Normal temp?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare amor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 8 870
A

amor

Vad är den normala temp hos hästen?:confused:
Min häst är lite snorig så jag tog tempern, då hade han 37,2 men jag vet inte riktigt om termometern var klar... men jag tror det. :d

Sv: Normal temp?

37,2 är ingen feber. fast min häst som har en normal temp på 36,4 så har hon feber när hon har temp 37,2 men i normala fall är de ingen feber.

37,2 låter som en normal temp. Hästar har ju lite högre temp än människor och kan ha upp till 38,0 men det varierar mellan olika hästar. Det bästa är om man vid två olika tillfällen då hästen är frisk och före träning tar tempen för att se vilken som är just din hästs normaltemp. Men 37,2 ska inte vara ngn fara, min ponny har 37,5.

Hoppas att h*n kryar på sig :)

Min häst är tempad under en femdagars period och hans normaltemp ligger på 37,7.

det bästa e att tempa hästen flera dagar i följd för att fastställa just din hästs normaltemp! Lycka till! =)

Ja, jag tycker också det låter bra med 37,2.
Min är tempad varje dag under en sexveckors period och hennes ligger runt 37,4.
Går det över 38 kan man kanske börja oroa sej lite.

Min häst hade feber igår 38,1 och idag 34.1-35.5. Konstigt..
Han ville inte äta höet igår, men åt lite idag. kraftfoder äter han allt upp.. Han normala tempen är 36.5-37.5..
låg tempen idag.. konstigt. Han är inte förkyld eller så men lite händig.. Veterinären skall vi kallas in imorgon om hans tempen inte blri bättre..

34 låter oroväckande lågt ...:eek: Är du säker på att din termometer fungerar?

Man brukar säga att normaltemp för en vuxen häst är 37,5-38, unghäst 37,5-38,5 och föl 38-38,5.

Min häst hade feber igår 38,1 och idag 34.1-35.5. Konstigt..
Han ville inte äta höet igår, men åt lite idag. kraftfoder äter han allt upp.. Han normala tempen är 36.5-37.5..
låg tempen idag.. konstigt. Han är inte förkyld eller så men lite händig.. Veterinären skall vi kallas in imorgon om hans tempen inte blri bättre..

Det låter som undertemp vilket inte heller är bra. Såg du verkligen rätt?

Säker att du tog tempen rätt då? Att du inte såg fel?

När mitt sto fick föl (tjuvbetäckt,ingen visste) och fölet hittades på morgonen,så hade han 33,6 grader (glömmer det aldrig) Han låg för döden då,och var mer död än levande.

Efter nån timmes gnuggande med halm och filtar så fick vi upp värmen lite till 35 iallafall,fortsatte att gnugga,och lade varmvattenflaskor runt om,och massa massa filtar,plus sockerlösning genom dropp,efter ytterligare ett tag så var tempen uppe i 38 grader.
Tyvär så hade han bara rätt temp i nån dag,tredje dagen,började tempen sjunka,och han klarare sig inte den natten...

Det kan gå snabbt när dom har väldigt låg temp,tyvär.

För att ta reda på hästens normaltemp så tempa den varje dag vid samma tid i en veckas tid. Då får du fram ett snitt. Kan vara väldigt bra att veta den dagen hästen blir sjuk.

Jaa såg det rätt och lånade 2 till temp av stall kompisar tänkte att min tempen batteri höll ta slut. men nej det var rätt.. idag imorse var han normal igen 37,3 och ätit all hö i natt och galopperade i stora hagen.. nu på em tog jag tempen igen den stod på 36.2 han var piggare och glad idag.. vi avvaktar till i morgon.. vi kommer tempas varje dag nu.. han brukar inte vara sån.. kanske virus?? ingen förkyldning.. får ha på sig tjock inne täcke att värma på sig.. hanfår vila ut fram till helgen..

min pålle har en normal temp på 37,9-38,0. har hört att hästars temp kan vara allt mellan 37,0-38,5.. det är bara att tempa varje dag ett tag och se om det ändrar sej något och sen kan du se vad det oftast är på så har du en normal temp för din häst:idea:

hoppas h*n blir bättre iaf:banana:

Ja tack du, han verkar vara pigg idag.. hoppas gott till vänder det..Imorgon får se vi vad nu har han för temp..
är 36.2 fortf. låg? han brukar ha 37.3-37.5.. Hmm..
Kanske han hade magknip? för han gick i stora sommarhagen, nu har det varit ju blöt väder o äter upp lera.. hmm. gissning bara.. men vi följer upp varje dag o tempar..

Min ena hästs normaltemp ligger ALLTID på 37,3
Men en hästs normaltemp kan ligga mycket högre! Mitt stos normala låg på 38 och hon var kry och pigg då!
Så tempa varje dag en period för att snitta normaltempen

Ja precis.. Skall tempa varje dag..och se om hans " tempen" har ändrats.. från 37.3 som han brukar ha.. Men på äldre dagar annan kroppsvärme.. :crazy:

Hej igen... totten min hade idag 36,6 tempen.. Mår prima, äter allt och fungerar som han är brukar vara.. sur just nu inte fått jobba :crazy: fått vila 3 dagar..imorgon sätter jag han igång lugnt mest med skritta, kollar tempen varje dag nu..

Liknande trådar

Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 021
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: Habina
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 456
Senast: Zetly
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 143
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund