Noskvalster!

Aslan

Trådstartare
Jahapp, är det inte det ena så är det de andra :p

Istället för att dra allt dravel med vet och behandling (kommer att ske med Interceptor), vilket skulle bli en halv bok så går jag på dom två frågorna som jag vill ta upp på en gång.

Hur lång tid ar ni som har erfarenhet av detta sett resultat efter påbörjad behandling?

Har ni behandlar andra hundar trots att dom är i princip symptomfria?

Sv: Noskvalster!

Jag har behandlat båda mina labbar med interreceptor. Den ena var både vi och vet säkra på att han hade kvalster och den yngre behandlades samtidigt trots att hon inte hade några symptom, men de sover och lever tillsammans så vet tyckte hon skulle behandlas samtidigt. På Den äldre hunden som vi va "säkra" på att han hade det märkte vi skillnad på ganska omgående. Den yngre utan symtom, märktes ingen skillnad på. Men hon hade ju troligtvis inga kvalster.
Kamraten i jaktlaget märkte ingen skillnad på sin förrän han behandlade med ivomec (stövare) Den hunden hade visserligen riktiga besvär, snorklade och snörvlade massor och i princip helt utan "näsa" och tappade gamla spår direkt.

Mina var snörvelfria några dagar efter andra tabletten.

Jappens näsa verkar inte kommit tillbaka trots att det är 4 veckor sedan avslutad behandling (kan inte spåra). Kelpien är helt återställd.

Jag har behandlat mina tidigare hundar med Interceptor. De har faktiskt blivit värre efter andra tabletten (vet inte om noskvalstren har dödsryckningar eller något :D) för att sedan bli bra efter sista tabletten.
Läste senast idag att minst var femte hund beräknas ha noskvalster och att man skall behandla alla hundar ens hund kommer i kontakt med om man behandlar mot noskvalster då det smittar lätt.
Daghunden har eventuellt noskvalster (var hos vetten förra veckan fast de kunde inte påvisa något) men jag tvekar att behandla Skroffan eftersom det ändå sannolikt finns hundar i hennes närhet som har det och återsmittar henne med en gång.

Läste senast idag att minst var femte hund beräknas ha noskvalster och att man skall behandla alla hundar ens hund kommer i kontakt med om man behandlar mot noskvalster då det smittar lätt.

Min vet ansåg att eftersom det är så himla vanligt, och de flesta hundar inte får symtom, så behövde inte ens min inneboendes hund behandlas, om hon inte visade symtom. Nu började hon fnysa några dagar efter mina, så nu blev hon behandlad också. Vet inte själv vilket jag tycker är rätt.. Vill ju inte att mina ska bli återsmittade direkt igen..:cool:

Hur lång tid ar ni som har erfarenhet av detta sett resultat efter påbörjad behandling?

Har ni behandlar andra hundar trots att dom är i princip symptomfria?

Inte en enda inåtdragen nysning efter andra tabletten.

Båda hundarna behandlas även om bara en uppvisar symptom

Va skönt att det verkar ge effekt. Men alltså, vart kommer dessa små äckliga kryp ifrån?

Behandlar alla mina, annars är det ju snart färdigt igen.

Hade god effekt efter en vecka iaf om jag inte minns fel, blev stadigt bättre efter några dagar. Var eg bara en av fyra som hade mkt symtom, men två hade diskreta och en inget alls.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 786
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London