NPF-knep i vardagen

Anna-Bella

Trådstartare
Hej! Tänker att det är många här med olika NPF-diagnoser och tänker att det kanske finns några bra knep folk har för att underlätta i vardagen? Givetvis är NPF väldigt brett, allt fungerar inte för alla osv men det kanske finns knep som någon annan kan ha nytta av ändå. Min vardag underlättas till exempel av att jag alltid har hörlurar och öronproppar med mig i jackan och använder beroende på situation. Inte alls ett revolutionerande knep egentligen, men underlättar för mig och önskar att jag hade tänkt på just öronproppar tidigare.

Har ni några bra knep och tips att dela med er av?

Hej! Tänker att det är många här med olika NPF-diagnoser och tänker att det kanske finns några bra knep folk har för att underlätta i vardagen? Givetvis är NPF väldigt brett, allt fungerar inte för alla osv men det kanske finns knep som någon annan kan ha nytta av ändå. Min vardag underlättas till exempel av att jag alltid har hörlurar och öronproppar med mig i jackan och använder beroende på situation. Inte alls ett revolutionerande knep egentligen, men underlättar för mig och önskar att jag hade tänkt på just öronproppar tidigare.

Har ni några bra knep och tips att dela med er av?
Medicin, mindfulness strategier, anpassa det jag måste göra till vissa delar av dagen där jag vet minimerar mängden människor och stök.

Det här med hörlurar är jag lite tudelad till, sen jag började använda mina AirPods som är väldigt brucreducerande så klarar jag av mycket mindre ljud än vad jag gjorde innan, får nästan panik av att inte ha dom på mig när jag är ute nu..så om det var positivt att skaffa dom eller inte vet jag inte..men just nu när jag vant mig vid dom så är dom nästan ett litet måste.

Jag har ingen npf diagnos men är av andra anledningar väldigt känslig för intryck.
Jag handlar på kvällen efter 19:30. Då är det mycket lugnare i mataffären.

Jag har sänkt kraven på mig själv till en nivå där jag kan leva med kravet och biverkningarna av att släppa lite.

(Behöver inte städa varje dag. Eller ens varje vecka. Robotdammsugare ftw).

Rutiner! Det gör allt så mycket enklare. Och nyttja samhällets resurser. Jag har boendestöd en gång i veckan, saker som jag vet att jag har svårt att göra utan startmotor gör jag med henne. Och det är olika beroende på hur jag mår. Ena veckan kan det vara att betala räkningar eller söka jobb, för att nästa vara ta hand om ren tvätt eller tömma diskmaskinen. Under pandemin märktes det hur viktig hon är för min vardag

Och ja, medicinering då. :D :up:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner att jag behöver miljöombyte, rejäl värme, sol, salta bad, god mat... Det var något jag gjorde ofta innan jag blev sjuk för... 2
Svar
22
· Visningar
1 025
Kropp & Själ Det verkar som att vi är flera som är inne i en semi-livskris för tillfället så jag tänkte att vi skulle kunna ha en egen tråd. För en... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 963
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag har ADD och autism och har aldrig förstått tjusningen med fysisk ansträngning - i stunden är det enbart obehagligt. Träning hänger... 2
Svar
27
· Visningar
2 045
Senast: Mkb
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Tratt och vattenskål

Hästrelaterat

Tillbaka