
Kul att läsa att det går bra för er!! Här går det också bra just nu, jag har ägnat mig åt körning mm ett tag pga alla utslag men nu är dom nästan borta så jag testa att rida idag. Red dessutom i nya stövlarna för första gången och Habo var superfin, red fram med frågan för att få honom lite mer koncentrerad, funkade super!! sen plockade jag av den (där ljög jag, fick be en annan, kunde ju knappt röra mig i stövlarna;)) han blev ngt spänd sedan men jag red och fick fram honom och lyckades rida=häst som går att sitta på! Faktum är att det faktiskt ät lättare att sitta ner än rida lätt med nya stövlarna och det är Uusmann det vi behöver öva på så det är väl bra!! Vi var svettiga och trötta efteråt men samtidigt nöjda!! Ska rida imon med om han inte har fått massa nya utslag till imorgon!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL

Var på utförsäljning på Hööks inköpsavdelning idag. Hjälp vilket kaos! Lyckades roffa åt mig följande:

1 st svart dressyrträns med droppformad nosgrimma (aachen men med snyggt avtagbar rem), engelskt läder (troligen Gold Medal), med "vanlig" knäppning på nosgrimman, inte pull-back! Hallelulja!

1 st mörkbrunt pullarträns, engelskt läder (Gold Medal Catena), kostar 689kr i katalogen

1 st mellanbrunt pullarträns med vävribbtyglar, engelskt läder (troligen Gold Medal)

1 par svarta gummityglar, kostar 399 kr i katalogen men dessa var något bredare

1 svart skärp med en massa bling

1 par helskodda ridbyxor, tunna i brunmelerat tyg

1 par helskodda svarta ridbyxor, ska tydligen vara samma tyg som i John Withaker-ridbyxorna

1 par helskodda jordphurridbyxor i "jeansmodell"

1 mörkgrå pullover

1 tjock svart/lila sortshelltröja

1 par trosor


Tror det var allt. Slutnotan blev 780kr!!! :love:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Härligt!!
Mycket prylar för liten peng, det gillas....:bow:

Dressyrteamet: Vad fina ni var. Berätta gärna mer...
Skönt att du är så bra i ditt ben så du kan rida nu!!!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Vilket klipp :D Kul när man kommer över bra saker billigt.

Kl
Vi skrittar fortfarande. Ska göra det nästa vecka också sen blir det lugn igångsättning. Rivica visade när vi red ut i går att hon kan piaff.:p Piafferade som värsta gp häst när hon skulle skritta och Sara försvann bakom krönet i trav. Är lite liv i henne ibland.:D
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

jag säger tacka gudarna för min sadel som är mjuk som en soffa. testade att rida i några andra sadlar o då är krampen där direkt. och tack till back on track :) använt det ett år nu. kommer aldrig klara mig utan....så braaaaaaa. tar inte bort problemet men hjälper till! jag strta en lb.2 där....på 65%. jag gillar inte långbanor...jobbigt att sitta ner :p red en lb.1 i tisdags. placerad på 66,2% och red La1 (hann vila imellan...va några timmara väntan) men då var jag dock trött. glömde rygga..etc...men i övrigt gick det bra. 66,84% och kom 2.a. därefter står han nu på en veckas vila. o jag med :-)
 

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp