Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Spännande :) Får man vara nyfiken och fråga efter hingst ?
Vi åker till Hästak på deras visning nästa helg och bestämmer oss där. De har tre spännande hingstar, Casanova, Triton och en efter Kannan. Triton har en dräktighets % på över 90%. De andra har ingen statisk i Sverige än. Måste ha en med bra % då Hedda inte tog sig förra året då vi testade med Bravour som vara hade drygt 70%.
Vi har ju redan två efter Dirco Hästak så vi chansar på att de gör sitt bästa att vi ska få en till. Lämnar Hedda hos dem.
Trist med lilla H. Kan det vara därför du tyckte att hon var krånglig vid brunst?

Jag hade en härlig ledig dag igår. Upp och fixade stallet och gick för att hämta Bellona. Ser att hon vilar höger bak. Hon brukar oftare vila vänster bak där hon tidigare var skadad.
Vid visitation så reagerar hon för lätt tryck över kotan/ Sen fäste..
Lite varm och ngt mer gallig.
Vet att hon blev skrämd och sparkade brötade i trailern i måndags..

Bara att ge det några dagar men fasen vad orolig jag är.
Orkar inte mer
Har ju precis börjat se lite framtid och glädje med henne.
Spekulanterna backade och jag har väl tagit beslut om att fortsätta och jobba på med oss så att säga istället för att sälja..
Haltar inte när hon travar iallafall men det skulle nog visa sig vid provokation/böjprov.

Ska vet checka Loppan på måndag.
Kan ju bli dags lite utökad igångsättning där men det tar tid också.
Om jag inte får byta och ta Bellona.
Går tyvärr inte att köra båda..

Men vad trist @polly p
Får hoppas på att hon bara smällt i och är lite öm. Du har haft nog med skador nu!!!

Jag har varit tvungen att jobba extra flera dagar pga sjukdom hos övrig personal. 10 timmars arbete både tisdag och onsdag.
Helt gråtfärdig så trött har jag varit när jag åkt hem från jobbet.
Lilla röd har fått vila. Ska få vila även idag då yngsta dotterns fotbollssäsong startar med match ikväll.
Tror iof att det är behövligt för hon är vansinnigt sur vid hantering nu. Stryker öronen bakåt när jag borstar buken och hytter med bakbenen. Då är detta en häst som fullkomligt njuter över att bli pysslad med i vanliga fall.
Jag tror att det beror på brunsten och att hon fäller något vansinnigt. Men jag tycker så synd om henne....

Tack :heart
Hon är en utmaning för mig men jag fortsätter att intala mig: om några år blir det bra, om några år blir det bra, om några år........

Jag förstår dig. Min är ju rätt mycket. Han är den svåraste jag ridit. Men fan vad kul han är och vad man måste rida väl, snabbt, lätt och timeat.

Idag fick han rusa av sig i rundcorallen. Han for som en oljad blixt där inne och pep och brallade.
En stallkompis kom förbi och ojade sig över hur snabb, energisk etc han var.
"Jag hade aldrig vågat sitta på den där!".
Jag hade nog däremot dött av tristess om jag blev tvungen att byta till hennes ridpass på hennes häst.

Tur att vi är olika!
Tycker ni ser fina ut!

Vi åker till Hästak på deras visning nästa helg och bestämmer oss där. De har tre spännande hingstar, Casanova, Triton och en efter Kannan. Triton har en dräktighets % på över 90%. De andra har ingen statisk i Sverige än. Måste ha en med bra % då Hedda inte tog sig förra året då vi testade med Bravour som vara hade drygt 70%.
Vi har ju redan två efter Dirco Hästak så vi chansar på att de gör sitt bästa att vi ska få en till. Lämnar Hedda hos dem.
Trist med lilla H. Kan det vara därför du tyckte att hon var krånglig vid brunst?

Kannando (så heter väl hingsten efter Kannan?) drog mitt intresse till sig när han glimtade förbi i ett reklaminlägg och nu när ni ändå är så inne på grått ;) Alla tre kandidaterna är ju jättespännande, de kommer göra sitt bästa för att få henne dräktig. Lycka till :D
Ja, såklart har detta med Lilla H varit en stor orsak till mitt bryderi och det tråkigaste är ju att jag vet ju om det, det kommer tillbaka varenda vår/senvinter ändå står jag med hakan vid knäna. Hon blir ju väldigt öm i bogen, nu fick hon en kur antiinflammatoriskt som var slut för ett par dagar sedan och så kör vi massage, stretch, det knastrar och knäpper men hon verkar nöjd

Precis så tänker och känner jag också, snart, snart..... men för min del verkar det långt till snart

Min är ju som sagt också lite så.
Idag var jag dock glad över utvecklingen han ändå gjort. Hade jag försökt rida i den miljö som var idag hade jag dött för några år sedan. Nu var han bara lite spänd. Men gjorde inget av det.
Vi ska ha tävlingar imorgon. Så det måste preppas ridhus och banor.
Jag hade så sett fram emot att rida idag. Vaknar med paj rygg. Kan knappt böja mig, sitta eller lyfta benen. Grejt..
Tänkte iaf försöka rida iom att jag borde vara själv den tiden i ridhuset och viiiill rida. Lyckas iaf kravla mig upp från "fel" sida sas.
STallägaren är inte hästmänniska och smäller upp stora portarna utan att knacka. Sen står han vid sargen och hänger och viftar med papper rätt i hästens huvud när vi rider förbi. Sen försvinner han och dörrarna smäller igen och står och slår i vinden.
Sen dundrar han in i en annan dörr och öppnar luckar i sargen mitt framför där man rider och börjar dra ut slangar och prylar som fastnar i slangen.. Slagen släpas med prylarna fast genom halva ridhuset innan han märker.
Jag var inte själv i ridhuset tyvärr. Det var en brontosaurus på 180 med sin nya stackars medryttare där. Han skenar för allt och ingenting. Det var rätt spännande kan man säga..
Jag hade brådis iväg och han rida i kaoset 40 min. Det blev mest bara miljöträning iom att jag fick väja för skenande gubbar och hästar.
Vi kunde iaf trampa och hålla oss undan lite. Det gjorde han bra.
Superglad att jag ska till just kiron ikväll! Helpaj!

Började rida Grå idag igen, har ju haft så jävla ont i ryggen så jag har ju lite avstått från att rida honom.. har iof fortfarande jävligt ont men det har blivit sämre de senaste dagarna då jag inte ridit alls så jag tänkte nu får det ske... Storm ute givetvis :laugh::laugh: Men longerade ett par varv i paddocken och sen tog jag ut honom på fältet, är ju torrt på fältet nu så... mkt bättre att kunna galoppera framåt på lite yta om han är för laddad. Det var han, men han höll sig i skinnet ändå och gjorde inget så vi behövde inte galoppera utan skrittade och travade en sväng, får väl skritta och trava några dagar nu innan vi börjar galoppera!

Kannando (så heter väl hingsten efter Kannan?) drog mitt intresse till sig när han glimtade förbi i ett reklaminlägg och nu när ni ändå är så inne på grått ;) Alla tre kandidaterna är ju jättespännande, de kommer göra sitt bästa för att få henne dräktig. Lycka till :D
Ja, såklart har detta med Lilla H varit en stor orsak till mitt bryderi och det tråkigaste är ju att jag vet ju om det, det kommer tillbaka varenda vår/senvinter ändå står jag med hakan vid knäna. Hon blir ju väldigt öm i bogen, nu fick hon en kur antiinflammatoriskt som var slut för ett par dagar sedan och så kör vi massage, stretch, det knastrar och knäpper men hon verkar nöjd
Vi har en himla tur :D är i Eksjö och tävlar och på söndag kommer de dit med Triton och hoppar så vi får se honom live. Kan ju studera hur han beter sig på en tävlingsplats och inte bara på en visning. Är bra att se.

Började rida Grå idag igen, har ju haft så jävla ont i ryggen så jag har ju lite avstått från att rida honom.. har iof fortfarande jävligt ont men det har blivit sämre de senaste dagarna då jag inte ridit alls så jag tänkte nu får det ske... Storm ute givetvis :laugh::laugh: Men longerade ett par varv i paddocken och sen tog jag ut honom på fältet, är ju torrt på fältet nu så... mkt bättre att kunna galoppera framåt på lite yta om han är för laddad. Det var han, men han höll sig i skinnet ändå och gjorde inget så vi behövde inte galoppera utan skrittade och travade en sväng, får väl skritta och trava några dagar nu innan vi börjar galoppera!

Jag börjar bli gammal jag med. Min rygg är generalpaj.
Kiro trodde nog först diskbråck. Men idag kändes det mer hoppfullt om att det bara är "stukad led" typ.
Jag vill rida!
Men min dåre rider man inte med sån rygg. Tror det är hans fel att den är paj. Han klev åt sidan när jag satt som djupast i sadeln och hade maxat rörelsen redan. Kände hur det knakade men trodde inte det var så här illa.
Skitrygg!
Tänk om man hade iaf lite långsammare och mindre rörlig häst..

Jag har blivit bättre i ryggen nu efter att ha ridit. Det gör ont att rida men bättre all övrig tid än när jag inte red, men jag är dålig på att stretcha.

Sätesmuskelaturen, är mest därför jag får ont som det är nu. Samt höftböjaren. Blir ju stor skillnad när jag gör det regelbundet

Du behöver inte gå till en Kiro då?
Jag fick stretcha just det där när jag inte hade lika bra Kiro. Nu är de problemen borta. Från att ha haft det så hela livet och trott på stretch är jag nu överbevisad.
Jag behövde ju stretcha för att komma ner i sadeln också. Nu får jag behandling när det känns så, kiropraktiskt. Så när jag sätter mig i sadeln bara funkar det och man kommer ner.
Kiro hävdar att stretch inte behövs vid bra Kiro. Förut sa jag NEJ! Idag håller jag fan med generellt.

Du behöver inte gå till en Kiro då?
Jag fick stretcha just det där när jag inte hade lika bra Kiro. Nu är de problemen borta. Från att ha haft det så hela livet och trott på stretch är jag nu överbevisad.
Jag behövde ju stretcha för att komma ner i sadeln också. Nu får jag behandling när det känns så, kiropraktiskt. Så när jag sätter mig i sadeln bara funkar det och man kommer ner.
Kiro hävdar att stretch inte behövs vid bra Kiro. Förut sa jag NEJ! Idag håller jag fan med generellt.

Jag har varit hos Kiro så det är mkt bättre , men jag måste stretcha efter ridning och helst före oxå, jag OM jag inte stretchar så måste jag ju gå till Kiro till slut..stretchar jag så behöver jag ingen kiro alls och det alternativet känns helt klart billigare :angel: Det är ju muskulaturen som drar allt snett då skelettet inte direkt kan flytta på sig, så rent logiskt så måste man ju underhålla den. Det är ju som att man skulle säga till alla idrottare att dom inte ska stretcha utan använd en bra kiro? (vilket dom säkert redan har) Så den vinkeln fattar jag inte egentligen:confused: Du kanske inte har några problem för att du aldrig rider längre ;)

Men just denna gången så fick jag problem när jag ramlade in i bilen på jobben när jag fick hjärnskakning, tog ju emot med ena knäet och sen med huvudet före in i bilen så efter det så hände det nått runt bäckenet vilket har skapat problem jag aldrig haft tidigare :meh:

Fanns ett bra stretchprogram på youtube för dressyrryttare som verkar väldigt bra! Människan i den var superhurtig och vig som fasen så vette fan om man kan göra alla de övningarna :angel:

Tänkte börja på någon yoga typ oxå för att mjuka upp mig :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: corzette
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 024
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar