nosgrimmor som är tillåtna i fälttävlan

F

fio

I tr står det ju vilka nosgrimmor som är godkända och samtidigt står det att nosgrimmorna skall vara i enbart läder. Det finns ju kombinationsbett där nosgrimmorna är i rep samt gummi, skulle dom inte teoretiskt vara godkända då tro??
Kan det var därför man sett främst i hoppningen att dom som användt micmack bettet har haft vanligt nosgrimma under repnosgrimman??

jag hänger på med ytterligare en TR fråga. Får man rida terrängen på westernbett? Jag vet inte exakt vad det heter men det ser ut som ett ledat kyrabett fast det är inte i gummi men med koppar ränder. Det står väl i TR att betslingen är fri så länge som det inte sargar hästens mun?

Det får man tom ha i dressyren numer, det står inget om att det ska vara samma metall i hela bettet längre, det togs bort för några år sedan.

Gjorde det, jag som trodde att jag lästa alla ändringar, var står det? I allmänna , dressyr eller Ft TR?
jag blir tokig på alla ändringar, de måste väl snart trycka en ny upplaga igen, jag har ingen lust att betala dyrt för TR som jag sen får sitta och fylla i en massa ändringar i...

Nu har jag försökt lusläsa ändringarna både för 2003 och 2004 och det enda jag hittar om bett är följande

Mom 218
Nionde raden. Tillåtna typer av såväl..etc...bild på sid.10
Tionde raden. Ett bett skall vara gjort av metall eller hård, oböjlig plast och
kan vara täckt med gummi (böjliga gummibett är inte tillåtna).
Ingen form av...etc.. Meningen tas bort.
Sid.12 sjätte raden. Gemensamt för alla bett är att de måste gjorda av
metall eller hård oböjlig plast och kan vara täckt med gummi (böjliga gummibett
är inte tillåtna).
Åttonde raden. S.k. pullargrimma...etc..Meningen tas bort.
Tolfte raden. Läder eller textiltygel är tillåten vid ridning på träns.

Kan inte tolka det som att det måsta vara samma metall i hela bettet, men jag kanske missat nått?

Det var ur dressyr TR, under ändringar i FT TR hittar jag ingetting om bett varken 2003 eller 2004. Men det är iofs ingen garanti att det inte finns.

Fast det var ju beskrivningen av hur betten ska vara jag kopierade in.
De tog bort regeln om bara en metall för några år sedan och det ser ju inte ut som om det kommit tillbaks, då borde det ju stå i det stycket tycker jag?
Nu har jag tyvärr inte "aktuellt" TR utan tittar ju bar på ändringana men nån annan kankse kan kolla vad som står mer?

Ur TR-03 FT:
Bett kan vara tillverkat av gummi, plast, läder eller metall. metallbett kan vara överdragna med gummi läder eller plast. Metallbett skall vara tillverkat av en och samma metall.

Lägger man till ändringarna-04 till det så tolkar jag det fortfarande som att det Ej får vara blandade metaller i betten!

OK, vad bra nu vet vi. De ändrar ju fram och tillbaks hela tiden, det var inte många år sedan de tog bort kravet med samma metall.
Måste ta och köpa mig nya TR men jag hoppas på att de ska göra ett nytryck till 2005, det har ju blivit en hel del ändringar sen 2003 och det känns surt att betala massa hundralappar för inaktuella TR som man får ändra en massa i själv med risk för at missa nått.

Detta står under "allmänna regler betsling"

När man sedan läser under "uthållighetsprov och hopprov" står det:

"Häst": Betsling fri. Dock får endast bett av vedertagen typ användas, vilka ej kan förorsaka hästen skador. Hackamore är i uthållighetsprovet endast tillåtet i CNC/CCN *** och CNC/CCN** klass. Gags är tillåtna

Så dte är väl "som vanligt" TR går att tolka lite olika... :smirk:
jag tolkar det dock som att du får rida med vilket bett (i stort sett) i hoppning o terräng, även med blandade metaller...

Vi kanske kan försöka påverka förbundet att trycka TR i lösblads system, precis som nya dressyr pärmen. Så hade det räckt att trycka och sälja ändringarna och byta ut aktuella sidor. Varför ska vi sponsa förlaget, som tjänar pengar på att vi måste köpa nya böcker hela tiden. alla domare, ryttare osv...

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 182
Senast: lundsbo
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 111
Senast: lillamy73
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 105
Senast: Unafraid
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 047
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar