Sv: Normal utevistelse
Jag skulle vilja säga att det beror lite på väder och vind, och självfallet på hur hästen är samt hur hagarna är.
I mitt förra stall gick hästarna ut vid nio på morgonen, och då passade jag oftast på att rida i samband med utsläppet, så hästen gick ut i hagen runt elva. Ska tillägga att jag pluggade på eftergymnasial nivå, vilket är orsaken till att jag för det mesta var hemma vid den tiden. De andra hästarna gick sen in vid fyra, så de var bara ute sju timmar, mina som då gick ut två timmar senare (de befann sig ju visserligen utomhus, men med mig på ryggen under den tiden) hade alltså bara fått fem timmars utevistelse, och det tycker jag är på tok för lite. Därför hade jag mina ute till 21-22, när jag kvällsfodrade. Det var två ponnyer med björnpäls, och de hade ett litet hus i hagen som de kunde gå in och söka skydd för vind och vatten, de fick även sin mat därinne.
I mitt nuvarande stall går hästarna ut mycket tidigare, eftersom utsläppen ingår i hyran på vardagarna och stallägaren har ett "vanligt" jobb, som hon ska åka till på morgonen. Skulle tippa på att de går ut någon gång mellan halv sex och sex på vardagarna, senare på helgerna eftersom ingen riktigt vill infinna sig halv sex på helgen. Då brukar det bli någon gång mellan halv sju och åtta beroende på vem som har utsläppet.
Jag tar in mina hästar först, och de går in mellan sex och åtta, oftast sju. Stallägaren tar in sina vid tio och den sista tjejen tar in sina vid elva. Unghästen skulle säkerligen kunna gå kvar ute längre än vad hon gör, men den gamla hästen behöver dels komma in för att kunna få i sig rätt mängd grovfoder/dag, och dels är hennes hage märkbart sämre än de andras och trots täcke fryser hon om hon ska vara i den sent på kvällarna. Jag åker inte dit två gånger för att släppa in i omgångar, så därför får lillan vackert finna sig i att gå in när den gamla går in. Tycker ändå att tretton timmar utevistelse på vardagarna och tio-elva om helgerna är rätt normalt.
Och jag rider/tränar hästarna under den tid som de är i hagen. För den gamla hästen blir det väl ungefär en och en halv timme som "försvinner" på hennes hagvistelse för det, för lillan en timme. Eftersom jag har en som är gammal och en som är ung är det ju heller inte varje dag, de har minst tre gånger/vecka som de bara får vara i hagen och vara häst, var.