Sv: nosgrimma

Det ursprungliga syftet med nosgrimmor´var ju att om hästen stupade ner på käken i terrängen så knäcktes inte käkbenet, nosgrimman tog emot. Så egentligen uppfans nosgrimman inte för att spänna igen munnen på hästen.
Varför jag använder nosgrimma? För att det är snyggt. En engelsk stör inte hästen, jag spänner den inte ett dugg hårt.
Varför ja har pullar på tävling? Jo för att det tränset är brunt=matchar sadeln.
Varför det ska vara matchat? Man ser mest acceptabel ut då, stor risk att man blir nedvärderad om man har olika färger, första intrycket blir fel.
Varför man är rädd för att bli nedvärderad (det är ju ändå prestationen inne på banan som räknas)?
Jo det ligger djupt grundat i den mänskliga psyket. Handlar om bekräftelse hos andra flockmedlemmar.
Varför man är ute och tävlar hoppning på hästen?
Hästen tycker det är kul och jag tycker om att visa mjuk ridning för andra.
Jag eftersträvar inte själva tävlningsmomentet.

Jag har en aachen- och en remontnosgrimma. Hittills har jag mest bara ridit på aachen nosgrimman men jag ska pröva remonten och se om hon gillar den mer.

Varför? För att hålla igen truten på hästen mer eller mindre och för syns skull. Innan hade hon en illasittande sadel, som bidrog till hennes trutande. Sadeln är såld och en ny som passar henne är köpt men eftersom att hon inte är igångsatt kan jag inte säga huruvida hon fortsätter att truta eller inte. Hon trutar dessutom ibland för att jag har för hård hand men jag jobbar med det. Dessutom har hon en taskig mun sedan innan så den kanske redan är förstörd. Vad vet jag...

Målet är dock att kunna rida utan. :bow:

det är perfekt, 9,5cm... men ringarna e små å hela skiten bara åker ibland...

sen har jag TYVÄRR ett bett som e 12.5cm som inte tillverkas mindre...

men de genomskinliga bettskivorna är rätt diskreta!

Messy skrev:
ok, vad har ni å varför, aachen-, remont- och pullarnosgrimma?

remont, hästen trivs bäst men en mkt löst spänd remont som eg bara sitter där utan att göra någon nytta, men han blir lugnare i munnen än om han inte skulle ha haft något alls...

Använder inte nosgrimma alls. Har haft aachen och pullar vid några fototillfällen bara för att det är snyggt :D

Varför? För att den inte behövs...

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 207
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
920
Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
882
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 855
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka