Nosgrimma för/nackdelar

Lydis

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa nosgrimma/halti till min tik på 4 år.
Vi har försökt VÄLDIGT länge med att försöka lära henne men eftersom att vi köpte henne när hon var två år och förra ägaren inte brydde sig om hon drog eller inte så hade hon dragit i kopplet i 2år och nu så kör jag agility och vill gärna kunna ha henne i koppel utan att armen går av :crazy:
Så jag har fått förslag om nosgrimma och har kollat lite på dom och funderar nu på att skaffa en sånn.
Så ni som har haft/har nosgrimma kan väl skriva lite om ni tycker att det funkar eller inte obs jag ska bara använda den när jag är bland andra hundar tex. på kurs alltså inte alltid
:bow::bow:

Sv: Nosgrimma för/nackdelar

Min äldsta tik, 9 år, har jag nosgrimma till ibland.
Hon har inte alltid bott hos mej och hon har alltid varit väldig dragig i koppel! + att hon hatar andra hundar så för min skull så har jag valt att ha nosgrimma på henne. Jag köpte den för kanske 3 år sen och de va en dröm att gå ut med henne i den! Hon drog inte en enda gång!
Jag använde den inte varje gång men kanske ofta. Men nu på senare tid så har den slutat att fungera. Hon skiter i den och drar ändå vilket inte är bra för då drar hon ju med nosen.
Nu har jag börjat, eller för typ ½år sen, med cesars teknik och den funkar verkligen på henne! Hon har blivit en helt annan hund i de flesta lägena. Hon har hälsat på flera hundar utan att göra nått. Så jag har slängt nosgrimman och använder nu halsbandet långt upp på halsen istället.

Mitt råd: Ta inte nosgrimmegenvägen som jag gjorde. För den hjälper bara ett tag.

Jag tror nog mer på Gå-fint-sele än nosgrimma, en sele där man sätter kopplet fram på bogen (inte det där smala remmar skär in i armhålorna). Jag har nosgrimma på min lilla när vi cyklar, men jag tycker hon kan dra rätt bra ändå om hon vill det, så jag är inte så förtjust i grimmorna...

Okej! Jag har provat med halsbandet högt uppe men hon drog på som vanligt plus att det bara ramlade ner hela tiden :( Jag har provat att bara göra en knut på kopplet och hängt runt nosen (den var inte spänd) så när hon drog iväg så fick hon böja på huvudet sen gick hon fint! :) Men jag ska prova cesar metoden en stund till iallafall :)

OKej jag har aldrig hört om en sån sele ska kolla lite på nätet nu :)

Jag tycker inte du ska prova Cesars metoder, utan att du ska satsa på vardagslydnad. Precis varje promenad ska du var intressant för hunden. Träna sitt, stanna, vänd om och var snabb med belöning (i form av leksak eller godis t.ex.)

Grimma kan ju användas som träningsredskap ifall man faktiskt inte klarar av hunden utan. Selen som du tipsades om är också en idé

Sätt inte halsbandet bakom öronen!:devil:

Sen är det lite som med hästar; man kan inte dra i något som inte drar tillbaka. Börjar jag dra i min hunds koppel börjar hon dra tillbaka.

Halti kan vara bra till riktigt starka hundar under tiden de lär sig gå fint i vanligt koppel men kom ihåg att det funkar eftersom det gör ont på hunden när den drar. Så ta dig en funderare på om du är villig att utsätta hunden för det. Samma med att hissa upp kopplet bakom öronen + att den stryps såklart. Inte så schysst att göra så mot sin kompis kanske...

Har du gått någon kurs i vardagslydnad? Annars rekommenderar jag det. Och de där selarna som lady_vip pratar om verkar också väldigt effektiva och smärtfria.

Det handlar om träning, lydnad, och för hundens del - vana.

Jag har inga problem att använda halti som temporär nödlösning vid vissa tillfällen. Jag har sensoriska och fysiska handikapp, och klarar inte att ha en hund som hänger och rycker hejvilt. Då blir det skarpare medel tills jag kan "bryta igenom" verbalt vid behov.

Nu behövs det dock i princip aldrig - de flesta hundar (även omplaceringar) lär sig väldigt snabbt, bara du hittar rätt knappar och rätt belöning.

Jag hade senast 40 kilo schäfer som verkligen satsade hela sin tyngd på att komma dit han ville. Det tog bara en session för att han skulle få en "kontakt knapp". Givetvis längre tills han verkligen gick civiliserat i slakt koppel. Men när du väl kan kalla på uppmärksamhet så är slaget vunnet. :)

Men jag ska prova cesar metoden en stund till iallafall :)

Värt att tänka på är att om du sätter halsbandet högt upp, precis bakom nacken, och du eller hunden drar till så är det stor risk att du skadar din hund. Precis där halsbandet drar till så sitter nämligen känsliga nerver som du kan klämma åt när halsbandet trycker till där. Om du väljer att ha halsbandet precis bakom öronen, så som Cesar tycker att man ska ha det, så tänk först efter om du tycker det är värt att riskera att göra illa din hund. Själv tycker jag att det är fruktansvärt onödigt.

Av alla "Gå fint"-grejer jag sett och testat, så tycker jag att de med ring fram på bringan är de allra bästa. De gör det inte obehagligt för hunden, utan det blir bara så att de inte kan dra sig framåt. Att ha på en sådan och kombinera med mycket kontaktövningar och att aktivera hunden bra lär ge fina resultat.

Såhär ser en sådan sele ut som jag tänker på:
petsfe-walk3_1444.jpg

Det finns också "gå fint-kurser" på vissa brukshundklubbar och alla brukshundklubbar har allmänlydnadskurser. Kolla upp dem, så kan du få hjälp av duktigt hundfolk som kan se dig och din hund live och hjälpa er på plats!

Håller med om allt.

TS:
Kom på en sak, även om Chillisen redan skrivit ungefär det... Det finns spårselar som faktiskt funkar rätt bra som "antidrag" - där du sätter kopplet vid bringan (och sedan egentligen ska ha det mellan frambenen på hunden) men du kan lika gärna ha kopplet upp längs med sidan - för att kunna vända vovve vid behov.

Rent generellt så är det dumt att förlita sig på prylar - det du behöver är kontakt med hunden. Men om man nu vill spendera...

Jag tänkte tipsa om vanliga H-selen, den fungerar att sätta kopplet i fram på bringan, men även använda som vanlig sele.

Har du provat att bara använda vanlig sele?
Jag köpte också en hund som var två år gammal, hon kunde ingenting och var helt vidrig i koppel.
Efter massa träning gick hon okej i koppel, men gick ändå och smådrog. Får hon på sig en sele är hon riktigt behaglig att vara ute med, däremot blir hon dragig om jag sätter på ett halsband.

Såhär ser en sådan sele ut som jag tänker på:
petsfe-walk3_1444.jpg

!

Men då måste jag få fråga, jag har undrat så länge. De där selarna ser så helt bisarrt obekväma ut. De hindrar ju rörelsen över armbågsleden? Hunden kan ju inte röra sig, jag ser dagligen hundar kämpa mot sådana där selar med styltiga, stela och kämpande rörelser.

Men då måste jag få fråga, jag har undrat så länge. De där selarna ser så helt bisarrt obekväma ut. De hindrar ju rörelsen över armbågsleden? Hunden kan ju inte röra sig, jag ser dagligen hundar kämpa mot sådana där selar med styltiga, stela och kämpande rörelser.

Jag har själv inte använt någon sådan sele, så jag vet inte. Däremot har vi en hund här i området som går med sådan sele hela tiden och den verkar bekväm med sin sele i alla fall. Den sitter dock inte så hårt runt kroppen.

Till mina hundar har jag bara måttsydda såna här:
44627_1345073358.jpg

De är superbekväma för hundarna. Min tant som drog i halsband drog i princip aldrig när hon fick en sådan sele. Dessutom kunde jag ju sätta kopplet i ringen fram på bringan om hon drog då (vilket jag gjorde någon gång. Fungerade finfint).

Men en vanlig sele med kopplet fäst bak triggar väl hunden att dra? Därför de har fästet fram på den där konstiga selen?

Tycker också att de selarna med ringen vid bringan ser sjukt obekväma ut och grannens hund drar som en dåre ändå med den där selen vriden över kroppen..

---

TS: Allt har med träning att göra. Efter 2år sitter det i, jag förstår men det gäller att vara envisare än hunden. Ja är ju en såndär hemsk människa som kan ryta i åt min hund om den gör saker som den vet att den inte får. Dra är en sak. Jag måste kunna gå en promenad utan att hon inte drar.
Settern gjorde jag så att jag vände varje gång han drog, han blev väldigt förvirrad men efter ett tag gick han efter mig och inte jag efter honom.
Hur gör du för att få hästen att gå med dig?

Inte alltid. Vissa hundar drar då kopplet stramar kring halsen. Sätter man på dem en sele (vanlig, eller t.o.m. nome) slutar de, för de har inget de försöker komma undan.

+ Red_Chili Okej, jo jag har ingen draghund heller men upplever att det blir så med min hund. Men så behöver det ju inte vara såklart :)

KL

Angående halsband kontra sele och dragande.

Min erfarenhet är att vissa hundar "triggas" att dra i halsband för att det är obehagligt att det stramar i halsen och därmed vill dom dra sig bort från det. På vissa har det hjälpt att byta halsband, på vissa får det bli sele.

På brukshundar kan en sele trigga (fastän de inte är draghundar) eftersom kampen slår in. Dvs tar det emot så kämpar man lite hårdare.

Angående selen med ringen fram så är jag skeptisk, men det är jag till de flesta hjälper i form av fysiska "specialare".

Jag har en sån på min unghund emellanåt. Beroende på hur man ställer in den så kan den vara rörelsehämmad eller inte

Min rör sig obehindrat i sin.
Men att bara sätta på sele och tro att problemet är löst funkar inte.
Jag tog min som omplac vid 4 mån. Redan på så kort tid så var dragandet befäst. 7 månader senare kan vi gå harmoniskt med halsband så länge det inte blir för mkt störning. Dessa 7 månader har jag inte kommit många meter i taget med koppel i taget. Konsekvens och tydlighet är det enda som hjälper, oavsett metod ( ej våld givetvis). Man kan inte ena dagen släppa igenom drag och nästa inte. Därför har min enbart varit kopplad när jag vet att jag har tid att vara konsekvent. Tur man bor på landet och har en övrigt väldigt lydig hund!
Det är slitsamt med dragandes hundar!!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 651
Senast: Rugge
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 097
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 666
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka