Rekommenderar inte Julius selen, ligger över bogbladens spetsar och lär ju i mina ögon skapa någon form av obehag, störning i rörselsen.Var på den lokala hundklubbens öppna NW-träning i veckan. De hade gjort iordning 5 utomhussök, mestadels fordon. Är första gången jag och min hund kör NW i annan regi än vår egen alt. hos vår egna tränare. Jag var nyfiken på att se hur hon skulle slå igång "NW-mode" då hon inte hade klart för sig vad vi gjorde där (har inte kommit så långt att vi har speciell sele/halsband så hon har inget annat tecken än mitt startkommando.) Men hon gjorde ju givetvis detta med bravur, hittade alla gömmorna utan bekymmer, tom när matte hade glömt bort vart en låg så talade hon om det Väldigt tydligt :P Så nöjd och imponerad
Roligt också att se hur andra gör, dvs hur de startar, belönar osv. Jag kör ju med klicker då jag vet vart gömmor ligger och därefter godis. Dock på såna här gömmor där fler ska söka så belönar jag inte vid källan för att inte sabba för andra.
Men jag var ensam om denna metod. De övriga belönade med tjoarop och leksak. Såg nog faktiskt ingen som använde godis. Intressant.
Fråga 1:
Vad har ni för utrustning? Sele? Halsband? Jag är ute efter en sele som är stabil och enkel att ta på, tex Julius K9, men har inte lyckats prova nån i butik som suttit jättebra, vill inte köpa på nätet. Jag tycker man ser dem ofta samt att jag gillar de käcka personliga namnskyltarna...
Fråga 2:
Hur belönar ni?
Kolla selarna från Dog of copenhagen. Riktigt stabila och sitter bra. Utrymme bakom armbågarna och ligger inte över några känsliga punkter.
Jag belönar aldrig i sökområdet utan alltid utanför, i iallafall i NW1, NW2 ärnddr ju annorlunda då det kan finnas fler än 1 gömma, då belönar jag, men aldrig nära källan, vill inte riskera tappa och därmed förstöra för andra