normal hälta?

B

BeastieBabe

Är det sant att ALLA hästar reagerar på böjprov? dvs att ingen häst går igenom felfritt?

vad sägs om en 7-åring som markerar 1 gradig hälta på båda fram vid böjprov, detta när hästen motionsridits.. hur kommer denna att klara av hård träning och tävling varannan helg?

Sv: normal hälta?

nej det var inte sant. en frisk häst markerar ingen hälta vid böjprov. däremot kan dom markera om dom nyligen blivit ridna, som du säger eller om dom är nyskodda. 1 grads markering är inte mycket men jag skulle om jag vore du göra ett nytt böjprov om ngn vecka.

nej alla hästar reagrar inte på böjprov.
jag köpte en häst som hade haft 3 gradig hälta (!!) hos tidigare ägare, när hästen senare skulle säljas (i tävlingskondition utan problem) var hästen 0 gradig runt om.

dom besiktningar jag har gjort på mina hästar har ingen reagerat på böjprov. den ena gjorde jag flera bljprov på av olika veterinärer. men aldrig reaktion vid böjning!

Som sagt, de behöver inte alls reagera på ett böjprov. Många hästar gör det som har varit ridhästar i några år. Kroppen är ju inte ung längre och liksom människor blir ju även hästar lite slitna med åren. Olika veterinärer kan ju också böja leden med varierande kraft och det kan ge olika utslag vid ett böjprov. Jag skulle vara mer orolig om hästen visar hälta på endast en framhov än på båda. En helt normal väl fungerande ridhäst kan mycket väl visa hälta vid ett böjprov på båda fram men det som är svårt är ju att värdera de fynd man gör vid en undersökning. Man måste veta om skadan är akut eller om hästen haft en förändring i leden under en längre tid. Är det en akut skada är behandlingsmöjligheterna mycket större. Å andra sidan måste man titta på hur hästen fungerar i vardagen för det är inte alls säkert att hälta vid böjprov avgör hästens öde som ridhäst. Är hästen pigg och framåt när ni rider? Rör den sig normalt i alla gångarter under ryttare / vid longering? Är den behandlad tidigare i sina leder? Rådgör med veterinär efter en hältutredning av hästen! Är det så att du skall köpa häst för mycket pengar och satsa på tävling så kanske du skall titta på fler hästar och välja en som inte markerar hälta.

Senast ändrad av en moderator:

Lånar knapp.. Min valack gick igenom böjprov UA som 7-åring. trots (oupptäckt) hasledsdefekt. Gick igenom med upptäckt hasledsdefekt och T-märkt nu som nioråing med.

Mitt kallblodstravarsto gick klockren på böjprov 20 år gammal.

Så ja, jag anser en frisk häst SKA gå igenom böjprov, okej att gamla hästar som har en aktiv karriär bakom sig KAN ha små reaktioner, men jag skulle INTE acceptera att en 7-åring enligt det du beskriver har dubbelsidig, engradig reaktion fram, den hästen är INTE fräsch enligt mig. (men kanske kan BLI, det beror på anledning)

Jag var med om en väldigt bra erfarenhet på massörutbildningen. Jag fick mina egna leder böjda på samma sätt som man gör böjprov. Axel, armbåge, handled, fingerleder böjdes ihop med fast tryck i en minut. Lederna ska vara maximalt böjda men trycket ska inte vara så hårt att det går ont. Jag rekommenderar faktiskt att man provar detta, och själv får känna hur hästen upplever ett böjprov, för att ta död på myten att man kan "böja fram" en hälta. Det fungerar inte så, för friska leder är det inte alls obehagligt och man kan använda kroppsdelen fullt ut direkt efteråt. Vill man prova på ett ben kan man själv trycka mot en vägg t ex.

mvh
Lejonelle

Tror inte de :crazy:
Dom hästar jaag varit med vid besikting har fått 100% igenom oftast

Alla hästar behöver inte vara halta för att de reagerar med hälta , det kan mkt väl bero på en böjprovsreaktion å vissa veterinärer är verkligen ute efter att få en reaktion å "böjer lite extra", jo detta har jag å bekanta varit med om :eek:

Det kan oxå vara ngt tillfälligt, mitt sto hade 1 grads hälta på ena fram när hon besiktades när jag skulle köpa henne men det verodde på att hovarna var lite långa så det försvann när jag anlitade hovslagare å sko.

Jag har en häst som visar under en halv grads hälta på båda fram vid böjprov av kotorna men den försvinner efter att han sprungit 10 m. Han har lätta pålagringar på båda framkotorna så vet. sa att det antagligen var därför och en form av ålderskrämpa. Han är pigg och så i övrigt, ehm...nästan för pigg. :angel:

Skulle ni sätta igång en häst som hade typ 0,2 hälta på båda framkotorna antagligen pga de där lätta pålagringarna? Tycker ni att det är något man ska "bry sig om"? :crazy:

Pålagringar har ju en tendens att förvärras med tiden men så länge hästen känns pigg o kry och inte verkar må dåligt av det mår han säkert bättre av att få hålla igång. Var bara noga med uppvärmning och aktsam i övrigt, inga hopptävlingar..väl? Och det är säkert jätteskönt för honom om du gnider in lite arnika efter ridning.

trolljahn skrev:
Pålagringar har ju en tendens att förvärras med tiden men så länge hästen känns pigg o kry och inte verkar må dåligt av det mår han säkert bättre av att få hålla igång. Var bara noga med uppvärmning och aktsam i övrigt, inga hopptävlingar..väl? Och det är säkert jätteskönt för honom om du gnider in lite arnika efter ridning.

Han är en hobbyhäst/träningshäst. Jag tävlar inte, men tränar på la nivå när jag får tid att åka på kurser och så. Han är 11 år nu så pålagringar kanske bara var att vänta.. fast jag vet inget om hans tidigare liv (före 6 års ålder) :crazy:

Motivera varför arnika skulle hjälpa? :smirk: Själv tycker jag att under en halv grad är väldigt lite och inte borde vara något han lider av (om det inte blir värre) i det motionsklass han tillhör..

Om hästen har ont av sin hälta skulle jag inte motionera den, är det en hälta orsakad av tex en störning i rörelse mönstret, att hästen inte har ont av den så är det ingen fara att motionera den.Däremot bör man behandla störningen med tex tyngdboots så man kanske kan korrigera rörelserna å bygga upp mer muskler på den mindre musklade sidan.

chrysler skrev:
Om hästen har ont av sin hälta skulle jag inte motionera den, är det en hälta orsakad av tex en störning i rörelse mönstret, att hästen inte har ont av den så är det ingen fara att motionera den.Däremot bör man behandla störningen med tex tyngdboots så man kanske kan korrigera rörelserna å bygga upp mer muskler på den mindre musklade sidan.

Han verkar inte alls ha ont av det då han röjer som en galning i hagen och är jättepigg annars (dels pga lång sjukhagevistelse). Dessutom "försvinner" ju hältan nästan direkt.. skulle ni klassa det som att hästen har ont av det? :crazy:

(lite svårt när hästar inte pratar svenska)

Lord Owen skrev:
Han verkar inte alls ha ont av det då han röjer som en galning i hagen och är jättepigg annars (dels pga lång sjukhagevistelse). Dessutom "försvinner" ju hältan nästan direkt.. skulle ni klassa det som att hästen har ont av det? :crazy:

(lite svårt när hästar inte pratar svenska)

Äldre hästar mår bra av flera korta arbetspass/dag än en lång. De bör också göra något varje dag och vara ute i rörelse i hage så mycket som möjligt. Den graden av pålagringar din häst har kan hållas efter med rätt typ av arbete...alltså lätt och ofta. Inga hårda arbetspass utan egentligen bara hålla igång.

Min förra häst hade pålagringar av liten grad men det ökade explosionsartat när han fick hovproblem och inte ville röra sig lika mycket längre och på 6 månader hade han pålagringar av grad 3 på alla fyra = utdömd.+ artroser båda bakknäna. Då fick han somna in.
:cool:

Mitt halvblod gick inte igenom besiktningen felfritt. utan visade någon grad hälta.

han var halt någon månad efter att vi köpte honom. Men nu har han inte varit halt på länge. (mer än 2 år sedan).

Tror han blivit stärkt av mycket skritt på asfalt och hårda grusvägar. Innan gick han oftast i paddock och blev riden på ängar.

Skulle nog inte köpa en häst för flera hundra tusen om den visade något på besiktningen. Men skulle aldrig köpa någon för så mycket pengar heller :idea:

Okej. Jo, nu är han under igångsättning efter lång (4 mån) vila. under den vilan så promenerades han bara då han hade kotledsinflammationer + hasledsinflammation. Så nu rids han i skritt 30 min 2 gånger om dagen.

Hur menar du med lätt träning? När han öär i full kondition så brukar jag rida två gånger per dag på mellan 35-50 min. Ibland längre. Eller rida en gång 45min och longera en gång på 30 min. Låter det bra? Eller skulle det göra att pålagringarna blev värre?

En frisk häst ska inte reagera på böjprov.Vad är det för konstiga uppfattningar att bara för att hästen är äldre kan man acceptera att den är sliten??????Rätt skött och riden ska hästen vara felfri vid böjprov!Verkar som att det finns många "halta" hästar det rids på....Och "hästen känns inte halt vid ridning" har man ju hört förr många exempel vet jag där hästen är ofräsch men ryttaren märker ingenting.I höstas såg jag tom. en dressyrtävlig där ett ekipage red ett helt program med halt häst!!!Och det var några fler än jag som såg detta så det var ingen felbedömning från min sida....

En frisk häst kan visst reagera på böjprov, MEN enligt vet. skall den vara helt ren på tillbaka vägen då släpper dom oftast igenom hästen (beroende på hur nitiska dom är) ua.
Vet. tar ofta oxå hänsyn till hästens ålder och hur mycket den har tävlat och väger det emot hur hästen reagerar.

Har haft en häst utlånad på foder...
Fick tillbaka henne efter 3 månader å efter det gick hon inte igenom vet bes på över 6 mån med ½ grad ena fram TROTS fullständig vila och behandling med antiinflammatoriskt eller va de nu va...
Till slut sa tom vet "sätt igång henne, blir hon värre kollar vi mer, men nu har vi gjort allt för en så liten reaktion"

Satte igång henne å två månader senare gick hon igenom...

För ½grader ger jag inte mkt... Antingen e de 1 grad eller 0 ...
en ½grad e i såna fall att de reagerar de första metrarna (ca 2-3 m) men släpper sen men de e inte HÄLTA i den bemärkelsen...

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 850
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 321
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka