NPF-knep i vardagen

Anna-Bella

Trådstartare
Hej! Tänker att det är många här med olika NPF-diagnoser och tänker att det kanske finns några bra knep folk har för att underlätta i vardagen? Givetvis är NPF väldigt brett, allt fungerar inte för alla osv men det kanske finns knep som någon annan kan ha nytta av ändå. Min vardag underlättas till exempel av att jag alltid har hörlurar och öronproppar med mig i jackan och använder beroende på situation. Inte alls ett revolutionerande knep egentligen, men underlättar för mig och önskar att jag hade tänkt på just öronproppar tidigare.

Har ni några bra knep och tips att dela med er av?

Hej! Tänker att det är många här med olika NPF-diagnoser och tänker att det kanske finns några bra knep folk har för att underlätta i vardagen? Givetvis är NPF väldigt brett, allt fungerar inte för alla osv men det kanske finns knep som någon annan kan ha nytta av ändå. Min vardag underlättas till exempel av att jag alltid har hörlurar och öronproppar med mig i jackan och använder beroende på situation. Inte alls ett revolutionerande knep egentligen, men underlättar för mig och önskar att jag hade tänkt på just öronproppar tidigare.

Har ni några bra knep och tips att dela med er av?
Medicin, mindfulness strategier, anpassa det jag måste göra till vissa delar av dagen där jag vet minimerar mängden människor och stök.

Det här med hörlurar är jag lite tudelad till, sen jag började använda mina AirPods som är väldigt brucreducerande så klarar jag av mycket mindre ljud än vad jag gjorde innan, får nästan panik av att inte ha dom på mig när jag är ute nu..så om det var positivt att skaffa dom eller inte vet jag inte..men just nu när jag vant mig vid dom så är dom nästan ett litet måste.

Rutiner! Det gör allt så mycket enklare. Och nyttja samhällets resurser. Jag har boendestöd en gång i veckan, saker som jag vet att jag har svårt att göra utan startmotor gör jag med henne. Och det är olika beroende på hur jag mår. Ena veckan kan det vara att betala räkningar eller söka jobb, för att nästa vara ta hand om ren tvätt eller tömma diskmaskinen. Under pandemin märktes det hur viktig hon är för min vardag

Och ja, medicinering då. :D :up:

Jag har valt bort medicin sedan några år tillbaka, efter många år med medicin.
Det gör att jag behöver vara noggrannare med rutiner, sömn, motion och äta regelbundet. Så vardagen fungerar, däremot är koncentrationsförmågan kass såklart så det behövde jag hitta strategier för när jag pluggar och jobbar.
När jag pluggade fokuserade jag typ tio minuter, gjorde något annat, fokuserade en stund igen osv.
Hade ett doftljus som jag bara hade tänt när jag pluggade för att relaterade den doften till fokus. Hjälpte faktiskt. 😊

Nu är jag sjukskriven igen och allt är lite kaotiskt, men ska förhoppningsvis börja arbetsträna hyfsat snart så jag kommer in i rutiner igen.

Less is more. Jag behöver ha ganska lite prylar framme, för mycket så kan jag inte städa då det blir kaos i huvudet.
Och diskmaskinen är inte lyx utan ett hjälpmedel i min värld, då disken är min absolut största akilleshäl och blockerar även allt annat.

Och diskmaskinen är inte lyx utan ett hjälpmedel i min värld, då disken är min absolut största akilleshäl och blockerar även allt annat.
Tack för att du skrev det på det sättet, det har du ju helt rätt i! Har länge tänkt skaffa bänkdiskmaskin men alla runt omkring mig avråder mig för att det kommer ta så mycket plats i köket (ja det kommer det, men det går att få in en) men de ser ju inte hur mycket plats all min disk tar när jag inte diskar :cautious: Det blir en bänkdiskmaskin för skatteåterbäringen!

Tack för att du skrev det på det sättet, det har du ju helt rätt i! Har länge tänkt skaffa bänkdiskmaskin men alla runt omkring mig avråder mig för att det kommer ta så mycket plats i köket (ja det kommer det, men det går att få in en) men de ser ju inte hur mycket plats all min disk tar när jag inte diskar :cautious: Det blir en bänkdiskmaskin för skatteåterbäringen!
Min son med npf älskar också sin bänk diskmaskin. Han gör dessutom gärna all mat i ungen och sedan diskar han all disk i diskmaskinen inklusive ugnsplåtarna. Allt för att förenkla vardagen :up:

Alltså, jag tror inte att jag har någon bokstav men jag fixar absolut inte att hålla undan disk utan diskmaskin. Knappt MED i perioder. Har man minsta lilla "bekymmer" med att få ihop sin vardag känns diskmaskin som en så enkel grej om det kan hjälpa till ❤️ Självklart och inget som nån annan ska ha en åsikt om.

Även robotdammsugaren är ett hjälpmedel tycker jag. Älskar hur bra det blir när den har fått gå 3 varv här inne.

Ja vad fasen, bättre en diskmaskin än ett diskberg! :laugh: Jag är böjd att anse att man borde kunna få en diskmaskin av landstinget som just hjälpmedel, iom att det är en så pass enorm hjälp för många av oss! För min del innebar diskmaskinen på sikt att jag kunde minska på boendestödet liksom, det var ren vinst för samhällsekonomin.

En grej till - det är okej att göra bara lite! Orkar jag tex inte fylla hela diskmaskinen så är det okej att diska i omgångar eller fylla på lite i taget innan jag startar den. Orkar jag inte hänga femtielva plagg så är det okej att köra en mindre maskin med det jag mäktar med, eller köra om tvätten om den blivit liggande. Och så vidare.
Halvdant är bättre än inget. Varje litet steg är också ett steg. Jag har fått banka in det här i huvudet men när det väl sitter så innebär det mindre ångest över att inte ha gjort både a, b, c och d.

och blockerar även allt annat.

Just det där! Det är verkligen vad som hjälper mig mest. Att faktiskt klura på vad det är som gör att jag "inte fungerar". Och hitta lämplig strategi för det. Är det att jag vill göra något annat, behöver göra något annat, behöver låta bli att göra något. Osv. Och liksom bara bit för bit plocka ner det som gör att jag känner att livet inte flyter typ.

Jag har nog inga direkta strategier utan det är mer att hitta en väg till ATT hitta vad som passar. Så jag inte bara fastnar i att jag inte fungerar. Men just nu jobbar jag på att skapa små korta listor av rutiner i min vardag sedan jag flyttat tex. Typ vad jag alltid behöver kolla av när jag kommer hem från jobbet (packa upp väska, diska matlåda osv), på väg till stallet (matsäck, ev matlåda om jag ska direkt till jobbet, ärende på vägen osv), på kvällen (ställa in ett glas vatten, öppna fönstret i tid, ta fram kläder, hörlurar).

Listor över lag och att alltid försök minska antalet beslut och skapa rutiner istället hela tiden hjälper mig generellt dock. Äter tex alltid samma frukost hemma, samma frukost/mellanmål i bilen, har alltid samma uppsättning stallkläder/åka till jobbet kläder osv. Tvättar en gång i veckan och hänger upp kläderna på samma krokar liksom 😅

Listor över lag och att alltid försök minska antalet beslut och skapa rutiner istället hela tiden hjälper mig generellt dock. Äter tex alltid samma frukost hemma, samma frukost/mellanmål i bilen, har alltid samma uppsättning stallkläder/åka till jobbet kläder osv. Tvättar en gång i veckan och hänger upp kläderna på samma krokar liksom 😅
Så gör jag med. Jag har ätit samma frukost (flingor och yoghurt) till frukost i säkert 10 år nu. Samma modell på skål hela tiden, så jag har massvis av sådana hemma för att det alltid ska finnas rena, samma sorts yoghurt och samma sorts flingor. Det enda som får mig att byta är om tex flingorna slutar säljas, eller om det är sådant extremt bra extrapris på annan yoghurt att jag tar den för att spara pengar.

Även jag är beroende av att ha diskmaskin och tillgång till en bra tvättstuga med torkmöjligheter. Jag har inga problem att boka en tid och komma igång med tvätten, men jag packar aldrig in den rena tvätten i tvättmaskinen. Så fort det är rent och torrt så är det borta ur min hjärna, och blir tvätten inte helt torr i tvättstugan så är det fruktansvärt jobbigt att försöka få den torr i lägenheten, både av praktiska och mentala skäl. Sedan har jag sådan väldig tur att sambon är tvärt om med allt gällande städning/disk/tvätt. Där jag har svårt att börja så har han lätt att börja, där jag har svårt att slutföra har han lätt att slutföra. Efter att ha konstaterat det så blev det väldigt lätt att som grund dela upp de olika sysslorna så att vi båda får det lätt.

Sedan har jag konstaterat att det är nödvändigt för mig att gå upp ungefär samma tid varje dag, oavsett om jag är ledig eller inte. Annars får jag inga rutiner alls under mina lediga dagar och inget fungerar. Nu har jag också ett jobb som fungerar ihop med min dygnsrytm så att jag slipper att ens ha väckarklocka. Varje dag vaknar jag senast klockan 7, varje natt lägger jag mig ungefär klockan 22. Då spelar det ingen roll om jag jobbar 9-17 eller 12-19 (två vanliga, olika pass för mig). Jag hinner ändå. Jag har också sett till att ha ett jobb som är nära hemmet och gör att jag slipper ta mig dit i rusningstrafiken för att inte bryta ihop mentalt. Och jobbet, ja det passar mig riktigt bra. Men jag har absolut valt bort jobb som säkert skulle varit bra, just för att det är tänkt att man ska jobba vid tider på dygnet som inte passar mig eller för att resvägen innebär kollektivtrafik.

Men ja, framförallt det jag gör är att, när något fungerar, klura på varför det inte fungerar. Och att inte ha fler saker än nödvändigt. Javisst, jag klär mig likadant varje(!) dag, så till den grad att mina privata kläder i princip bara är en annan färgvariant än jobbkläderna under de tider på året då det passar temperaturmässigt (vägrar långbyxor på sommaren). Men det gör också att jag slipper projektet med att försöka få ordning på kläderna, organisera garderoben, hitta något specifikt plagg som är för rent för tvätten men för smutsigt för tvättmaskinen... Nu kan jag ha gång ett par byxor och en tröja tills det ska i tvätten, sedan börja på en ny tröja som råkar ligga närmast i garderoben osv. Allt passar ihop, allt är bekvämt. Och jag har inga speglar hemma mer än badrumsspegeln, så jag slipper se hur tråkig jag ser ut :p

Just det där! Det är verkligen vad som hjälper mig mest. Att faktiskt klura på vad det är som gör att jag "inte fungerar". Och hitta lämplig strategi för det. Är det att jag vill göra något annat, behöver göra något annat, behöver låta bli att göra något. Osv. Och liksom bara bit för bit plocka ner det som gör att jag känner att livet inte flyter typ.

Jag har nog inga direkta strategier utan det är mer att hitta en väg till ATT hitta vad som passar. Så jag inte bara fastnar i att jag inte fungerar. Men just nu jobbar jag på att skapa små korta listor av rutiner i min vardag sedan jag flyttat tex. Typ vad jag alltid behöver kolla av när jag kommer hem från jobbet (packa upp väska, diska matlåda osv), på väg till stallet (matsäck, ev matlåda om jag ska direkt till jobbet, ärende på vägen osv), på kvällen (ställa in ett glas vatten, öppna fönstret i tid, ta fram kläder, hörlurar).

Även handla i samma affär. Då kan man handla på autopilot (köper ungefär samma varor varje gång) och slipper att lägga onödig energi på att tänka.

Även handla i samma affär. Då kan man handla på autopilot (köper ungefär samma varor varje gång) och slipper att lägga onödig energi på att tänka.

Ja! Haft så mycket krångel med det när jag flyttade. För finns ingen lagom perfekt affär liksom och dessutom är min egna parkering nästan 600 m från där jag bor. Men nu har de byggt klart Ica Maxi så där veckohandlar jag (lagom mycket drickbart) på helgen som vanligt nu och parkerar tillfälligt för att bära upp maten. Men jag har också blivit bekväm med att fylla på grönsaker/frukt på de mindre Coop där jag jobbpendlar men jag kollar aldrig deras erbjudanden eller använder deras app 😅

Jag använder mig dels av min jobbkalender där jag skriver in allt. inkl påminnelser om saker jag ska göra (typ ringa ett samtal eller hämta upp ett paket). Är det något som händer under helgen eller på kvällen så skriver jag in det i påminnelser på telefonen så fort jag kommer på att det behöver göras, sätter ett datum/tid och ett larm. Jag har en litet skrivblock med magnet på kylskåpet där jag så fort jag tar det sista av något så skriver jag upp det på listan så när jag ska handla tar jag bara med mig den fullskrivna listan och behöver inte försöka tänka ut vad det var som behövdes. Jag ställer fram saker jag behöver ha med mig till jobbet på morgonen i dörröppningen på dörren så jag inte glömmer dom. Jag registrerar räkningar direkt i telefonen när de kommer och försöker att ha så många som möjligt på e-faktura så de hamnar direkt i bankappen utan att jag behöver registrera dom. På jobbet skriver jag i slutet av arbetsdagen vad jag höll på med när jag slutade och därmed vad jag ska börja med när jag kommer på morgonen. Jag har också ett exelark där jag har en kolumn för varje projekt/uppgift där jag fyller i vad som ska göras och vad som har hänt (som är värt att registrera), så jag kommer ihåg vart jag är i varje projekt/uppgift.
Jag har inte diskmaskin, så för att hantera disken så har jag inställningen att lite är bättre än inget och diskar då några koppar medan jag väntar på att tex tevattnet ska koka upp utan att sätta krav på mig själv att allt ska bli diskat (för det kan kännas övermäktigt). Många gånger blir allt diskat ändå för att det bara "rullar på". Men för mig fungerar lite är bättre än inget inställningen bra för då fastnar jag inte i att det känns övermäktigt vilket annars ofta är fallet.

Så i korthet: listor, påminnelser på telefonen, använder kalendern (med påminnelser) och lite är bättre än inget. Sen försöker jag jobba mycket med min acceptans för vad jag klarar av och inte, att det är ok att inte klara av vissa saker.

Jag är inte diagnostiserad med något men påbörjade en utredning där det konstaterades att jag har lite autistiska drag och möjligen kanske add men att jag inte direkt skulle bli hjälpt av en diagnos. Mina problem är primärt väldigt dåligt minne, problem med fokus och att jag blir överbelastad lätt. Något som jag inte förrän på senare tid tänkt på är en strategi är att jag under hela livet lyssnat på musik i hörlurar nästan konstant när jag varit ute bland folk som ett sätt att avskärma mig, det finns säkert fler sådan strategier som jag använder mig av men som jag inte är medveten om är just strategier. Tex att kludda under möten/föreläsningar som ett sätt att hantera sin rastlöshet, sticka när jag tittar på film eller så. Har ofta med mig något om jag vet att det blir väntetid tex hos sjukvården, när man åker kommunalt osv. Det håller tex rastlöshet som kan bli ångest i schack. Så sitter jag tex på centralstationen är det musik i hörlurar och något i händerna som gäller eller att hitta ett tyst och lugnt hörn någonstans. Jag har dock inte tänkt på det som en strategi förrän den där halva utredningen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner att jag behöver miljöombyte, rejäl värme, sol, salta bad, god mat... Det var något jag gjorde ofta innan jag blev sjuk för... 2
Svar
22
· Visningar
1 099
Kropp & Själ Det verkar som att vi är flera som är inne i en semi-livskris för tillfället så jag tänkte att vi skulle kunna ha en egen tråd. För en... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 950
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Jag har ADD och autism och har aldrig förstått tjusningen med fysisk ansträngning - i stunden är det enbart obehagligt. Träning hänger... 2
Svar
27
· Visningar
2 156
Senast: Mkb
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

• Frågor om problem bakknä