Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren 2019-2022.
Samtidigt kommer larmrapporter att BUP inte har tid med alla barn som behöver hjälp. Framförallt barn från socioekonomiska utsatta områden får nästan ingen hjälp alls.
Hjälpen går till de välutbildade föräldrarna vars barn inte klarar av de krav som ställs.
En del av dessa barn har självklart ADHD och ska självklart få hjälp, men har verkligen ALLA barn diagnoser av olika slag idag?
Är diagnoser ett sätt att skylla på dålig uppfostran och frånvarande föräldrar?
Är diagnoser det enda sättet för skolan att få mer resurser?
Skolan idag är inte bra. Vad beror det på? Är det föräldrarna som inte klarar av att uppfostra sina barn, eller är det själva skolsystemet som är problemet?
Är det för stora klasser?
Är det för lite katederundervisning?
Har lärarna för dålig disciplin i klassrummet?
Vad är egentligen problemet?
Jag känner inte igen mig alls (jag är född i mitten av 80-talet) i dagens skola (som medierna målar upp måste jag väl tillägga).
Jag har själv inga barn, men känner en del lärare som undervisar på gymnasiet. De säger också att kvaliteten från grundskolan har sjunkit drastiskt. Många elever har egentligen inte de betyg som står på pappret. Betydligt fler borde ha underkänt i kärnämnena.
Jag vill poängtera att alla barn som behöver hjälp självklart ska ha det (diagnos eller inte). Det jag reagerar på är att diagnoserna har ökat så extremt mycket och att det framförallt är barn från välbärgade familjer som får diagnoser.
Är det verkligen så många som har ADHD?
På vilket sätt borde skolan arbeta för att möta och undervisa ALLA barn?
Är det kanske bättre att bara ha mindre klasser och dela upp barnen efter deras individuella behov? Den största faran här är att det blir en A och en B skola. Det vill jag absolut inte (dessutom är många med ADHD extremt begåvade).
Vad är lösningen?
Finns det ens någon lösning?
Samtidigt kommer larmrapporter att BUP inte har tid med alla barn som behöver hjälp. Framförallt barn från socioekonomiska utsatta områden får nästan ingen hjälp alls.
Hjälpen går till de välutbildade föräldrarna vars barn inte klarar av de krav som ställs.
En del av dessa barn har självklart ADHD och ska självklart få hjälp, men har verkligen ALLA barn diagnoser av olika slag idag?
Är diagnoser ett sätt att skylla på dålig uppfostran och frånvarande föräldrar?
Är diagnoser det enda sättet för skolan att få mer resurser?
Skolan idag är inte bra. Vad beror det på? Är det föräldrarna som inte klarar av att uppfostra sina barn, eller är det själva skolsystemet som är problemet?
Är det för stora klasser?
Är det för lite katederundervisning?
Har lärarna för dålig disciplin i klassrummet?
Vad är egentligen problemet?
Jag känner inte igen mig alls (jag är född i mitten av 80-talet) i dagens skola (som medierna målar upp måste jag väl tillägga).
Jag har själv inga barn, men känner en del lärare som undervisar på gymnasiet. De säger också att kvaliteten från grundskolan har sjunkit drastiskt. Många elever har egentligen inte de betyg som står på pappret. Betydligt fler borde ha underkänt i kärnämnena.
Jag vill poängtera att alla barn som behöver hjälp självklart ska ha det (diagnos eller inte). Det jag reagerar på är att diagnoserna har ökat så extremt mycket och att det framförallt är barn från välbärgade familjer som får diagnoser.
Är det verkligen så många som har ADHD?
På vilket sätt borde skolan arbeta för att möta och undervisa ALLA barn?
Är det kanske bättre att bara ha mindre klasser och dela upp barnen efter deras individuella behov? Den största faran här är att det blir en A och en B skola. Det vill jag absolut inte (dessutom är många med ADHD extremt begåvade).
Vad är lösningen?
Finns det ens någon lösning?