Normal höjd för B ponny

M

moontje

Hej :)

Jag undrar, hur högt brukar B ponnyer kunna hoppa?
Min är 125 hög, har hoppat 110 lös, och 70 - 80 med ryttare.
Är det bra eller normalt? xD

Sv: Normal höjd för B ponny

Det finns b-ponnysar som kan hoppa upp till 1,50 men 1,20 klarar de säkert lätt! Obs en bana på 1,20 är mkt svårare än enstaka hinder på den höjden!

Lägsta klassen en B-ponny hoppar på tävling är 60 cm.
Det innebär att 70 cm motsvarar LC och att 80 cm motsvarar LB.
Så det är väl egentligen ganska lågt.

SOm sagt, ungefär LB för B ponny. Men kapaciteten varierar ju. Hoppa bana på 110 är ju mkt svårare än enstaka hinder.

Okej xD
men om hästen väl hoppar så högt är det ju bara att träna kondis o muskler ju?

vad hästen har löshoppat säger egentligen ingenting. 70 -80 är ganska lågt, men det beror lite på hur gammal ponnyn är.

Det finns b-ponnysar som kan hoppa upp till 1,50 men 1,20 klarar de säkert lätt! Obs en bana på 1,20 är mkt svårare än enstaka hinder på den höjden!

150?! SHIT xD men vad är då världsrekordet för B ponny?
Men menar du att alla B ponnyer kan hoppa 120? :o

vad hästen har löshoppat säger egentligen ingenting. 70 -80 är ganska lågt, men det beror lite på hur gammal ponnyn är.

Okej, min är mellan 10 -20. Vet. gissade på 13 -14
Men när jag hoppade med henne hade hon dålig kondis, så hon kanske klarar högre om jag tränar upp kondis och muskler på henne ;)

Inte alla är dom tränade för det och tycker om att hoppa kan de säkert!
1,50 har 3 av min grannes b-ponnisar hoppat, dock är de avivade elr för gamla för att hoppa så högt nu!

Inte alla är dom tränade för det och tycker om att hoppa kan de säkert!
1,50 har 3 av min grannes b-ponnisar hoppat, dock är de avivade elr för gamla för att hoppa så högt nu!

Oj :S Med ryttare??

Många säger att det är lågt men på tävling får inte b-ponnyer hoppa högre än 100cm så att din ponny hoppar 70-80cm utan spec. bra kondis och inte så mkt muskler är väl ganska bra!

Många säger att det är lågt men på tävling får inte b-ponnyer hoppa högre än 100cm så att din ponny hoppar 70-80cm utan spec. bra kondis och inte så mkt muskler är väl ganska bra!

Varför får man inte det?
Okej :p

B-ponny får max tävla medelsvår b, där är hindrerna 100cm.

Det är bra att du hoppat din ponny 70-80cm när den inte är tränad, du ska absolut inte hoppa högre förrän din ponny är i bra kondition och har tränat endel. Det är mycket bättre att träna låga hinder och hoppa enstaka höga hinder när hästen är färdig för det. Annars är risken bara att den blir skadad.

150cm på b-ponny förstår jag inte överhuvudtaget varför man skulle vilja hoppa, och om det är med ryttare på låter det helt idiotiskt med tanke på att många ryttare som kan rida b-ponny är barn och saknar den ridkunskap en vuxen ryttare som kanske hoppar uppmot 2m i höjdhoppning (vilket är väldigt ovanligt) vilket kanske skulle motsvara 150cm för b-ponny.

Jag skulle ALDRIG hoppa en b-ponny på 150cm höjder, och om jag ska vara ärlig tvivlar jag på att någon haft 3 b-ponnisar som gjort det.

B-ponny får max tävla medelsvår b, där är hindrerna 100cm.

Det är bra att du hoppat din ponny 70-80cm när den inte är tränad, du ska absolut inte hoppa högre förrän din ponny är i bra kondition och har tränat endel. Det är mycket bättre att träna låga hinder och hoppa enstaka höga hinder när hästen är färdig för det. Annars är risken bara att den blir skadad.

150cm på b-ponny förstår jag inte överhuvudtaget varför man skulle vilja hoppa, och om det är med ryttare på låter det helt idiotiskt med tanke på att många ryttare som kan rida b-ponny är barn och saknar den ridkunskap en vuxen ryttare som kanske hoppar uppmot 2m i höjdhoppning (vilket är väldigt ovanligt) vilket kanske skulle motsvara 150cm för b-ponny.

Jag skulle ALDRIG hoppa en b-ponny på 150cm höjder, och om jag ska vara ärlig tvivlar jag på att någon haft 3 b-ponnisar som gjort det.

Jag tränar upp kondis och musklar på henne nu :) Så när vi kommit in lite ska jag hoppa igen :D
150 cm tycker jag själv också är väldigt överdrivet.. och ärligt talat tror inte jag heller så mycket på det xD

Deet är faktiskt sant att de hoppade 1,50 men det var nog barar en elr två som klara det med ryttar!

Som sagt B-ponnysar kommer upp till msvB i hoppning som högst, alltså 100 cm. Men det finns ju även klasser där det är msvB + 5 , alltså 105 cm : ) Det är det högsta som B-ponny får hoppa på tävling : D

:bow:

I mina öron låter det ganska idiotiskt att ens försöka trycka över en liten Bponny på 150.
Även om den skulle ha superkapacitet.

TS: Träna på du. 70-80 är helt okej, även om det bara är enstaka hinder.
Alla hästar (el ryttare) har ju faktiskt inte kapacitet nog för de högre klasserna, och att hoppa de lägre är ju bra nog. Det viktigaste är ju faktiskt inte hur högt man hoppar, utan hur bra man tar sig runt en bana. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 140
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte