Normal höjd för B ponny

Sv: Normal höjd för B ponny

:bow:

I mina öron låter det ganska idiotiskt att ens försöka trycka över en liten Bponny på 150.
Även om den skulle ha superkapacitet.

TS: Träna på du. 70-80 är helt okej, även om det bara är enstaka hinder.
Alla hästar (el ryttare) har ju faktiskt inte kapacitet nog för de högre klasserna, och att hoppa de lägre är ju bra nog. Det viktigaste är ju faktiskt inte hur högt man hoppar, utan hur bra man tar sig runt en bana. ;)

Haha det har du så rätt i :D
Tack till alla som har svarat ^^

Jag tycker att det låter bra, men jag är inte heller någon hoppmänniska. Allt avgör hur hästen är byggd, ryttarens kunskaper och hästens kapacitet mm. Det vore dumt att påstå att tex alla b-ponnyer kan hoppa minst 1 m med ryttare och sedan är alla b-ponny ryttare ute och pressar sina ponnysar till max. ;)

:eek::eek::eek:
Låter väldigt konstigt i mina öron. Du kanske råkat höra fel?

Mitt hundskrälle hoppade upp på en mur som var mer än dubbelt så hög som hon hur lätt som helst (självklart bad jag inte henne om det utan hon gjorde det innan jag hann reagera), varför skulle inte en maxad b-ponny ha kapaciteten hoppa 150cm ett enstaka tillfälle (de får ju vara 130 cm höga)?
Min b-ponny hoppade 100 cm lös utan att vara i toppkondis och hoppar även 85 cm med lätthet under ryttare (jag som är större än en litet barn då ;) ) i samma kondition. Jag tror att om man vore knäpp nog att testa så skulle hon (i bra form) kunna hoppa 150 cm utan större problem.

Ah, okej.

Känns fortfarande konstigt att en hopputbildad D-ponny* klarar 1,20 löshoppning som max, medans små B-ponnysar klarar 1,50 MED ryttare.

Om det nu är så kanske de här hästarna är nya stjärnor.

* kompis ponny

Senast ändrad:

Mitt hundskrälle hoppade upp på en mur som var mer än dubbelt så hög som hon hur lätt som helst (självklart bad jag inte henne om det utan hon gjorde det innan jag hann reagera), varför skulle inte en maxad b-ponny ha kapaciteten hoppa 150cm ett enstaka tillfälle (de får ju vara 130 cm höga)?

Men du kan väl ändå inte jämföra olika djurraser med varandra... Isf kan du ju jämföra med katter, när du ändå är igång!:cool: En katt som är 25 cm över manken kan ju lätt hoppa upp på en bänk/ ett skåp som är 125 cm högt, dvs 5 ggr sin egen höjd. Ska man överföra det till hästar, så skulle en B-ponny på 1,25 hoppa 6 m högt! :rofl:
Min ena hund har en mankhöjd på 37 cm och hon envisas med att hoppa över grinden till trädgården när hon blir riktigt glad och den är ca 1 m hög. Det skulle innebära att B-ponnyn skulle hoppa typ 3,5 m högt...

Så du ska nog inte jämföra med andra sorters djur, för alla är byggda på olika sätt och har därför olika kapacitet...

Vi har faktiskt löshoppat 130 cm med en maxad b-ponny :)
Så, klart de kan hoppa högt, om de har kapacitet och tycker att det är roligt.
Men jag skulle aldrig hoppa högre än ca 120cm (med ryttare) med en b-ponny - förstår inte varför man gör det?

Vilken duktig polle :D

Nej, jag skulle aldrig få för mig att trycka över en b ponny på hinder som ligger på 1,5 m. Skulle inte ens hoppa det med en d ponny.

Ah, okej.

Känns fortfarande konstigt att en hopputbildad D-ponny* klarar 1,20 löshoppning som max, medans små B-ponnysar klarar 1,50 MED ryttare.

Om det nu är så kanske de här hästarna är nya stjärnor.

* kompis ponny
Hopputbildad ponny? Det säger ju egentligen ingenting.

Min 4-åriga D-ponny klarar alldeles säkert 1,20 m i löshoppning om jag skulle lägga upp det på den höjden. Det är faktiskt inte ens superhögt för en D-ponny att löshoppa och garanterat inte max för D-ponnyer med hygglig kapacitet. Uppsuttet så motsvarar ju 1,20 m den gamla Msv B, ingen extremhög klass alltså.

(Dock anser jag ändå att 1,50 m är tämligen onödigt för en B-ponny att hoppa, uppsuttet eller löshoppning.)

Fast om en Dponny bara löshoppar 120 så har den ju ingen vidare kapacitet och den kan ju inte vara sådär väldigt utbildad direkt..
Precis som LC säger så är det ju inte direkt extremhögt.

Min cponny fjording som var "höjdrädd" och inte alls någon hopphäst löshoppade 125. ;)

Jo det är ju sant det ni skriver.

Hästen i fråga har tidigare varit dressyrponny i tyskland under 9 år. Nu under 2 år har hon utbildats i hoppning och har en god teknik. Så hon är egentligen ingen hopp ponny, men tränas nu mer i hoppning än dressyr. Än så länge hoppar ponnyn 1,20 m som max vid löshoppning och 1,10 m med ryttare. Kanske uttryckte mig lite klumpigt i mitt förra inlägg.

Senast ändrad:

Fysiken skiljer ju inte överdrivet och om hunden kan hoppa mer än dubbla sin höjd är det inte heller orimligt att anta att vissa få hästar kan hoppa hinder som är 30 cm högre än sig själva.
Rekordet i höjdhopp för häst ligger på nästan 2,5 meter, inte är den hästen lika hög eller högre än det hindret??

Högst- internationellt
2,47 meter
Den 5 februari 1949, på en officiell internationell hopptävling i Vina Del Mar i Chile, hoppade Kapten Alberto Larraguibel Morales, med Huaso ex- Faithfull, 2,47m.

Fredrik Gustafsson med hästen Petit Corde hoppade 2,20 i Puissancen i Dortmund 2005.

Högst i Sverige
Niclas Parmler med hästen Quidos hoppade 2,15 m på Flyinge Grand Prix 2005.
Peter Eriksson hoppade 2,10m med James Bond 1998.

Nordiskt och norskt rekord
Vid de internationella tävlingarna Arqtic Equestrian Games i februari 2007 hoppade Carsten Ganderup, Danmark, med hingsten Liwe Star 2,30 meter över en puissancemur.

Vissa speciella hästar har nog kapacitet att hoppa högre än sig själva, men det är nog få. Och speciellt på ponny sidan.

Jag tränar upp kondis och musklar på henne nu :) Så när vi kommit in lite ska jag hoppa igen :D

Och när det sedan kommer till tävling så är det inte bara höjden som är svår, utan även bredden på hindren samt tekniska svårigheter.

Vet en minishettis på 79cm som löshoppade 1m stillastående då han stanna innan hinder och sen bara tog ett skutt!

Eller så hoppar dom i ren förskräckelse. :crazy:

Eller så har dom såna hinderstöd som vi har, där markeringen 1,00 är ungefär 60 cm högt. :rofl:

Nja den minshettisen älskar och hoppa så vi brukade springa och hoppa med den! Synd för den är bara att ryttarna är så små att de oftast inte vill hoppa några högre höjder (destomindre klarar av det) :)

En B-ponny som tävlar på "högsta nivå" i Sverige tränar väl på höjder runt 110, och kanske högre på enstaka hinder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 140
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte