Nr 8 om våra fina 06:or

Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Han är avmaskad så det ska inte vara det, men lär nog kolla upp träcken på kliniken i samband med blodprov. Men tack ändå! :)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

kl
Tappsko idag igen...:mad:
Kändes iof ganska okej att låta honom vila idag med tanke på det skittrista vädret vi har här idag.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL

Vi har ocksa hemskt vader, regn och blast - storm nastan :crazy:

Lilla ponnyn har fatt fang :cry: men turligt nog upptacktes det tidigt sa vi kan satta in atgarder och forhoppningsvis motverka en vidareutveckling.

06:an gar bra, jag red for ny tranare igar vilket var valdigt upplyftande. Idag var kiron dar och kollade igenom honom, han hade ett par omma revben pa vanster sida efter ett fall under longering for ett tag sedan och en om punkt bakom oronen samt en precis bakom sadellaget. Men resten sag relativt bra ut tack och lov.

Men ut och tavla kommer vi inte for det ar fortfarande problem med min trailer, nya saker upptacks hela tiden, senaste var upptackten att det regnar in i den trots att jag reparerade taket for ett ar sedan och knappt har anvant den sen dess. Nu har jag dessutom bestamt mig for att byta ut den eftersom den jag har inte passar min lilla ponny och jag vill ju kunna aka med barnen pa lite lokala grejer i sommar. Vad har ni for trailer och ar ni nojda med den?

Men vi tranar pa hemma, nu star vi ju iaf antligen pa ett stall dar det hander grejer hela tiden sa att man inte maste ta sig overallt hela tiden! Himla praktiskt nar man ar smabarnsmor :D
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL

Jag kan hälsa från tessa o Alva! Alva mår bättre o kan nu andas själv!:banana:
Det innebär att jag som buke mormor kan dra en lättnadens suck... Har ju oroat mig som hejsan å jag vet att flera av er andra gjort det med.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Så skönt att höra om Alva.:)
Du får hälsa så gott när du pratar med henne.

Skickar in träckprov idag. Rivica har haft lite blodmask varje gång jag har kollat henne. Avmaskade 2 gånger förra året så nu hoppas jag att hon är ren.

Ska på återbesök i morgon. Håll tummarna att hon är ok.

Har beställt en utebox så nu ska vi få 4 "riktiga" boxar hemma. Är en "byggsats" som vi ska montera upp så fort vi hinner.:laugh:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Herrgud vad ni skriver när man är borta ett tag!

Skönt att lilla Alva mår bättre! Underbart söt är hon iaf!!

RebeccaL:
Jag känner som om jag sitter i lite samma sits, han musklar sig inte riktigt( känner mig också sämst, både på å rida och allt...) han ser lite ojämn ut när jag linar honom, men det kanske beror på att han är pigg då, känns inget när man sitter på inte heller något tränare eller övriga reagerar på.. Sen har han en massa utslag i sadelstaden igen, klippte honom där och det var mer än jag trodde...
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Läste på Kraffts hemsida att stressade hästar har svårare att ta till sig en del ämnen i sin mat, och tänkte på min kille som då blir väldigt till sig vid fodringar (öronen slickade bakåt, småstegrar, piaffar, galopperar på stället, kastar sig av och an i boxen, kastar sig för minsta rörelse då han är rädd för att bli slagen, hetsäter i början, gör utfall mot boxgrannarna) och har inte riktigt tänkt på att detta även kan vara en orsak - men det är ju ganska logiskt om det skulle vara detta och därför han inte tar sig eftersom han inte tillgodogör sig maten som han ska. Men ska ändå åka och kolla upp honom, blodprov och allt.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ååå så himla skönt att höra. Jag har oroat mig en del...
Tack för att du meddelar oss!!
Har du kontakt med henne igen så hälsa henne, jag tänker på dem.

Kl
För en gång skull fick jag tag på min hovslagare snabbt, han kommer ikväll:laugh:.

Rebecca L: Det låter inte som något trevligt beteende din häst har vid utfodring. Vet du varför han gör på det sättet?
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Han har varit så sen innan jag köpte honom. Han är väldigt rädd om sig vid fodring och när han äter, så kan dra slutsatsen att någonting hänt. Antar att folk slagit honom tidigare eftersom han är väldigt på (antar att därför han nu lägger bak öronen) för han flyger upp i hörnet för minsta lilla häftig rörelse eller om man morrar på honom. Han gör dock ingenting utan står och steppar vid sidan av en medan man häller upp, råkar man nudda honom kastar han sig undan. Det jag gör är att prata tyst med honom och ignorera beteendet så lugnar han sig någorlunda i alla fall.

Men känns som att någon lessnat på honom och rytit till och slagit honom eftersom han är väldigt matglad egentligen och som liten antagligen var lite för på för någons smak. Vet till exempel att uppfödaren (hovslagare) sagt till min hovslagare som frågat om råd då han var helt hysterisk vid skoning: "Tryck upp grisen i ett hörn bara!" Så inte helt omöjligt att han varit med om saker vid fodring också. :mad: I hagen vid lunchfodring är han lugn, samma om maten ligger inne eller om han står i gången när maten läggs in (spetsar bara öronen).
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

kl
Ang avmaskning, använder ni er av "kolla masken" eller "Equippo labb"? Det senare är ju bra mycket billigare...
Jag har använt mig av båda men fick höra av en "vetkompis" att det ena sas var bättre enligt hennes branch (hur stavas det????)
Har ni några synpunkter eller erfarenheter? (hoppas det är ok att fråga om det här).
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Har bara använt Kolla masken så jag har ju inget att jämföra med ang resultatet. Men de är i alla fall väldigt snabba på att skicka svar, brukar komma vid 9-10-tiden dagen efter man skickat provet. Vilket anser din kompis vara bäst?
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ja jag har använt mig av kolla masken, sen hörde jag att det var jättemånga som fått felsvar osv och att det inte är att lita på OCH dom har skickat in sina prov vid rätt tillfälle.

Min 06:a har varit ute på lite äventyr ett par hopptävlingar och terrängträning i Lördags i Hermanstorp, han hoppar runt allt så himla fint så.. det bådar gott inför stilhästterrängen han ska gå den 1 maj. För oss är det inget kval eller så som det är för andra stressade :D Det är ju så numer att man måste rida ett stilkval för att kvala till championaten och det finns inte så många så det kan ju bli ett problem för en del :cool: Dock är ju idén bra.

Jag har skippat alla planer på Breeders och tänker rida mer hoppning än fälttävlan på honom detta året och åka upp på Novalies tävling Champion of the youngsters istället i augusti.. Han hoppar sååå fint, vi får se hur mkt vi lyckas förstöra av det när året är slut.. då kan vi ju satsa på fälttävlan :D

Nej skämt å sido han hoppar ganska bra och snålt i terrängen och har inga hopphästfasoner för sig där men på banhoppning kan han mkt väl lämna 30-40cm över hindret om man kommer riktig bra med tryck och ihop.. så det är ju en bra egenskap.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Jag har skickat träck prov till bägge labben från samma häst å samma dag för jag ville kolla! Fick nästan exakt samma svar så jag tar det som är billigast...!

Vad roligt att Ljusgrå går så bra å ni är jätte välkomna till vår tävling vecka 34! Hoppas mauis dotter kommer med sin 4-åring med.

Nu är det snart dags att betäcka Britta!:bump:Pappa (just denna veckan iaf;)) tänkte jag Cosmeo skulle bli, såååå fin!:love:

Så i år får Grå stå för alla tävlings insatser å han verkar taggad inför nästa helgs års debut!:banana:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Vad är det för tävling. Lät spännande;)

Fick precis svar från Equippolab. Rivica hade blodmask 300 enheter. De ska göra en odling på henne nu. Hon har alltid blodmask när jag skickar in prov. Avmaskade två gånger förra året, men den försvinner inte. Illa.
Väntar svar från de andra också. Skickade in i olika brev igår så de är snabba. Köpte i Scandinavium för 100/st. Får handla på mig nya i Falsterbo.

Rivica var på återbesök idag och är friskförklarad. Ska skrittas i två veckor till för att vara på säkra sidan. knän tar tydligen tid att bli bra. Sen blir det trav på raka spår i två veckor innan vi kan börja lite mer. Tur att jag har gammelhästen att rida på.:)

Kul att det går bra med era terrängträningar. Sara vill gärna åka på någon med 08 an.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Gott att höra att hon är friskförklarad:)!
Min hade ju också knäproblematik och det tar lite tid. Men var glad att att det INTE är under värsta insektsperioden. Hade inte så lätt att leda eller skrittmotionera min med alla :devil: bremsar!

Min Loppa kommer hem helgen v 20 eller 21 ( 21 är sämre eftersom jag jobbar, grrr)! Längtar men det går ju säkert ganska fort dit!
Roar mig med tantgruppsridning med den gule så länge:D! Köpt en skitsnygg outfit med petrolblå tröja och matchande lindor på G-kås i ett tappert försök att se lite eleganta ut:D, ska invigas imorgon då vi har lite fika, dressyrpass och sedan tacomys..

Novali: Vad kul med betäckning! Jag står över men är allt lite sugen, blir troligtvis en liten påläggskalv istället, ett familjeprojekt men vi får se..Finns en del väldigt billiga hbl unghästar som känns lockande men vill ju ha något lätthanterligt som ska passa barnen också på sikt..
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Jag har skickat träck prov till bägge labben från samma häst å samma dag för jag ville kolla! Fick nästan exakt samma svar så jag tar det som är billigast...!

Bra att höra!!
Det avgör saken, blir det billigare alternativet för mig med!!

Maui: Skönt att höra att Rivica är bra igen. Nu är ni snart på G igen...:)

Fio: Måste vara roligt att rida en häst med sådan kapacitet. Jag saknar hoppandet en del. Blir såå sugen när ponnyungarna i stallet hoppar och hoppar...
Ska hoppa igång min nu framåt, sakta och säkert förstås...
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ja det är det :love: Min gamle som jag red svår klass på i ft har oxå hur mkt kapacitet som helst och jag tror väl inte ens han har använt mer än 10% av den .. men det har varit på ett annat sätt, han är så känslig och tål inga misstag alls, det räckte att man var 1mm fel med överlivet så kunde han riva.. så det var alltid en pärs att rida felfritt.

Denna eller dessa hästar jag har nu är ju helt annorlunda, dom kräver inte lika mkt av mig.. man kan i stort sett hänga på halsen och dom kan ändå hoppa felfritt så det känns väldigt mkt enklare nu, vilket jag känner att jag är värd :D
 

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp