normaltemp? :)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare LuckyLuke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 782
L

LuckyLuke

Hej hopp! :)

Jag skulle vilja veta vad era hästar har för normaltemperatur, min pålle ligger på runt 37 grader, varierar såklart lite men han ligger mellan 36,5 - 37,5 grader.
Jag själv tycker det verkar ganska lågt, även om han oftare ligger strax över 37 grader än strax under.
Har tänkt på det i över ett år men bara frågat de andra i stallet vad deras hästar har för temp, vilket va ungefär 37,5-38 grader.
Så nu frågar jag er här på buke, av ren nyfikenhet:
vad har era hästar för normaltemp? :)

Sv: normaltemp? :)

Min brukar normalt ligga mellan 37,6 - 38,3 grader. De här varma, kvava dagarna som vi haft nu kan det gå upp emot 38,6 utan att det känns som feber. (Kanske ska tillägga att han är 2 år och ligger lite högre pga sin ålder.)

Lite off-topic: Nu är han sjuk och var igår uppe på över 41,6 innan vi fick det att vända. Fy, säger jag bara.... Det vill jag ALDRIG uppleva igen! Trodde faktiskt att han skulle "galoppera över bron" där en stund....

Min brukar normalt ligga mellan 37,6 - 38,3 grader. De här varma, kvava dagarna som vi haft nu kan det gå upp emot 38,6 utan att det känns som feber. (Kanske ska tillägga att han är 2 år och ligger lite högre pga sin ålder.)

Lite off-topic: Nu är han sjuk och var igår uppe på över 41,6 innan vi fick det att vända. Fy, säger jag bara.... Det vill jag ALDRIG uppleva igen! Trodde faktiskt att han skulle "galoppera över bron" där en stund....

Vi hade också en häst med så hög feber igår men idag såg den piggare ut. Vet hade ingen förklaring.

min nuvarande har medeltemp på 37,2 grader. Det kan ju variera en hel del mellan olika hästar. har haft en häst i stallet som hade en medeltemp på 36 grader drygt.

Lite KL

Okej tack allihopa :)
Då har inte min pålle så ovanligt låg temperatur i alla fall hehe :D

Min ligger konstant på 37.3, varma dagar kan den stiga till 37.4

Det är kanske ett kallblod? :)

Antar att det är precis det du gjort men det är ju bra att tempa hästen ibland just för att få reda på dess individuella "friska" temperatur.

Min häst ligger på ca 37.4-37.6 normalt.

Men har du provat med flera termometrar, du kan ju ha en som visar för lågt? Det gör ju inget om den visar för lågt, om man bara vet normaltemp så ser man ju om hästen har högre temp, men det kan vara förvirrande.

japp det är så jag gjort :)
han är inget kallblod men han är lite som en ponny, och han kan ev. ha lite kallblod i sig för han lite grova ben, men jag vet inte vad han är för ras :angel:
Men han ser ut som en ponny :)
har kallblod vanligtvis lägre temperatur? :)

jaa jag har också funderat på om det kan vara termometern, jag får prova med en annan nån gång för att kolla :)
men som du sa så fungerar det ju så länge jag bara använder samma :)

Vårt fullblod ligger alltid på prick 37,7 vid vila, så jag testar nya termometrar på henne för att veta att de funkar ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Magnum
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 694
Senast: manda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 407
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när... 2
Svar
37
· Visningar
9 650
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31