Normal utevistelse

Sv: Normal utevistelse

Ja det är så jag resonerar själv och därför tar in dom när dom vill in.. Men eftersom det pratas om att under 12 timmar är kort utevistelse så undrar jag om det verkligen är ok att ha dom inne så länge när jag egentligen har möjligheten att ha dom ute längre eftersom jag har eget stall hemma på gården? Därav min fråga.. Jag vill ju absolut ha dom ute så länge som möjligt men när de bara står och stampar och är otåliga känns det taskigare att ha dom ute..
 
Sv: Normal utevistelse

Vad länge era hästar är ute! Underbart! Våra är ute 11-17. De får inte äta i hagen så längre utevistelse är svårt. Hade jag fått bestämma så hade de kommit ut tidigare och fått hö i hagen...
 
Sv: Normal utevistelse

Ta in dom! Det är knappast kvalitetstid i hagen att bara stå och stampa vid stängslet och vilja in!
 
Sv: Normal utevistelse

*kl*

Våra kommer ut 5,30 vardagar och dom har fri tillgång på grovfoder ute, så nej dom får ingen frukost innan utsläpp.

Jag rider på kvällen, ibland 21 ibland senare. Rider jag tidigt på kvällen och det är fint väder så släpps dom oftast ut igen för att komma in senare.
 
Sv: Normal utevistelse

(delvis kl)
Våra (min och en väns) hästar går ute upp till 16 timmar om dygnet under vinterhalvåret (sen vår och tidig höst längre, sommar dygnet runt). De har inga fasta utfodringstider (fri tillgång på grovfoder) och kan gå ut/in en timme tidigare eller senare utan att stressa upp sig.

Tidigare gick min häst ute 08-17 dvs 9 h om dagen och trivdes inte alls, blev betydligt mer harmonisk när jag flyttade honom. Jag tycker inte att hästar ska behöva spendera större delen av dygnet på box, förutsatt då att de går i vettiga hagar, med bra kompisar, täckas vid behov och inte behöver gå hungriga.

dock funderar jag på er som har era ute 6-21; rider ni era hästar efter 21 eller innan 6? eller gör ni det under dagen? eller rids de inte alls? :confused:

Hästarna rids/tränas någon gång under dagen, är ju bara att släppa ut dem igen efter ridning, med täcke efter att ha torkat en stund om de är svettiga :)
 
Senast ändrad:
Sv: Normal utevistelse

Har man hästarna hemma så har man ju fördelen av att man kan vara flexibel. Jag plockar in mina tidigare om vädret är dåligt. Den gamla damen (snart 24) skulle gärna komma in tidigare än 18:00 tiden .. Hon brukar stå en stund vid grinden vid 15:00 tiden och sen en stund igen en timme senare...

Men hon får finna sig i att vara ute de där timmarna till "vanlig" intagstid. Hennes hagkamrat är en ung kallblodstravare och hon blir allt för otålig av allt för många timmar på stall....

Så det får bli en kompromiss mellan de två damernas önskemål och behov.
 
Sv: Normal utevistelse

Här släpps hästarna ut direkt när stallägaren går ut till stallet vid 6 tiden på morgonen, dom får ingen mat inne. Alla hästarna äter
mat ute, vissa har fri tillgång, vissa har i finmaskigt hönät och så vidare.

Dom går in vid 19-20 på kvällen. Kl. 19 brukar dom stå på rad vid grinden.

Jag tycker det är bra tider. Häromkring så är det dock lång utevistelse, där hästarna i de flesta stallen går in innan det blir mörkt...
 
Sv: Normal utevistelse

Våra hästar kommer ut rätt varierande tider, detta pågrund av att man jobbar olika tider förstås men de får alltid mat vid samma tider.
Kort utevistelse tycker jag är under 8 timmar.
Normal utevistelse tycker jag är ca 9-12 timmar.
Lång utevistelse ca 13-15 timmar.
Våra är ute ca 9-12 timmar beroende på väder och dag etc.
 
Sv: Normal utevistelse

Jag skulle vilja säga att det beror lite på väder och vind, och självfallet på hur hästen är samt hur hagarna är.

I mitt förra stall gick hästarna ut vid nio på morgonen, och då passade jag oftast på att rida i samband med utsläppet, så hästen gick ut i hagen runt elva. Ska tillägga att jag pluggade på eftergymnasial nivå, vilket är orsaken till att jag för det mesta var hemma vid den tiden. De andra hästarna gick sen in vid fyra, så de var bara ute sju timmar, mina som då gick ut två timmar senare (de befann sig ju visserligen utomhus, men med mig på ryggen under den tiden) hade alltså bara fått fem timmars utevistelse, och det tycker jag är på tok för lite. Därför hade jag mina ute till 21-22, när jag kvällsfodrade. Det var två ponnyer med björnpäls, och de hade ett litet hus i hagen som de kunde gå in och söka skydd för vind och vatten, de fick även sin mat därinne.

I mitt nuvarande stall går hästarna ut mycket tidigare, eftersom utsläppen ingår i hyran på vardagarna och stallägaren har ett "vanligt" jobb, som hon ska åka till på morgonen. Skulle tippa på att de går ut någon gång mellan halv sex och sex på vardagarna, senare på helgerna eftersom ingen riktigt vill infinna sig halv sex på helgen. Då brukar det bli någon gång mellan halv sju och åtta beroende på vem som har utsläppet.
Jag tar in mina hästar först, och de går in mellan sex och åtta, oftast sju. Stallägaren tar in sina vid tio och den sista tjejen tar in sina vid elva. Unghästen skulle säkerligen kunna gå kvar ute längre än vad hon gör, men den gamla hästen behöver dels komma in för att kunna få i sig rätt mängd grovfoder/dag, och dels är hennes hage märkbart sämre än de andras och trots täcke fryser hon om hon ska vara i den sent på kvällarna. Jag åker inte dit två gånger för att släppa in i omgångar, så därför får lillan vackert finna sig i att gå in när den gamla går in. Tycker ändå att tretton timmar utevistelse på vardagarna och tio-elva om helgerna är rätt normalt.

Och jag rider/tränar hästarna under den tid som de är i hagen. För den gamla hästen blir det väl ungefär en och en halv timme som "försvinner" på hennes hagvistelse för det, för lillan en timme. Eftersom jag har en som är gammal och en som är ung är det ju heller inte varje dag, de har minst tre gånger/vecka som de bara får vara i hagen och vara häst, var.
 
Senast ändrad:
Sv: Normal utevistelse

För mig är utevistelsen, samt hagarna, det absolut mest avgörande när jag väljer stallplats. Men så är jag ju inbiten lösdriftare så det mesta utöver det är för mig "lite utevistelse".

Men normalt är väl, i mina ögon, 7-17 ungefär. Ut efter kraftfoderfrukost, in till eftermiddagsmaten. Så har det varit när jag haft häst installad. Allt under det anser jag är kort utevistelse. Om man låter hästarna vara ute från frukost till kvällsmat, alltså kanske 7-21 så anser jag att det är lång utevistelse. Men inte tillräckligt, efter som att jag vill att hästarna ska vara ute även nattetid. :cool:
 
Sv: Normal utevistelse

Normal hagvistelse häromkring = stockholm är när det är ljust i princip. Dvs 7/8/9 till 15/16/17 typ.

Lång hagvistelse är ca 12 h/dygn.

Min är på lösdrift = det bästa tycker jag.
 
Sv: Normal utevistelse

Kl
Våra hästar som står på stall går ut mellan 06-08 på morgonen och kommer in ca 16.30 vintertid . Majoriteten ryttare rider kvällstid runt 18-20 på kvällen .

De går i stora hagar som har gräs att pilla med även vintertid . Lerigt blir det bara vid grindarna . Upplever alla hästarna som otroligt friska, harmoniska och välmående . Underbara att släppa in och ut och glada i största allmänhet .

Sommartid går de ute 06-07 till 19.00 i stora gräshagar med fint bete .
 
Sv: Normal utevistelse

Jag har stått inackorderad i stall som följer ljuset= 6 h utevistelse vintertid. Aldrig mer, varför ska de stå och glo in i en vägg 18 h dygn?:(

I mitt stall som jag arrenderar och har inackorderingar i, går dom ute 14-15 h dygn. 10 hästar uppdelat sto/valackhage på ca 5 ha mark (vinterhagar) som inbjuder till rörelse och lek. Fritt med grovfoder i hagarna och det finns alltid gräs att äta när det inte är snö förstås. Precis så som jag alltid önskat, men aldrig lyckats finna som inackorderad tyvärr. Hästarna är väldigt lugna och harmoniska hästar.

(På bete om ca12 ha mark går dom 3-4 mån/år).

Men skulle jag mot förmodan och gud förbjude, behöva inackordera mig hos någon annan igen så vill jag ha MINST 10 h ute, helst 12 eller längre. Men det är inte så lätt att finna...

Sen beror det ju på hagarna förstås. Välja mellan pest eller kolera, så har jag hellre hästarna ute mindre antal timmar i BRA stora hagar som inte bara är geggamojja, och i flock, än lång utevistelse i små pyttehagar med bara lera där dom inget har att pyssla med, än att just stå och glo.. Det sistnämda kommer dock aldrig ske,dom är värda bättre, mina hjärtan;)
 
Senast ändrad:
Sv: Normal utevistelse

Normal ute vistelse är för mig mellan 8&9-18&19 ungefär!
(Och bete 24/7 utom vid kasst väder)

Min är idag ute mellan 9-15, det är kort enligt mig!
På sommaren kommer de in runt 19 vid fint väder!
 
Sv: Normal utevistelse

Hästar är vanedjur.
Om de är vana att alltid gå in när det blir mörkt så vill de göra just det.
De har svårt att vänja om.
Antagligen så har de fått mat inne vid intag i skymning och varit mycket hungriga ute fram tills dess.

Då hästarna är litet äldre så skulle jag inte utsätta dem för den stress som en förändring av tid för intag kan innebära utan låta dem behålla sina vanor.
 
Sv: Normal utevistelse

När jag skriver hagtid så är det en vilodag. Motion blir oftast på hagtiden och inte utöver, lite beroende på om man ska iväg på sen träning o så såklart.
 
Sv: Normal utevistelse

Jag har egen gård och två äldre (17 o 24 år) herrar. Båda behöver komma in för att sova så även sommartid blir det inne på nätterna (dag vid extremt insektstryck men då vilar inte den yngre, han vill bara ligga ner nattetid). Tiderna ute varierar, de släpps ut mellan 4-8 på morgonen och kommer in mellan 19-23, allt beroende på hur jag jobbar.
Har fördelen med att ha en underbar granntjej som slänger till dem hö dagtid, hennes går ute dygnet runt så jag ger dem alltid frukost- och kvällshö. Alltid lättare när vi kan hjälpa varandra :)
 
Sv: Normal utevistelse

Hästar är vanedjur.

Antagligen så har de fått mat inne vid intag i skymning och varit mycket hungriga ute fram tills dess.

Det där kan absolut stämma! Jag vet att hästarna inte hade mat mer än på morgonen i hagen där de var tidigare, de fick mat när de kom in. Hos mig har de ju sm-hönät i hagen laddat med så mycket hö att det är 2-3 kg kvar när de plockas in så även nu fast de har "fri-tillgång" och inte borde vara direkt hungriga vill de ändå in till krubban. Då ska jag fortsätta köra efter deras klocka! :)
 

Liknande trådar

Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 029
Senast: fio
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 595
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp