Min erfarenhet är att man rekommenderas att följa tallriksmodellen. Hoppa inte över måltider, ät tre huvudmål och tre mellanmål.På grund av en, vad jag tror kommer bli, självutlämnande tråd har jag valt att göra ett anonymt konto. Det är inte hela världen om någon kommer på vem jag är men det kan ändå vara rätt skönt att gömma sig bakom inbillad anonymitet.
Korta frågan, hur mycket (gram eller kalorier) och vad äter en normalviktig människa per dag?
Lång fråga: jag har bulimi. Något jag vetat om länge men jag fick diagnosen först i veckan. Jag har precis gått en bedömning på ätstörningsenheten och nu kommer det dröja innan jag får plats i en behandling. Tills dess vill jag ändå göra så gott jag kan.
Men, jag inser att jag har NOLL koll på normalportioner osv. Idag ligger jag på max 1400 kalorier per dag eftersom att jag vill gå ner i vikt. Av rädsla och okunskap äter jag samma sak varenda dag. Jag vågar inte äta till exempel potatis för jag vet inte hur mycket av det som är normalt att äta.
För några veckor sen försökte jag äta pasta men det innehåller så mycket kalorier att jag åt totalt kanske.. 1.5 dl kokt spagetti och var sen jättehungrig. Kan man äta pasta flera dagar i veckan och ändå vara normalviktig?
Personligen har jag haft mest hjälp av att äta allt och följa måltidsordningen. Undvika allt vad dieter heter!! ( Hoppar gärna över måltider eller äter för nyttigt, blir då hungrig/sugen och överäter och kräks.)