Normal höjd för B ponny

Sv: Normal höjd för B ponny

Jag trodde maxhöjden för b-ponny var 1 m?
På tävling alltså.

Enl. TR så är den högsta klass där kat. B omnämns 1,05-hoppning... ;)

Men bara för att maxhöjden på tävling är 100 cm betyder inte det att ponnyn måste träna max 100 cm, eller? :crazy:

Nja den minshettisen älskar och hoppa så vi brukade springa och hoppa med den! Synd för den är bara att ryttarna är så små att de oftast inte vill hoppa några högre höjder (destomindre klarar av det) :)

Okej så ni sprang med den, ni hoppade över 1 m med en häst i släptåg som sedan också hoppade över?

Min hjärna slår knut på sig själv just nu...

KL

ni säger att det är omöjligt (och elakt?) att hoppa en b-ponny, 150cm.

min ridlärare tjatar om att en KO kan hoppa en meter stillastående, när ridskolehästarna stannar på ett 80 hinder.
och om en ko hoppar en meter stillastående tror jag nog att en b-ponny klarar 50cm högre...
(ja hon har kor så hon vet vad hon pratar om ^^,)

dock finns det inga ryttare som kan hoppa en b-ponny så högt.
eller jo det finns men väldigt få.

Men kor är ju riktigt dåliga på att hoppa, dom kan ju inte sparka bakåt utan bara framåt.:laugh:

Ja. De KAN hoppa så högt men är det egentligen schysst mot ponnyn?
Håller med om att det finns väldigt få, det är inte många barn (som brukar ha b-ponny) som kan hoppa 150 cm. Men jag ser faktiskt ingen anledning till VARFÖR man ska göra det? Det sliter ju bara på hästen.

Det säger hon bara för att få er att hoppa. :grin:

Om en ko hoppar så hoppar den som sista utväg.
Hästar hoppar utför stup också om det behövs, ska man testa på det också? :angel:

Nej vi hade ett långt grimskaft på varje sida och det var två som sprang vi hoppa inte utan bara den!

Det säger hon bara för att få er att hoppa. :grin:

Om en ko hoppar så hoppar den som sista utväg.
Hästar hoppar utför stup också om det behövs, ska man testa på det också? :angel:

det vet jag väl att hon gör :p

men faktum är att en ko faktist kan hoppa så högt.
och en granne till henne råkade lära sina får att hoppa rätt högt också (vet ej hur högt men det var runt 120/lite högre)
fåren började hoppa över det får låga stängslet, han höjde med 20cm och fortsatte att höja lite i taget :D :bow:

klart ma inte ska testa att rida utför stup, och jag tycker inte att det finns nån anledning att hoppa 150 med b-ponny, men de KAN hoppa 150.

Ah, okej.

Känns fortfarande konstigt att en hopputbildad D-ponny* klarar 1,20 löshoppning som max, medans små B-ponnysar klarar 1,50 MED ryttare.

Om det nu är så kanske de här hästarna är nya stjärnor.

* kompis ponny

Kan ju tillägga att en kompis till mig hoppar sina d-ponnyer uppsuttet 140 cm (för den som inte tror på mig finns det film på YT. Kan tilläggas att denna tjejen är sjukt duktig på att hoppa)... Så 1,20 är ganska lågt för en hopputbildad d-ponny.

Min storhäst (161 cm) är löshoppas 140 cm och han är ingen hopphäst ALLS.

Men bara för att maxhöjden på tävling är 100 cm betyder inte det att ponnyn måste träna max 100 cm, eller? :crazy:

Givetvis inte, men varför träna ponnyn på högre höjder än nödvändigt? Det sliter ju på ponnyn att behöva anstränga sig till max...

Vet gammal tråd men har kollat upp fakta nu!

En av dom en russhingst löshoppades 150cm på yngre dar, är nu 25år och pigg och glad. Vid namn Bandit (Granit - Tokai)
ShowUserFile.aspx
OBS (C) by Helen Einarsson

Och Fielina ett russ/welsh sto som hoppade 150 med ryttare. Är nu 30år och pigg som en lärka.

KL

jag hoppade som högst 115 på min gammla b-ponny men tävlade inte högre än 80.
Det är ju självklart att man tränar på högre höjd en vad man tävlar på.

Och att en b-ponny kan hoppa 150 är väl inte helt omöjligt? är det en maxad så blir det bara 20 cm över ens egna höjd.
Rekordet på d-ponny är 170 dvs över 2dm högre än måttet.

har man bara en hoppglad ponny och ryttarn kan rida så är det inte omöjligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 140
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar