Norrlandshästägare, hur mycket rör sig era hästar i hagen?

Nominous

Trådstartare
Har funderat över detta en stund nu. Alla våra hästar i stallet blir rätt stillastående hela dagarna under vinterhalvåret. De gör ingenting i hagen egentligen. Står och gömmer sig i sina vindskydd. :D

Så nu undrar jag hur mycket era hästar rör sig i hagen? Och det enda som är intressant är hos er där det är runt metern med snö, alltså som hos mig. Så hagarna blir ju helt igensnöade!! I övriga sverige där det knappt finns snö är det ju som vanligt ;) Våra hästar pulsar iafl INTE i snön i hagen när det börjar bli över 75cm. Inte en chans. Kan hända att det finns någon liten stig som de går på om de ska gå men annars har de trampat upp runt grind och vindskydd och där håller de sig.

I år har vi plogat våra hagar. Jag släppte ut hästarna första morgonen och hästarna var HELT galna!!! :D De kutade och ja de var helt galna. Jäklar vad de röjde i hagen!! Skitkul att se!

Så nu har vi plogat upp en stor del i alla hagar och en löpgång genom hela hagen så de kan röra sig. De står betydligt mycket mindre stilla nu.

Så hur har ni det? Det känns ju som att jag kommer fortsätta ploga stor del av hagarna restrerande vintrar för vi har alltid mycket snö. Det var verkligen värt det att de kan röra sig obehindrat.

Antar att många har hästar som bor i sina silagebalar hela vinterhalvåret med?? ;)

Sv: Norrlandshästägare, hur mycket rör sig era hästar i hagen?

Jag har lite olika, var har nog "bara ca 75 cm snö nu - inte hunnit upp till metern än men om det fortsätter så här under morgondagen också så kanske.. :) Mina går på lösdrift.

Två dräktiga ston, snart på 200 dygn, i en hage på en dryg hektar. Fem ätstationer i form av finmaskiga nät, samt vatten vid grinden och så ligghallen i mitten av alltihopa. De bor alltså inte med silagebalen utan jag kör ut ismetarkälke med IKEA-kassar och fyller på näten morgon och kväll :) De rör sig i stort sett i hela hagen, det är dock en skogshage så det är inte fullt snödjup mer än på ett par ställe så att säga. Bilden nedan är nog en månad gammal, men det syns nog ändå hur nertrampat det är överallt - så ser det fortfarande ut fast kanske 1 dm högre ovan mark :)

DSC_0094.jpg

Hingsten rör sig mindre. Hans hage är lika stor, och även den skogshage. Han har dock sitt vindskydd nära grinden och då han bara leker sönder hönäten :angel: har han det mesta av sitt foder i en "gallerbur" för kubikdunkar. Den står olycklig placerad några meter från vindskyddet då det redan kommit en del snö när den placerades ut. Han går ett par svängar om dagen i hagen, men inte längre bort än kanske halva hagen. Följer förstås gärna sina egna spår, men jag har sett att det kommer nya slingor då och då så nog pulsar han lite också (duktig kille! :love:) Han har ett par nät längre in i skogen också, som jag fyller på/kollar att fodret är ok varannan dag ungefär.

Senast ändrad:

*Kl*

Vilken underbar hage! Dina hästar verkar ha det som en dröm!

Gud vilken hage!!! Önskar jag hade skogshage till min med. Men det verkar inte finnas i hela länet fast det består mest av skog.. :devil: Skogen är väl för värdefull...

Alla våra hagar ligger på åkermark så det snöar ju igen på en gång och dessutom fjällvindarna varje dag som driver all snö den kommer åt. USCH!!

Haha den där skogen måste vara planterad va?? Var lite för snygga linjer trädena står i! :D Och det är väl inte 75cm snö på bilden va?? Annars om det är det så känns det som att vi har 5 meter.. haha ;)

Ja skogshagarna är verkligen underbara, jag bara älskar dem :love: längtar till våren när vi kan göra dem ännu lite bättre i "planeringen" :)

Skogen är inte planterad, tro det eller ej :) utan en del av det som lämnades kvar när gården byggdes här mitt i skogen i slutet av 30-talet. Det var skogsbruk, och hagarna ligger väldigt nära bostadshuset, bara hönsgården mellan :)

Rakt fram på bilden en uppröjd "gata" där skogsmaskiner brukar köra genom hagen för att ta sig till avverkningsplatser bortom hagen. Sedan är det ju förstås gallrat under alla år samt röjt sly osv de senaste åren. Vi kommer även att gallra ur lite ytterligare nästa år. Vi har bra kontakt med de gossar som föddes och växte upp här på gården och nu är gamla snälla farbröder så vi får höra mycket historia :)

Nominous: Du får ha egen skog, då kan de inte säga nåt :P

Haha nej då var det inga 75 cm... kanske 40? Träden tar väldigt mycket snö tack och lov, det är ett helvete att skotta så att man tar sig fram med hösläde och sottkärra :)

Några varv ned snöslungan vid behov så får man rörligare hästar och sprider ut skiten lite

Förra vintern då det var drygt -30 hela vintern så rörde sig inte våra hästar många meter från höbalen.

I år har vi två älg fjorlingar som rör sig runt hagen när mörkret infaller och ett av stona tycker ju detta är hur spännade som helt så hon har gjort en fin slinga i hagen och är nog den hästen som fullkolligt älskar snö och djupsnö och drar gärna en repa i fall tillfälle bjuds på ängen.

de andra stoet följde efter men insåg hur jobbigt det är att plumsa så hon återvände till höbalen och jag kan tänka mig att hon skulle :bow::bow::bow: i fall hon hadde möjligheten till upplogade hagar

// frej som endast använder traktorn i syfte att ploga gårds stall och rid planen

Våra har vindskydd, vatten och utfodring på helt olika håll i hagen och måste således röra sig en del (hagarna är ca 3 respektive 5 ha). Förra året var det nog 70-80 cm i hagen och då utfodrades de på fyra olika platser. I år är det änsålänge mindre snö men utfodringsplatserna är olika nästan varje gång, så hagarna är ett virrvarr av nedtrampade stigar. Det är förstås arbetsintensivt att fodra på detta viset, men hästarna tvingas röra på sig och de får alltid äta från en ren plats så det blir också mindre spill.

Från förra vintern :)
IMG_5198.JPG

KL

Våra har mat, vatten, ligghall uppe vid ingången. De använder aldrig ligghallen :D

De går inte rakt över hagen men har en upptrampad slinga som går runt allting, där de promenerar då och då för att kika/busa. Men oftast står dom uppe vid sin favoritgran och tar det lugnt.

Jag har vattnet vid ingången, men fodrar alltid i djupsnön, kastar ut det en bit. Gör också en 10-15 högar av höet, så att dom verkligen måste röra på sig och gå i snön. Då håller det sig fint och nertrampat :)

Min går ihop med två andra ston. Oftast rör sig hästarna minde när det är kallt för att spara energi vad jag hört? Dock röjer stona i djupsnön i full fart ibland så det bara yr snö runt dem.

Vi skottar också våra hagar (med traktor och snöslunga). En del skottar vi helt andra skottar vi gångar lite hur som helst. Hästarna verkar tycka det är roligt att gå eller ibland springa i gångarna.

Annars försöker jag ställa höet i en del av hagen och vattnet i den andra delen av hagen. Då måste dom gå lite för att dricka och äta :)

Men visst rör dom sig mycket mindre vintertid än sommartid då alla sommarhagarna är öppna.

Jag har ingen traktor men däremot en häst med långa ben.:idea:

Jag brukar rida upp spår o sen går de där om det inte driver igen.
Samma sak ute i skogen. den stora trampar upp för den normalstora.

synd bara att inte alla andra drar sitt strå till stacken.

Om inte jag red upp förra vintern... tja då red inte folk där- fast de är betydligt fler o rider ut mer än jag:mad:

Sen när det blir skare.... ja då är det för sent.

Här har vi nu ca 1,1m snö. Min häst rör sig kanske inte lika mycket som under sommartid men han motionerar på bra själv. Han fick stå inne 2 dagar när det kräksnöade och var snöstorm... Då gick snön ända upp under magen på honom när man släppte ut honom när vädret hade lugnat ned sig. Men efter bara 1h hade han trampat upp sin stig och motionerade för fullt :P

svarar generellt

Låter som många har det som jag, att de inte rör sig så mycket om de bara har djupsnö att gå i. Längtar tills jag får min gård så jag kan göra ätstationer som vissa i tråden så man får dem att röra på sig. Blir svårt i inhackorderingsstall och det är olika människor som fodrar varje dag.

Men det var en hit att skotta hagen iafl! Så lite mer rör ju slöfockarna på sig :D Nu leker dem ju till och med.;)

Vi har inte så mkt snö i år, men mina har race typ varje dag. I fjol hade vi betydligt mer snö och på vissa ställen såg jag knappt ponnyn när hon gick runt i hagen. Vi skottade upp en slinga i hagen så de kunde gå runt, de gick gärna inte ut i djupsnön men det hände ibland. Och de körde race runt på slingan vi hade skottat upp :)

Haha näää ni har ju inte direkt mycket snö. Mamma som bor på samma ort som du gick ut med hunden i foppatofflor igår :D Här drunknar vi snart.. Har kommit en dm under kvällen nu..När ska det sluta??????

Jo men lika för oss. Där det är skottat kutar de och busar. Innan vi skottade hagen så stod de och tröck på sin lilla upptrampade ruta :p

Senast ändrad:

Jag använder mina foppisar dagligen om de inte har kommit lite snö då så de är oskottat :D Haha! Jag kan gärna ta lite mer snö så kan jag pulsa i djupsnön med Belle, måste ju ha mkt snö till hans långben ;)

Jag skulle inte heller ha gått långt om jag vore häst :D

Mina har alltid rört sej minimalt då snömängden blir för kraftig. Men det är lätt fixat. Antingen skottar man hagen. Men det har inte jag haft möjlighet till. Så då lägger jag ut deras hö på olika ställen varje dag.
Har fri tillgång men lägger ut för hand så inte balen blir så söndertrampad. (blir så mkt spill).
Man lägger ut hö i mindre högar där snön är som djupast varje gång man lägger ut. Då pulsar dom dit, trampar ner och har helt plötsligt mer yta i hagen;)

Så mina har rört sej i slutändan rätt mkt :)

Jag använder mina foppisar dagligen om de inte har kommit lite snö då så de är oskottat :D Haha! Jag kan gärna ta lite mer snö så kan jag pulsa i djupsnön med Belle, måste ju ha mkt snö till hans långben ;)

Jag skulle inte heller ha gått långt om jag vore häst :D

Klart att de är bekväma:bow:

inte beror det på.. som någon skrev att de känner att de måste spara på den lilla reserven som de har kvar.

att sprida ut höt ger lite rörelse, men väldigt bra spår.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 567
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 404
Senast: Karminnie
·
Hästvård Har fyra ettåriga unghingstar på lösdrift. Började i måndags att stalla in dom för att de ska vänja sig att stå en och en och för att...
2
Svar
21
· Visningar
7 588
Senast: Ela
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama