Norrköping <--> Linköping

Gamla Linköping och Flygvapenmuseet är väl de klassiska ställena att besöka här. :) Tinnerö är vackert att promenera i och Bergs slussar är också trevligt.

I norrköping finns inget du "måste" se, men arbetets museum och visualiseringscenter kan vara intressant. Annars är halva poängen med norrköping att strosa runt vid strömmen och ta en öl/kaffe eller 2. Tycker jag.

kommer du i helgen är det kulturnatten i nkpg, det bör man inte missa isf, hela staden är öppen längre än vanligt och det är folk överallt. För mig som är från sthlm är det fascinerande och speciellt!

Ekenäs slott :love: i de här tiderna har de tidigare haft spökvandring om det är av intresse.

Ekenäs slott ligger dessutom ganska mittemellan Linköping (25 min med bil) och Norrköping (20 min med bil) (vi bor granne med 800 m fågelvägen till slottet....). Det är ett riktigt fint 1600-tals slott, tinnar, torn, gångar, källare och salar, med bra guidning, både under sommaren och på spökvandringarna.

Norrköping är en jättefin stad. Det bästa är att bara strosa runt i stan, gärna runt strömmen och i gamla industriområdet. Knäppingsborg är ett fint litet kvarter nästan mitt i city med bra restauranger och mysiga butiker. Åka spårvagn (om det är exotiskt för dig), promenera längs promenaderna. Söderköping ligger ett stenkast ifrån Norrköping, det är också en mysig pytteliten stad. Där finns ett utkiksberg (Ramunderberget) att gå upp i och god hemmagjord, italiensk glass mitt i "city".

Linköping är inte alls lika charmig som stad att strosa runt i, men här har vi Bosses glassbar som gör typ världens godaste glass. Jag tycker Linköping shoppinggatorna är trevligare än Norrköpings (i Linköping går man utomhus, i Norrköping är det uppdelat i tre mindre gallerior), så ska du shoppa skulle jag göra det i Linköping (förutom second hand, för där slår Norrköping Linköping med hästlängder). Gamla Linköping är mysigt och värt att se också. Vi har en domkyrka här också, den är nog värd en titt. Sedan har Linköping det bästa caféet jag någonsin fikat på, trots att jag har hela Stockholms utbud till förfogande också ;), Babettes kafferi heter det. Norrköping har, så vitt jag hört, en bra motsvarighet som heter Cafe Kuriosa.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min katt har hoppat från balkongen, första våningen för 5 timmar sedan. Hon verkade OK, åt lite mat precis som hon brukar men nu...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 238
Senast: Keb71
·
Fritid Ska tillbringa helgen i Linköping tydligen, vad finns det att hitta på där (plus minus några mil)? Två vuxna med hund (men hunden kan...
2
Svar
24
· Visningar
572
Senast: Stålvilja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För andra året i rad kommer semifinalen av elitallsvenskan gå av stapeln på Norrköping Horse Show. Där kommer åtta lag göra upp om vilka...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Gunnar
·
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 050
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter