"normal" vikt på rottishane?

Cezzan

Trådstartare
En bekant till sambon har en 19 månaders rotweilerhane som väger 63 kg. Jag hajade till när jag hörde detta, har för mig att normalvikten ligger runt 40 kg för en fullvuxen rotweilerhanne?
 
Sv: "normal" vikt på rottishane?

i rottweiler boken ska hanar väga 50 kg och tikar 42
 
Sv: "normal" vikt på rottishane?

En bekant till sambon har en 19 månaders rotweilerhane som väger 63 kg. Jag hajade till när jag hörde detta, har för mig att normalvikten ligger runt 40 kg för en fullvuxen rotweilerhanne?

precis som mys19 säger så är det runt 50kg som är normalt.

Min ex är lite liten väger 45kg bara.

De borde nog göra nåt åt det snarast det tär på leder på en sån unghund o gå med en massa övervikt.Sen alla Rottis ägare säger att det är bara muskler o massa inge fett här inte. Så känner man på hunden inte ett revben känns så långt ögat når.
 
Sv: "normal" vikt på rottishane?

Hur stor är variationen i vikt? Jag har mest erfarenhet av tax och schäfer - men där kan vikten på friska individer variera mycket. Det finns ett önskeformat för utställning, men det är inget man kan använda för att fodra efter. I min närhet har strävhåriga taxar i full jaktkondis vägt in i spannet 6-12 kg. Den tyngsta damen blev som pensionär fet, men då var hon uppe över 14

För att återgå till hunden som tråden handlar om. Jag är tveksam till att ge rekommendationer efter så lite information. Har någon sett hunden? Känt på den? Just nu är det lite som att säga att jag har en vän som väger 100 kg. (vilket sannolikt är förskräckligt om det är en kvinna på 165, men helt OK för en basketspelare)

Personligen skulle jag bli upprörd om du kom och sa att kollegan hade en ung rottis där det var svårt att känna revbenen, eller som såg fet ut. Om vikten är fel beror på hundens muskelmassa, storlek etc.(Det kan vara världens största rottis) Dessutom vet du inte om hunden verkligen väger 63 kg - det kan vara ett mått som egentligen inte säger mer än att det är en stor hund. (En schäfer jag kände "vägde" 52 kg - när den ställde sig på vågen stannade den kring 40. 52 betydde då bara - min hund är en Jätte)

Tills dess att du ser hunden, anser jag inte att du behöver oroa dig över dess hälsotillstånd.
 
Senast ändrad:
Sv: "normal" vikt på rottishane?

Hur stor är variationen i vikt? Jag har mest erfarenhet av tax och schäfer - men där kan vikten på friska individer variera mycket. Det finns ett önskeformat för utställning, men det är inget man kan använda för att fodra efter. I min närhet har strävhåriga taxar i full jaktkondis vägt in i spannet 6-12 kg. .

skönt att höra! Min dvärgtax (strävhårig) väger 8 och jag har länge undrat om det varit för mycket då jag fått höra det, trots att man käner revbenen på honom..:o
 
Sv: "normal" vikt på rottishane?

:bow: :bow: bra skrivet! jag förstår inte varför folk hänger upp sig så mycket på siffror. KÄNN på hunden istället! min labbe väger t ex nästan 40 kg, men man kan känna revbenen strax under huden och han har en fin midja. han är bara ovanligt stor (hög och kraftig) för att vara labbe (jakt dessutom).
 
Sv: "normal" vikt på rottishane?

Min kusin har en Rottis hane som väger 60 kg, men han är allt Utom fet, han är deremot väldigt stor!! Väldigt hög!!
Och han är "bara" 14 måndader!!

Så, de är nog helt från individ till Individ!!
Några siffror betyder inte att de är feta !! ;)
 
Sv: "normal" vikt på rottishane?

Man måste se från individ till individ.
Jag har haft 3 rottisar.
Första var en stor kraftig tik äldre sorten. Kortare ben och en massa muskler manlig typ. Fast det var en tik 47kg ca.
Den förra var en späd liten tös näpen fin dam . Fast 41 kg.
Denna som jag har nu är ännu bara 6 mån och väger redan 32 kg. tik.
Alla säger en valp 6 mån ca 25kg
Men denna tjejen är inte fet man känner revbenen tydligt.
Hennes syster väger 23 kg.

Men gränsen för hane ligger på 50 kg tik 42 kg.
 
Sv: "normal" vikt på rottishane?

Min kusin har en Rottis hane som väger 60 kg, men han är allt Utom fet, han är deremot väldigt stor!! Väldigt hög!!
Och han är "bara" 14 måndader!!

Så, de är nog helt från individ till Individ!!
Några siffror betyder inte att de är feta !! ;)

Hur galen är aveln då om hunden är tunn men ändå 60kg tung, när standarden säger att en färdigvuxen hund ska väga 50kg runt 2år ålder.
Då är dom ju helt av banan när det gäller rasstandarden. Sen hur nyttigt tror du det är för en hund o väga 60kg som 14månaders unghund?, tror det blir lätt en massa problem på dom dunderkluparn längre fram i tiden. men vi får se vart rottis aveln slutar om de inte tänker till tror jag vi får en ras med seriösa problem.

Vi kommer o se en massa dunderklumpar som inte orkar göra nåt är min gissning nån som vågar satsa i mot?
 
Sv: "normal" vikt på rottishane?

Min 7 månaders tik väger 30 kg och är 60cm hög hon är aldeles lagom i hull. (Jag tyckte hon var stor.)Det är ju inte bra om dom är för tunga tänk vilka problen den kan få med sina leder.

th_arwen6mn024.jpg
 
Sv: "normal" vikt på rottishane?

Det beror såklart på hur stor hunden är. Känn som sagt på den, revbenen ska kännas under ett tunnt lager fett och ha midja.
Är den så ung och överviktig annars så ber man ju om att få problem med lederna..
Jag hade ne Berner Sennentik som vägde 57 kg och hon var inte ett dugg tjock, bara väldigt stor..
 
Sv: "normal" vikt på rottishane?

det är klart att det inte är optimalt för en valp att väga 60 kg, och att det för en rottis visar på brister i avelsarbetet, men är den så stor så är den, och man ju inte svälta hunden för att vågen visar mer än rasstandarden vill.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 883
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Igår eftermiddag hämtade sambon och jag hunden som vi brukar vara hundvakter åt till och från när dens ägare är iväg på jobb. Ägaren har...
2
Svar
27
· Visningar
4 735
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
21 642
Senast: Migo
·
Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 281
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Att lämna i smyg
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp