De där måltidsmåtten verkar också så att säga utgå från att personen äter just tre huvudmål och tre mellanmål per dag. Vilket så vitt jag vet också är vad matscheman vid behandling för ätstörningar brukar innefatta. Så pass täta måltider, gör ju också att man inte är vrålhungrig när man äter, och man behöver då inte heller äta enorma mängder och sedan bli proppmätt. Lagom hungrig före maten och bekvämmätt efter måltiderna, är väl troligen det bästa och det som triggar minst destruktiva beteenden.Jo när de la upp det på tallriken på filmen så såg det ut att fylla en normalstor tallrik, fast de använder kanske inte en "modernstor" utan en 50-talsstor? Så jag gissar att det kan vara en normalportion. Ser iofs lite ut som en normalportion från min mamma/mormor dock dvs att man blir bekvämmätt snarare än stoppmätt av den.
Står i texten att det är normalportion för vuxen kvinna. (inte växande barn eller sportande man, inte för att jag har någon aning om växande barn äter mer eller mindre än vuxna kvinnor.)
En styckefryst laxfilé delad i två tror jag absolut man får ned i måttet.