Normal utevistelse

Sv: Normal utevistelse

För mig är en normal utevistelse (när jag själv får styra) mellan 10 och 12 timmar. Tyvärr så kan jag inte det för tillfället, och då jag flyttade så fick jag foga mig efter hur det ser ut här (tyvärr samma tider i hela området vilket gör stallbyte inaktuellt).

Nu är de ute mellan 8 och 10 timmar istället, 8 timmar när någon annan tar ut och 10 timmar när det är jag som har utsläpp. Eftersom hagarna är stora, sällskapet är bra och de trots den indragna utevistelsen är harmoniska och mår bra så låter jag det gå i en period. Men jag är i grund och botten inte alls nöjd och skulle gärna se att de kom ut tidigt och fick frukosthöet i hagen istället för att få stå med det i två timmar inne. Tyvärr är inte alla saliga i min tro här utan verkar anse att hästarna tycker att det är "mysigt" att stå inne, något som säger mer om ägarna än djuren.

Nåväl, det här stallet är i alla fall bäst i området, på andra ställen är det både kuverthagar och intag dagligen innan det blir mörkt (vilket är runt 15-tiden som senast) som gäller. Fastän hästarna står inne lika länge som våra på morgonen.
 
Senast ändrad:
Sv: Normal utevistelse

Jag tycker att en okej utevistelse är 12 tim. Tycker inte de ska stå inne i box mer än de är ute... Lång utevistelse är allt över det samt lösdrift.
 
Sv: Normal utevistelse

KL

Ok utvistelse är 12 timmar för mig om man har en ridhäst som tränar varje dag. På unghästar är 12 timmar helt förkastligt lite.

Jag har också sett vad lite utevistelse (4-10 timmar) gör med unga hästar, både fysiskt och psykiskt och aldrig mer. O det är alltid de ägarna som undrar varför deras hästar är "bitchiga"?
 
Sv: Normal utevistelse

Normal hagvistelse vintertid 8/9 - 16/17
Normal hagvistelse försommar/senhöst 8/9 - 20/21

Utevistele därutöver, avborstning av lerpansarbeklädd häst, samt "motion"/"tankearbete" även det utomhus, pga avsaknad av ridhus 1-3 timmar

Sommartid, utevistelse dygnet runt HELST, beroende på betestillväxt, samt insektstryck och/eller "vilobehov" i övrigt.
 
Sv: Normal utevistelse

Okej utevistelse för mig är runt 10 timmar, därutöver tycker jag är lång utevistelse.

I "mitt" stall går hästarna ut runt 8.00-9.00 och tas in vid 18.00-19.00. Det tycker jag är på gränsen till för lite, men ändå okej. Kortare utetid än detta hade jag inte accepterat.

Sommartid tycker jag att dygnetruntbete är mest optimalt, men har man, som jag, en gammal häst, tycker jag att det är okej att den får sova inne några timmar om dygnet.
 
Senast ändrad:
Sv: Normal utevistelse

Mina är ute ca 12 timmar, ifrån 8-20. Dock kommer de oftast ut lite tidigare på morgonen, läs runt 6-7 och ibland kanske de släpps in lite tidigare om vädret är dåligt.

Dock är hagarna deras inte så rolig, den är liten och platt, men underlaget är bra, ingen bottenlös lera utan det är sandgrund vilket gör att det blir lite lerigt uppepå men aldrig mer än så. De har sällskap i hagen och busar och röjer. Idealiskt hade varit en roligare hage ffa, men nu är det som det är. Till sommaren så ska de komma hem till huset, få gå i skogshage med saker att göra, kuperad terräng osv, men nu är det som det är fram tills dess.

Jag hade däremot inte velat ha mina på box mer än 12 timmar. Idealiskt för mig hade sett ut så som 14 timmar ute och 10 inne, om de står på stall, alt lösdrift.
 
Sv: Normal utevistelse

Där jag står inackorderad går hästarna ute från 06 till någon gång mellan 21-22 på vardagarna, och cirka 08-22 på helgerna.
Jag är mycket nöjd med det och det var den största anledningen till att jag flyttade dit. Dom får frukost när dom kommer ut, lunch cirka 12 och middag vid 17 ute i hagen. Är det riktigt ruskväder kommer dom kanske in någon timme tidigare, men dom går alltid ut samma tid vardagar eftersom stallägaren (Som sköter in- och utsläpp) börjar jobba 07 alla dagar.

Jag som inte rider varje dag tycker det är viktigt att dom går ute så mycket som möjligt. Hagen är förvisso ganska platt men där finns några träd och stora ytor. Jag rider 2-5 dagar i veckan när jag är ledig dagtid så det är ljust ute.


Jag tycker 10 timmar är aboslut minimum för utevistelse på hästar som tränas och rids dom flesta dagarna i veckan. Lagom utevistelse är när dom är i hagen fler timmar än på box. 14-16 timmar ute i hagen.
 
Senast ändrad:
Sv: Normal utevistelse

Ja det är så jag resonerar själv och därför tar in dom när dom vill in.. Men eftersom det pratas om att under 12 timmar är kort utevistelse så undrar jag om det verkligen är ok att ha dom inne så länge när jag egentligen har möjligheten att ha dom ute längre eftersom jag har eget stall hemma på gården? Därav min fråga.. Jag vill ju absolut ha dom ute så länge som möjligt men när de bara står och stampar och är otåliga känns det taskigare att ha dom ute..

Fast är det inte så att de vet att de får käk när de kommer in?
 
Sv: Normal utevistelse

Jo förvisso, men de har ju hö i hagen och de får inte mer än lite lusern i krubban då och sen hönät som ute så det borde ju inte vara bara för matens skull eller så är det känslan av att det är något i krubban som gör det.
 
Sv: Normal utevistelse

Jag har mina ute så länge vädret tillåter. Står de t.ex. vid grindhålet och hänger när det stormar ute, får de komma in i stallet. Är det milda nätter, tar jag in dom, går igenom de så de inte har några sår, hängiga osv, de får kraftfoder och kanske byter täcken, sedan får de gå ut i hagen igen.
Annars så kommer de in ca 18:00, mer eller mindre, beroende på träning osv.
Tar ut dom mellan 7-8 på morgonen.

Men mina hagar är stora och kuperade, med naturliga vindskydd.

Jag försöker följa SLU's riktlinjer efter deras forskning på god hästhållning.
 
Sv: Normal utevistelse

Jag har hästarna hemma men de är eg inte ute så extremt länge för det, jag ser ingen poäng i att klämma in en extra timme och ge mig själv 3 ggr så mkt jobb. Därför lindar jag inte av, byter täcken, sätter på boots och skydd och tar ut dem kl 8 för att de skall äta höet utomhus, för att så ta in dem kl 9 och klä av all utrustning, spola och torka ben, kanske tvätta hela hästen om de har rullat, vänta på att de skall torka, och så efter 2 timmar så kanske de är klara att ridas..... Det har jag inte hälsa för helt enkelt.
De kan lika gärna stå i boxen och äta höet!

De äter sin frukost inne, sen borstar, rider och fixar jag och så får de gå ut. Dvs att om jag inte rider kanske de kommer ut 9 och är vi ute på långtur kanske 13. Kommer in ca 19, senare på sommaren. Men då har de ju gjort något hela tiden sen de fick frukost, de har inte stått och glott i väggen och väntat på att gå ut.

Jag tycker det är ganska orelevant och oprecist att säga att hästarna är ute från 7-21. Om du tex kommer til stallet kl 16 och rider osv, så är hästen klar efter 19, tänker du klä på och släppa ut den igen för att bli våt och lerig? Och åka tillbaka för att spola benen kl 21?
Funkar liksom inte så i praktiken.... Sen har jag i ärlighetens namn aldrig träffat på en häst som tyckte det var särskilt kul att stå ute i regn och rusk när det är kolsvart ute, då vill de helst in! Kanske annorlunda med hästar som aldrig får vara inne, men är de vana vid att stå i en ljus och torr box så föredrar de det framför att stå ute halva natten i regnet.

Mina hästar får btw båda hö och kraftfoder i hagen så brist på mat är inte orsaken till at de vill in. Alla mina hästar har alltid varit lika nöjda över att gå ut som de är över att komma in igen, vilket jag ser som ett tecken på att balansen mellan hage och stall är bra.

Det viktigaste tycker jag är rutinerna, dvs att det inte går för lång tid mellan varje gång det händer något. I vissa stall går hästarna in kl 13, och skall man då även rida på förmiddagen blir det inte många timmar i hage!
 
Senast ändrad:
Sv: Normal utevistelse

Jag har eget stall, hästarna är ute minst 12 timmar. Skulle kunna ha lösdrift men har valt stall. Björnen går lite nära ibland och då känns det tryggt att veta att hästarna inte behöver bli rädda för den och braka genom hagstängslet under natten...
 
Sv: Normal utevistelse

Kl.

För mina är det ganska olika just nu.
Vanligt vis så går dom i hagen med ligghallen i så här års men den hagen funkar inte att ha dom i den nu, skulle bli upptrampad på en dag.

Så nu är det ut vid 6 och in vid 21 om jag inte rider och dom dagarna jag rider blir det ut senare eller in tidigare.
 
Sv: Normal utevistelse

Personligen så anser jag att det hänger en hel del på vilken typ av stall som hästen står i. Engelskt stall med halvdörrar och mycket frisk luft eller en annan typ av stall med mindre tillgång till frisk luft?
 
Sv: Normal utevistelse

Jag har eget stall, men när jag hade boxar och uppstallat gick de ute 05-23 ungefär (med fri tillgång på grovfoder). Inte ett dugg intresserade av att komma in under hela utevistelsen, trots risigt väder, vilket gjorde att jag slog ut boxväggarna och gjorde lösdrift istället. Det passar både mig och hästarna alldeles utmärkt :)

Jag tror hästar mår bra att vara ute mycket, och är övertygad om att hästar "hänger vid grinden" bara för att de är vanedjur, och inte för att de längtar in. Det går fint att vänja dem vid annat enligt mig :)

/snurpe
 
Sv: Normal utevistelse

Det är väl ändå hästens möjlighet till naturligare beteende så som strövande , rörelse och plockande som definierar vikten av utevistelse , inte frisk luft ?

Med ditt resonemang hade det ju annars ansetts ok med sjukruta eller utebox i sig ?
 
Sv: Normal utevistelse

Jag har eget stall där jag tar ut dem när jag gått upp (05.30) och kommer in straxt innan jag går och lägger mig (21.00). Det är så varje dag, varje vecka mellan september och april.
 
Sv: Normal utevistelse

*kl*

Många tycker att 12 timmars hagvistelse låter mycket, men om man vänder på det så är det 12 timmar på box (ev minus nån timme för arbete) och då låter det verkligen inte så bra längre, iallafall inte i mina öron.

Jag vill inte ha mina hästar på box i mer än 6-8 timmar, så utevistelsen rättas därefter.
Mina kommer ut ca 05-06 på morgonen och in 22-23.

Ingen frukost inne på morgonen, de äter i hagen. Stora kuperade hagar med naturligt skydd.

Hingsten kan gå ut och in som han vill och det är intressant att följa hans dygnsrutiner.
 
Sv: Normal utevistelse

*kl*

Många tycker att 12 timmars hagvistelse låter mycket, men om man vänder på det så är det 12 timmar på box (ev minus nån timme för arbete) och då låter det verkligen inte så bra längre, iallafall inte i mina öron.

Jag vill inte ha mina hästar på box i mer än 6-8 timmar, så utevistelsen rättas därefter.
Mina kommer ut ca 05-06 på morgonen och in 22-23.

Ingen frukost inne på morgonen, de äter i hagen. Stora kuperade hagar med naturligt skydd.

Hingsten kan gå ut och in som han vill och det är intressant att följa hans dygnsrutiner.

När sover du/stallpersonalen? :p

Alla större stall jag har stått/arbetat i har man landar på utsläpp vid 07 och insläpp vid 15/16 tiden.
Hästar som är i träning rids på fm/em.
Egna hästar rids efter insläpp vid 17/18-tiden.
 
Sv: Normal utevistelse

Jag vill ha 10-12 timmars utevistelse, varken mer eller mindre (undantag enstaka dagar är naturligtvis okej), annars är stallet ifråga inte längre aktuellt.

12 timmar och över ser jag nog som "lång utevistelse".
 

Liknande trådar

Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 029
Senast: fio
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 595
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp