Rädda oljebadad nosgrimma?

Fibusen

Trådstartare
Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣

Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att pressa ur lädret och använda sadeltvål, men nosgrimman som är fodrad läcker fortfarande olja. Använder jag tränset så det blir varmt så svettats det ur olja ur nosgrimman.

Är det bara att kasta, eller kan jag rädda upp detta?

Kanske testa att lägga nosgrimman i majsstärkelse? Det ska ju suga upp fett har jag hört. Jag har själv bara använt det på andra fläckar på t ex mattor för att få upp fukten, så jag har inte egen erfarenhet av just olja. Men det skadar kanske inte att testa?

Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣

Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att pressa ur lädret och använda sadeltvål, men nosgrimman som är fodrad läcker fortfarande olja. Använder jag tränset så det blir varmt så svettats det ur olja ur nosgrimman.

Är det bara att kasta, eller kan jag rädda upp detta?
Vågar man lägga tränset i bad med Yes och vatten?

Kan du lägga nosgrimman på ett element med papper under (under uppsikt) så att den överflödiga oljan tränger ut?
Vågar man lägga tränset i bad med Yes och vatten?
Varför bad???
Jag har badat alla mina billiga träns (inte stoppade nosgrimmor dock) i Ekololja och de håller fortfarande och är fina efter mer än tjugo år. (Nej, jag är inte så trendig av mig. 😅 )

Kan du lägga nosgrimman på ett element med papper under (under uppsikt) så att den överflödiga oljan tränger ut?

Varför bad???
Jag har badat alla mina billiga träns (inte stoppade nosgrimmor dock) i Ekololja och de håller fortfarande och är fina efter mer än tjugo år. (Nej, jag är inte så trendig av mig. 😅 )

Jag får testa det.

Oljebad är säkert okej, men kanske inte på en bred dressyrnosgrimma med mycket padding. Det läcker verkligen, och så fort vi använder den så får hästen en oljerand efter nosgrimman…

Liknande trådar

Utrustning Behöver era tips! Hur räddar man riktigt torrt läder? Det är två scenarion jag har gällande det torra lädret är: 1: Billigare läder...
Svar
11
· Visningar
16 008
Senast: DarkInNight
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 300
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 811
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
981
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka