Noskvalster

G

glee

Selma brukar "hulka" som om hon behöver hosta till ordentligt eller kräkas, 2-3 gånger om dagen ungefär. Har lyst med ficklampa i nosen men inte sett något. Det har hållt på ett par månader, jag har bara tänkt att hon har något skräp i halsen men efter att ha läst lite om noskvalster har jag börjat fundera på om det skulle kunna vara det. Det konstiga är att hon bara gör det utomhus. Vad tror ni?

Hur diagnostiseras noskvalster? Hur behandlas det?

Sv: Noskvalster

Min systers hund hade noskvalster, och han nyste liksom inåt flera gånger på raken, eller hur man ska förklara det. :-D

Annars har jag ingen vettig erfarenhet av noskvalster, skulle kolla upp det hos veterinär om jag var du.

Vet inte, men jag tycker det låter mer som kennelhosta.

Noskvalster nyser, snorklar hundarna. Kennelhosta så går hundarna och hostar och harklar som om de skulle kräkas eller hosta upp något.

Min hund reagerade på ett liknande sätt men han "nös" oxå och det hände mest ute i början på promenaden och/eller om han blev upphetsad över något. Vi var hos en vet på Ultuna i Uppsala för att göra allergitest och jag passade på att fråga om detta. Hon misstänkte noskvalster och talade om att det var en relativt krånglig procedur för att konstatera detta, medan behandling var enkel och utan biverkningar så hon menade på att det var lättare att behandla och se om det försvann. Behandlingen bestod av 3 st tabletter som ges en gång i veckan, lilltjejen fick oxå behandling eftersom noskvalster smittar. De har nu ätit två tabletter och han är helt symptomfri (de ska få tredje tabletten på måndag.)

Senast ändrad:

Tack för svaren!
Tänkte kolla upp hos veterinär men passade på att fråga här också. :)

GaurdianAngel: Ah, kennelhosta kanske det skulle kunna vara.. för det låter ju som att det ska komma upp slemklumpar. Och det låter inte som nysningar, snarare hackiga hostningar. Som om hon sätter hostan i halsen.

"kennelhosta" går antagligen i Uppsala för tillfället, min hund ligger sjuk i det och även flera andra här på området. Verkar bara drabba de yngre gänget, de gamla rävarna klarar sig, antagligen för att de byggt upp immunitet mot det tidigare i livet... Inte så mycket att göra åt så länge hunden är äter och dricker och är hyffsat kry, annat än att ta det lungt och vänta ut det hela.

Men att det ska ha hållit på i ett par månader låter lite konstigt?! Någon som vet om det brukar vara så långdraget?

Tycker det är så mycket som inte tyder på kennelhosta.. Det är ju inte alls några ihållande hostningar, utan bara lite "harklingar" några sekunder, och bara utomhus (kanske främst när det är kallt), någon gång om dagen. Det går ofta många dagar mellan tillfällena.. Hon är hur pigg som helst (fast det är tydligen inte alla som blir trötta?). Kan ju vara en väldigt lindrig hosta helt enkelt.. Får väl se vad veterinären säger.

Min hund har liknande problem. Jag ska till vet imorgon. Hon trodde att det kunde vara halsfluss. Jag hade också tankarna på kennelhosta först, men det trodde inte hon eftersom det pågått såpass länge (ett par månader).

Han är pigg och kry och äter och leker som vanligt annars. Men går och småkväljs. Vi får se vad vet säger.

Hur ofta gör han det? Du får gärna rapportera hur det gick sen.

Några gånger om dagen. Ibland även när han sover, och när han blir lite ivrig. Jag talar om hur det gick!

Han hade inte halsfluss. Inte bronkit heller, inte kennelhosta... Han fick sin vaccination och vet skrev ut maskmedel som även tog ev noskvalster. Då återstår att se om det var noskvalster.

Annars skulle vi avvakta ett tag, och blev det inte bättre så gällde besök på djursjukhus. Då måste de gå ner och titta om något sitter fast i halsen på honom.

Hur har det gått med Selma?

Vi avvaktar eftersom "hostan" är så lindrig.. Hon har inte hostat något mer, hoppas det fortsätter så :)

Hoppas din hund blir bättre nu!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 033
Senast: Liran
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 710
Senast: Sassy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar