normal hälta?

Sv: normal hälta?

när jag fick min häst böjde en veterinär igenom henne när jag haft henne i några veckor, hon markerade 0,5 grad på v fram och andra fram ngt mindre, inget bak. veterinären sa att det var fullt normalt för en 11-åring som gått på travet.

kopparberg skrev
"Men samtidigt så ska man veta att tex Tyskland aldrig böjer en häst vid besiktning vid köp/försäljning, utan endast vid hältutredning.
Det tydligen för att de anser att ett böjprov säger inget alls om hästens hållbarhet."

När vi köpte vår häst nyligen i tyskland så böjdes han runt om. En helt normal besikting inför köp.

Det man kan säja om Tyskland är väl att man ser till att röntga mer rutinmässigt än i Sverige. Min lilla erfarenhet.

Givetvis finns det hästar som inte reagerar på böjprov (inte ens om dom har ont, har varit med om ett par såna hårdingar oxå) :)

Det jag reagerat på är att när jag köpte min första ponny, det var -94 & ponnyn var 16 år gammal & det gjordes böjprov innan köp så resonerade veterinären att 1 grads hälta kan man tillåta när de blir lite äldre... Och detta var inte den enda veterinären som resonerade så, även 2 andra som vi pratade med tyckte att lite böjprovreaktioner släpper de igenom vid en köp/säljbesiktning om hästan var lite äldre. Ponnyn vi köpte hade 0,5 - 1,5 grads hälta runt om (men självklart ohalt initialt) & var endast halt en gång under de 4 åren jag hade henne, och då tävlades hon i hoppning upp till LB och tränades flitigt.

Jag har pratat med veterinärer idag, som ALDRIG skulle rekommendera köp av en häst med 1 grads hälta vid böjprov, även om den är gammal & kanske lite stel i leder, men är initialt helt ua..
Får istället en känsla av att man idag anpassar böjprovet lite mer efter individen (rätta mig om jag har fel). T ex att man inte böjer lika "ordentligt" med en häst som är 18 år...

Jag upplever att för en 10 år sedan var det fler som köpte hästar som hade små böjprovsreaktioner, medans det idag i princip inte existerar att man skulle kunna tänka sig en häst med 0,5 grader på börjprov....

Mina funderingar...

jag tycker det är rätt dåligt att man i sverige nästan aldrig röntgar vid köp, månmga ser det som en onödig lyx som bara behövs om man tex ska ha hästen på elitnivå..... :mad:

bapro: jo, det var ju rätt mkt som var annorlunda förr :p om man ska säga så.

peter_lundin skrev:
Ett problem är att det ofta är svårt att säga vilken klinisk betydelse ett röntgenfynd har.
PL

Ja, men det kan ju vara intressant att se om man hittar NÅGOT på röntgen. Man kanske inte vill ha en häst med någon röntgen "defekt" alls?

Usch!,vad krångligt allt blir!!! Vad ska man tro?? Hade en häst som hade kronisk serös artrit i hasen som markerade 1 graders hälta+ vid böjprov men var ohalt vid ridning???? Jag bedömde att fortsatt ridning var helt olämpligt! Samt vet. oxå med en "viss reservation" beroende vad hästen skulle användas till men handen på hjärtat jag tror att den hästen inte mådde bra av att bli riden i ngn. form. Hästar är underbara djur som ställer upp alledes för mkt. trots att dom har ont!!!Jag tyckte iaf. att man kunde känna att hästen visade obehag i olika sammanhang tex. var stelare i ett visst varv, ville inte belasta den ena sidan riktigt,blev smågrinig osv.Samt att den till skulle ha överbelastat andra ben i stället.

Det blir ju såhär krångligt för att vet. runt om i landet/länderna säger olika saker och tydligen varierar vad som kan accepteras i hältväg beroende på hur gammal hästen är etc. Det blir dessutom ännu mer krångligt då vissa hästar inte visar att de kanske har ont även om de har det......... :crazy:

Om man tittar tillräckligt noga så hittar man något på de flesta röntgenbilder.
Veterinärena säger olika därför att det inte finns någon riktig sanning, varje hästs reaktioner måste bedömmas o värderas individuellt. En liten dubbelsidig böjprovsreaktion tex kan vara helt betydelselös men kan också vara ett tecken på en kraftig dubbelsidig hälta som kommer fram när man bedövar ett ben.
PL

peter_lundin skrev:
Om man tittar tillräckligt noga så hittar man något på de flesta röntgenbilder.
Veterinärena säger olika därför att det inte finns någon riktig sanning, varje hästs reaktioner måste bedömmas o värderas individuellt. En liten dubbelsidig böjprovsreaktion tex kan vara helt betydelselös men kan också vara ett tecken på en kraftig dubbelsidig hälta som kommer fram när man bedövar ett ben.
PL

Det är antagligen sant.

en halv grads hälta kan inte en ''vanlig människa se'' utan bara typ veterinärer.. en hälta är alltid en hälta och gör man inget åt det så blir det knaske värre..

Lancet skrev:
en halv grads hälta kan inte en ''vanlig människa se'' utan bara typ veterinärer.. en hälta är alltid en hälta och gör man inget åt det så blir det knaske värre..

men om nu vet. inte bedömmer en halv grad som HÄLTA utan som en, jag citerar, "liten reaktion" och det inte går att göra något åt men antagligen inte heller inverkar på hästen?

En "vanlig människa" som känner sin häst kan vist se en halv grads hälta. Men framförallt känner man den när man rider.

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 850
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 321
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka