Diabetikern

Trådstartare
Min häst fick mugg på 3 ben. Köpte tea tree oil blandade ut med barnolja och började smörja. Fick bort muggen i fram på bara någon dag (den var lindrigast) på vänster bak är den nästan borta och höger har blivit så mkt bättre.

Nu har jag märkt vid 2 tillfällen att hon är svullen hb där muggen är som värst. Svullnaden försvinner efter ca 30 min 1h i hagen (rörelse)

Har inte haft en "mugghäst" på många år så man blir ju lite fundersam.

Tänkte ringa min vet och kolla efter nyår nu men tänkte kolla om det är någon som haft någon erfarenhet av detta.

Alla svar mottages tacksamt

Sv: Normalt?

hej ska försöka berätta detta kort fattat:

Min kompis häst hade vanlig mugg ett tag, hon gnuggade in postatis mjöl och det gick bort..

Har min häst i samma stall.

Hon hann inte med han så ofta för skolan tog mycket tid.. så han blev ju borstad allt mera sällan..

Sen en dag när hon skulle rida så hade han på vänster fram ben (där han hade mugg förut) 2 stora riv sår..

Var lite blodiga.. såg ut som han hade rivit sig på taggtråd.. men vi har ingen taggtråd i hagen..

Hon tvättade det med jodopax och smörjde på nått bakterie dödande.

Men efter ca: 2 dagar började han halta..

Så hon ringde till en veteriär som kom ut och sa att det va rasp eller något sånt..

Så hon fick smörja på detta 3 gånger om dagen och det gick bort på ca: 4 dagar bara..

Så mitt råd är att kontakta en veterinär..

(hoppas att någon orkar att läsa detta ;) )

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 508
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård