normal hälta?

Sv: normal hälta?

Jag tror också att en frisk häst kan reagera på böjprov...är väl samma sak som med människor att de bli lite stela med åldern? eller är jag bara dum? :confused: :crazy:

jo. han är ohalt efter några meter. men då har han knappt rört på sig i flera månader och haft kotledsinflammationer innan...fick vets råd att sätta igång honom nu och sedan komma tillbaka i vår och kolla igen :D

Pålagringar kommer sig av upprepade eller obehandlade/långt gångna inflammationer i lederna.Och inflammationer kommer sig av dålig ridning/överansträngd häst, i dom allra flesta fallen.Det finns säkert en o annan solskenshistoria men en reaktion på böjprov är ett ganska så säkert tecken på att ngt. är FEL.Sådana hästar ska inte ridas förrän dom är "rena" igen.Och man bör också göra en ordentlig hältutredning om det inte är uppenbart varför den är halt vid böjprov.

en frisk häst som inte har ont ska INTE reagera på ett böj prov... men det finns väldigt få undantag där hästen kanske har 1gradig hälta men ändå går att använda full ut...

BeastieBabe skrev:
Är det sant att ALLA hästar reagerar på böjprov? dvs att ingen häst går igenom felfritt?

vad sägs om en 7-åring som markerar 1 gradig hälta på båda fram vid böjprov, detta när hästen motionsridits.. hur kommer denna att klara av hård träning och tävling varannan helg?
Vad ska man säga...Bästa ordet är djurplågeri!För nåt fel är det ,finns det inte friska hästar att rida?Måste finnas andra ,mer lämpade individer att träna och tävla hårt med varannan helg?

Där finns dom som böjer fram hälter.. man böjer inte en tvååring som inte vuxit färdit som en annan häst **** böjde hästen så den fick dubbelsidig kotleds inflam på båda fram.. :eek: o man böjer inte heller en äldre häst så mkt som en yngre för man blir sliten..

min ponny var inte fräch på dm här i skåne alla sa: o vad fin han är.. jag sa: där är nåt som saknas.. gick på 71% i första o 69% i andra så man kanju förstå att ingen såg det.. men jag kände det o på tisdagen när vi åkte till jonas sa jag att jag vet att där ät nåt.. han hade en överansträngning fram vila en vecka igång igen tävla sen två ggr återbesök.. fräch som aldrig den :) jonas bara skratta åt han när han öka i gången o det inte gick fort nog..

jag kan ju säga att jag hade aldrig kunnat gå igenom ett böjprov själv.. :( jag hade blivit triangel märkt :angel:

men allvarligt talat, räknas under en halv grads "hälta" som hälta i den bemärkelsen? :confused:

Leroy skrev:
En frisk häst ska inte reagera på böjprov.Vad är det för konstiga uppfattningar att bara för att hästen är äldre kan man acceptera att den är sliten??????Rätt skött och riden ska hästen vara felfri vid böjprov!Verkar som att det finns många "halta" hästar det rids på....Och "hästen känns inte halt vid ridning" har man ju hört förr många exempel vet jag där hästen är ofräsch men ryttaren märker ingenting.I höstas såg jag tom. en dressyrtävlig där ett ekipage red ett helt program med halt häst!!!Och det var några fler än jag som såg detta så det var ingen felbedömning från min sida....

Fast nu var det nu inte att rida på halta hästar som diskussionen handlade om! Att det intye är rätt är det väl ingen som bestrider?

Om en äldre häst (säg 12 år och uppåt) som har varit i gång och ridits, tävlats och fungerat i alla år visar en lättare reaktion på böjprov (säg en halv grads hälta som den värmer ur på "vägen bort") men inte visar tecken på hälta vid ridning eller longering så tycker varken jag eller de veterinärer jag mött att det är så väldigt mycket att bråka om, särskilt inte om reaktionen är ungefär likadan i alla fyra alt båda fram/båda bak.

Och, precis som med människor får man faktiskt, till skillnad mot vad du tycker, acceptera att en 15-åring i mpnga fall ÄR mer sliten än en femåring. KOnstigt vore det väl annars? Det finns massor av hästar som har någon mindre skavank eller ålderskrämpa, men som ändå kan funka utmärkt som ridhästar om man bara arbetar dem utifrån deras egna förutsättningar. Mitt 21-åriga ponnysto tror jag inte skulle gå prickfritt genom ett böjprov (vet ju inte, men bara det att hon ÄR 21 och har varit fullt igång i hela sitt liv säger mig att hon nog inte skulle göra det), men är helt ren i alla gångarter såväl på rakt som på böjt spår. Om man skulle böja henne, konstatera en ½-1 gradig böjhälta (vilket jag tror skulle vara resultatet) och därefter ställa av henne tror jag hon skulle bli gammal på ett halvår. Nu promenad- och dressyrrids (hoppar inte längre efter en senskada förra sommaren och en matte som inte vågar ta risker) hon och ingen tror att hon är mer än 15.

En sjuåring med engradig böjprovsreaktion skulle jag däremot inte vilja köpa.

Enligt de veterinärer jag pratat med så SKA en häst reagera på böjprov. Vilket i sig INTE betyder att hästen är halt...! Ett par hältsteg grad 1 är det vanligaste en normal häst visar upp. Om de fortsättar att halta efter typ 3 steg eller haltar mycket så är det nåt som är fel naturligtvis. Men att en pålle visar nåt haltande/orent steg precis under ett böjprov är helt normalt.

En helt frisk häst får ingen markering efter böjprov.
Men samtidigt så ska man veta att tex Tyskland aldrig böjer en häst vid besiktning vid köp/försäljning, utan endast vid hältutredning.
Det tydligen för att de anser att ett böjprov säger inget alls om hästens hållbarhet.

Jag vet en häst som aldrig varit halt och skulle säljas. Den var X antal år gammal, och ägdes fortfarande av uppfödaren.
Den gick inte igenom böjprovet.
Klinikbesök och hela hästen undersöktes med röntgen och hela baletten. Inga fel hittades.
Hästen kunde inte säljas, men ägaren försökte ngt år senare igen. Hästen hade då varit fullt brukbar under tiden.
Den gick inte igenom böjprovet.
Uppfödaren behöll hästen, och den gick som lektionshäst resten av livet, utom ett par år då den var utlånad, och bla precis missade kvalet till SM i dressyr.
Hästen är fortfarande fräsch, och runt 30 år gammal.

Så jag tror faktiskt att en och annan individ helt enkelt visar böjprovsreaktion utan att ha ngn skada. Men de är givetvis få.

Min häst f -82 veterinärbesiktigades i somras innan han åkte till fodervärden.
Han fick ua på böjprovet, den enda kommentaren (förutom enormt välbehållen, fräsch häst) var att han var citat "ngt stel att göra böjprov på, dock lika mkt på alla 4 benen".
Och den hästen har tävlat i hela sitt liv.

Men att köpa en häst med engradig hälta som tävlingshäst, det tror jag att jag skulle avstå.
Men det kan ju vara ngt tillfälligt, om hästen får vila av ett tag och sedan besiktigas igen, då kan ju böjprovet vara ua.

Så har jag också lärt mig. Ju äldre häst = desto fler steg med "hälta" accepteras.
Men haltar hästen längre än tillåtet antal steg, då har den ju en böjprovsreaktion.

Jag tycker det är lämpligt att överlåta åt den böjande veterinären att bedömma signifikansen i på en böjprovsreaktion på en initialt ohalt häst, den här diskussionen börjar bli helt irrelevant.
PL

Lord Owen skrev:
men allvarligt talat, räknas under en halv grads "hälta" som hälta i den bemärkelsen? :confused:

Tydligen :crazy:
Å försök säga te försäkringsbolaget att den bara hade en ½ grad...
De säger att nåt sånt finns inte å så sätter de reservation iaf :(

jag höar hört av vet på täby atg att hälta på båda fram är mindre allvarligt än på båda bak om det är bara låg hälta.

frambenen är ju ändå de ben som belastas mest på en häst så varför skulle det egentligen inte kunna vara "normalt" för en häst i säg....+12 års ålder att reagera lite på böjning av frambenen? utan att det visar något som helst fel annars? är ju samma sak med människor.

Fast nu var det ju faktiskt diskussion om att rida halta hästar eftersom det verkar vara accepterat hos ett flertal att rida/tävla/träna hästar med pålagringar och reaktioner vid böjhprov.Vänd på bilden: Hur många köper en häst som reagerar på böjprov ,då helt PLÖTSLIGT tror man stenhårt på böjproven! Konstigt....Dessutom försäkras inte hästen utan reservation. Dom fall där man tvivlar på böjproven är oftast när den EGNA redan inköpta hästen haltar på böjprov...Och veterinärerna tröttnar väl på att få folk att inse att hästen kanske inte längre är lämplig att tävla/träna/rida mer, det är ju ändå upp till den enskilde djurägaren till sist. Och många gånger hör folk bara det dom vill höra!

Leroy skrev:
Fast nu var det ju faktiskt diskussion om att rida halta hästar eftersom det verkar vara accepterat hos ett flertal att rida/tävla/träna hästar med pålagringar och reaktioner vid böjhprov.Vänd på bilden: Hur många köper en häst som reagerar på böjprov ,då helt PLÖTSLIGT tror man stenhårt på böjproven! Konstigt....Dessutom försäkras inte hästen utan reservation. Dom fall där man tvivlar på böjproven är oftast när den EGNA redan inköpta hästen haltar på böjprov...Och veterinärerna tröttnar väl på att få folk att inse att hästen kanske inte längre är lämplig att tävla/träna/rida mer, det är ju ändå upp till den enskilde djurägaren till sist. Och många gånger hör folk bara det dom vill höra!

Det är ju inte därför jag frågar? Det är vet. som sagt till mig att pålagringarna inte ska vara något problem och att han kommer kunna ridas normalt men jag undrade om det verkligen är så, frågade för att få in fler orsaker. Alltså undrar jag inte om jag kan rida honom mer, utan om vet. har rätt i att han ska ridas?

Nä det stämmer inte. Syrran fd halvblod som då var 21 år gick igenom klockrent på böjprov medans hennes kompis halvblod då 10 år markerade alltid...det var visserligen inget större fel på den 10 åringen, bara att hon inte klarade böjprov helt enkelt...annars var det en frisk häst.

Ja själv har vi nyligen varit på utredning av gammelman 19 år, han böjdes UA på samtliga nivåer. Det är säkert så att vissa hästar får vissa böjprovsreaktioner utan att för den sakens skull vara sjuka, men jag tror ändå att man måste se det som en svaghet på aktuellt ställe samt en ökad risk med början av en indikation.

Lord Owen skrev:
Det är ju inte därför jag frågar? Det är vet. som sagt till mig att pålagringarna inte ska vara något problem och att han kommer kunna ridas normalt men jag undrade om det verkligen är så, frågade för att få in fler orsaker. Alltså undrar jag inte om jag kan rida honom mer, utan om vet. har rätt i att han ska ridas?
...Fast, är inte det samma sak????

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 850
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 321
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka